ILPP2/443-911/12-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-911/12-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu pn.: "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 26 października 2012 r. w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego oraz sprostowano własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) został w dniu 24 listopada 2009 r. zarejestrowany w KRS. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) i swojego statutu. Celem Stowarzyszenia jest:

1.

Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży na terenie (...),

2.

Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców gminy (...),

3.

Promocja dziedzictwa kulturowego regionu, gminy (...), promocja miejscowości leżących na terenie gminy (...), w tym ich walorów turystycznych, przyrodniczych, kulturowych historycznych,

4.

Promocja produktów regionalnych,

5.

Pomoc społeczna, w tym rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównanie szans tych rodzin i osób,

6.

Działalność charytatywna,

7.

Przełamywanie wewnętrznych barier społecznych organizacja wydarzeń integracyjnych dla społeczności lokalnej; niwelowanie barier i organizowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych; integracja międzypokoleniowa mieszkańców gminy (...),

8.

Podnoszenie świadomości ekologicznej w środowisku lokalnym; podejmowanie działań mających na celu ochronę ojczystych dóbr kultury i przyrody, w tym ochronę szeroko rozumianego dziedzictwa kulturowego i środowiska naturalnego gminy i regionu,

9.

Dbałość o estetykę i czystość miejscowości gminy (...),

10.

Stworzenie możliwości dostępu mieszkańców gminy (...) do technicznych udogodnień (w tym internetu),

11.

Podnoszenie poziomu edukacji i wychowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych, podejmowanie działań i projektów edukacyjnych na rzecz mieszkańców gminy,

12.

Promocja sportu masowego i zdrowego trybu życia,

13.

Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,

14.

Wspieranie inicjatyw lokalnych; kreowanie zespołów roboczych i struktur wspomagających realizację wspólnych projektów i programów, w tym wspólnych zespołów z partnerami instytucjonalnymi, mających na celu realizację wybranych celów Stowarzyszenia; oferowanie pomocy w realizacji celów zbieżnych z celami Stowarzyszenia innym podmiotom działającym lokalnie,

15.

Rozwój idei przedsiębiorczości wśród członków Stowarzyszenia i okolicznych mieszkańców.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. "Małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z paragrafem 4 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia do kosztów kwalifikowalnych małych projektów zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą skierowane na poprawę jakości życia zgodnie z celem Lokalnej Strategii Rozwoju, wpłyną na zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi Wnioskodawcy i podniosą poziom świadomości historycznej mieszkańców poprzez promocję lokalnej twórczości kulturalnej z wykorzystaniem lokalnego dziedzictwa.

Wszystkie planowane działania w ramach "Małych projektów" będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji do organu podatkowego VAT-7.

Wnioskodawca zawarł umowę na realizację operacji w zakresie małych projektów w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach operacji zaplanowano zorganizowanie wystaw, wydrukowanie kartek pocztowych i zebranie materiału historyczno-dokumentalnego na potrzeby edukacyjne mieszkańców gminy. Przy przygotowywaniu wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego projektu Stowarzyszenie złożyło oświadczenie, w którym stwierdziło, że nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowalny objęty dofinansowaniem.

Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o płatność dla działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów wymaganym załącznikiem do wniosku o płatność, w przypadku gdy beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych VAT, jest interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym, Zainteresowany zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji projektu pn.: " (...)" w ramach realizacji działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych w PROW.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż efekty realizowanej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "Małe projekty" przez Stowarzyszenie, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik w osobie Stowarzyszenia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Stowarzyszenie nie jest uznawane za podatnika VAT, nie prowadzi też działalności gospodarczej.

Realizacja opisanych zadań w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" nie jest związana z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabycia towarów i usług przy realizacji operacji w ramach projektu pn.: " (...)" na tzw. "Małe projekty", których zakres, kwalifikowalność oraz tryb przyznawania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Zainteresowany zawarł umowę na realizację operacji w zakresie małych projektów w ramach działania 4.1/413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 dotyczącej projektu pn.: " (...)".

W ramach operacji zaplanowano zorganizowanie wystaw, wydrukowanie kartek pocztowych i zebranie materiału historyczno-dokumentalnego na potrzeby edukacyjne mieszkańców gminy.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż efekty realizowanej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a efekty realizowanej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "Małe projekty" dotyczącej projektu pn.: " (...)".

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl