ILPP2/443-873/11-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-873/11-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych na urządzenie placów zabaw na rzecz spółdzielni mieszkaniowych oraz gmin - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych na urządzenie placów zabaw na rzecz spółdzielni mieszkaniowych oraz gmin.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność polegającą na hurtowej sprzedaży produktów kosmetycznych, głównie pod marką N, a w mniejszym zakresie także pod markami E, B i G.

Ważnym elementem strategii rozwoju Spółki jest budowanie wśród klientów i partnerów handlowych - wizerunku Spółki jako firmy odpowiedzialnej społecznie. Działalność w tym zakresie polega między innymi na angażowaniu się w projekty społeczne dotyczące edukacji i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, głównie wśród dzieci i młodzieży. Spółka przeprowadza także wiele akcji marketingowych służących promocji produktów sprzedawanych głównie pod marką N.

W chwili obecnej Spółka planuje realizację projektu społecznego, polegającego na urządzeniu w całym kraju - na terenach będących własnością spółdzielni mieszkaniowych lub gmin - placów zabaw dla dzieci. Urządzenie placów zabaw będzie obejmowało takie czynności jak: niwelacja, zagospodarowanie gruntu i zamontowanie urządzeń. Urządzenie placów zabaw zostanie sfinansowane ze środków Spółki, przy czym kompleksowa realizacja wskazanych czynności zostanie powierzona osobie trzeciej (dalej Wykonawca). To Wykonawca nabędzie towary niezbędne do realizacji tego projektu (np. wyposażenie placów zabaw) oraz wykona wszystkie czynności nakierowane na urządzenie placów zabaw, a następnie obciąży Spółkę kosztami takiej kompleksowej czynności polegającej na urządzeniu placów zabaw (na podstawie faktury VAT). Następnie Spółka przeniesie tak poczynione nakłady w odniesieniu do każdej z lokalizacji wybranej na plac zabaw na rzecz właściciela gruntu (tj. spółdzielni mieszkaniowej lub gminy, dalej zwanych łącznie Właściciele). Spółka nie otrzyma z tego tytułu wynagrodzenia, ani od Właścicieli, ani żadnego innego podmiotu.

Lokalizacje placów zabaw zostaną wybrane na podstawie konkursu przeprowadzonego przez Spółkę drogą internetową spośród zgłoszeń dokonanych przez zainteresowane podmioty. Wybór lokalizacji, w których zostaną wybudowane place zabaw odbędzie się poprzez głosowanie internautów (zwyciężą lokalizacje, na które zostanie oddanych najwięcej głosów).

Po przeprowadzeniu konkursu Spółka zawrze umowy z Właścicielami, w których w sposób szczegółowy zostaną uregulowane prawa i obowiązki stron w związku z budową i przekazaniem nakładów na urządzenie placów zabaw oraz ich późniejszą eksploatacją. Na mocy umów Właściciele zostaną zobowiązani, między innymi, do dbania o estetykę i wygląd placów zabaw, a także do dokonywania bieżących przeglądów technicznych oraz konserwacji wszelkich urządzeń znajdujących się na ich terenie.

Dodatkowo - w zależności od zapisów umów pomiędzy Spółką a Właścicielem w konkretnym przypadku - Właściciele mogą zostać zobowiązani do informowania o tym, że dany plac zabaw został ufundowany przez Wnioskodawcę w drodze oznaczenia logotypem Spółki głównych elementów placu oraz jego regulaminu (oznaczenie byłoby przygotowane przez Wykonawcę) lub/i poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej na własny koszt odpowiedniej informacji. Niemniej, powyższe zobowiązania będą miały charakter opcjonalny, tj. mogą one wystąpić, lecz nie muszą i zależą od woli Wnioskodawcy.

W przypadku niewywiązywania się przez Właściciela z obowiązków określonych w umowie, Wnioskodawca - na mocy postanowień umowy, będzie upoważniony do demontażu i odebrania wyposażenia placu zabaw. Uprawnienie to będzie mogło być wykonane przez określony czas, który będzie każdorazowo uzgadniany w treści umowy pomiędzy Spółką a Właścicielem. Konstrukcja ta ma na celu zapewnienie, iż Właściciele będą utrzymywali place zabaw w takim stanie, aby gwarantowały one bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania dla dzieci.

Spółka zamierza podejmować działania nakierowane na informowanie o prowadzonym projekcie poprzez środki masowego przekazu takie jak: telewizja, radio, prasa, Internet i media społecznościowe oraz w punktach sprzedaży produktów Spółki w gazetkach promocyjnych. Poprzez tak prowadzone akcje informacyjne i promocyjne, Spółka oczekuje, że uzyska nie tylko pozytywny wpływ na wizerunek firmy społecznie odpowiedzialnej, ale także pozytywny wpływ na wizerunek marki N wśród konsumentów. Zdaniem Spółki, podjęcie takich działań wpłynie na zwiększenie popularności Spółki i jej produktów, a w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększenia obrotów Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przekazanie przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych na urządzenie placów zabaw na rzecz Właścicieli będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie przez niego nakładów poniesionych na usługi urządzenia placów zabaw nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako że będzie ono stanowiło nieodpłatne świadczenie usług dla celów związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

W opinii Spółki, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego przekazanie usługi urządzenia placów zabaw na rzecz Właścicieli:

a.

nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towarów - gdyż czynność ta nie może zostać uznana za dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT;

b.

nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług - gdyż ma ono charakter nieodpłatny i jednocześnie jest dokonywane na cele związane z prowadzoną działalnością Spółki, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu VAT na gruncie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W dalszej części wniosku Spółka przedstawia bardziej szczegółowe uzasadnienie przedstawionego stanowiska.

a)

Przekazanie nakładów a dostawa towarów na gruncie ustawy o VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis ten formułuje ogólną zasadę, zgodnie z którą warunkiem opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju jest ich odpłatność. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co oznacza, że odbiorca towaru musi uzyskać możliwość rozporządzania towarem, choćby jedynie w ekonomicznym sensie tego pojęcia.

Zdaniem Spółki, przeniesienie nakładów poniesionych w związku z urządzeniem placów zabaw wskazane w opisie zdarzenia przyszłego nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu powołanych przepisów ustawy o VAT, gdyż nie następuje żadne przekazanie towarów rozumiane jako przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej Kodeks cywilny), część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (zgodnie z zasadą superficies solo cedit). Natomiast, w myśl art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W związku z tym, że urządzenia montowane przez Wykonawcę na placach zabaw będą trwale związane z gruntem, w opinii Spółki, będą one stanowiły jego część składową.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, place zabaw zostaną wybudowane na gruncie obcym, stanowiącym własność spółdzielni mieszkaniowych lub gmin, a nie Spółki. W związku z tym - zgodnie z przytoczonymi przepisami Kodeksu cywilnego - urządzenia nabyte przez Wykonawcę i zamontowane przez niego na placach zabaw nigdy nie będą stanowiły własności Spółki, co powoduje, iż nie będzie ona mogła przekazać prawa do dysponowania nimi jak właściciel na rzecz spółdzielni mieszkaniowych lub gmin. Prawo własności przejdzie bowiem na właściciela gruntu samoistnie - poprzez związanie montowanych urządzeń z gruntem. W opisanym przypadku nie dojdzie zatem do dostawy towarów, gdyż Spółka w żadnym momencie nie będzie właścicielem gruntów, na którym zostaną wybudowane place zabaw, a jedynie poniesie określone wydatki związane z ich budową.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych w szczególności: interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 stycznia 2011 r. (nr ITPP2/443 -1123a/10/AK) oraz interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 października 2009 r. (nr ILPP2/443-937/09-4/EWW), z dnia 17 kwietnia 2009 r. (nr ILPP1/443-118/09-5/KG) oraz z dnia 25 marca 2009 r. (nr lLPP2/443-17/09-2/AD).

W konsekwencji należy stwierdzić, że przeniesienie na Właścicieli nakładów poniesionych na wykonanie usługi urządzenia placów zabaw nie będzie stanowiło dostawy towarów.

b)

Przekazanie nakładów a świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług, rozumiane jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT przewidują także możliwość opodatkowania niektórych świadczeń o charakterze nieodpłatnym. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług uważa się:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle brzmienia powyższego przepisu należy stwierdzić, że świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki, tj.:

* będzie miało charakter nieodpłatny oraz

* świadczone usługi będą przeznaczone do celów związanych z działalnością gospodarczą podatnika.

W sytuacji Spółki oba powyższe warunki zostaną spełnione.

Po pierwsze należy stwierdzić, że świadczona przez Spółkę usługa będzie miała charakter nieodpłatny. Dokonując przekazania na rzecz Właścicieli nakładów na wykonanie usługi urządzenia placów zabaw Spółka nie otrzymuje bowiem żadnej zapłaty, czy wynagrodzenia, ani od spółdzielni mieszkaniowych i gmin, ani od żadnego innego podmiotu.

Jak wynika z orzecznictwa TSUE, odpłatność danej czynności na gruncie VAT ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym (tak np. orzeczenie w sprawach C-154/80 Coöperative Aardappelenbewaarplaats oraz C-102/86, w sprawie Apple and Pear). W analizowanym zdarzeniu przyszłym, Spółka - w zamian za swoje świadczenie - nie otrzymuje od Właścicieli żadnego świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie na gruncie podatku VAT. W konsekwencji - ponieważ świadczona przez Spółkę usługa będzie miała charakter nieodpłatny - pierwszy z przedstawionych powyżej warunków zostanie spełniony.

Nie ulega również wątpliwości, że urządzenie placów zabaw oraz ich nieodpłatne przekazanie na rzecz Właścicieli pozostaje w ścisłym związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, realizacja przez Wnioskodawcę projektu społecznego polegającego na wybudowaniu placów zabaw dla dzieci ma bowiem na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród jej kontrahentów oraz wśród potencjalnych konsumentów jej produktów. Spółka będzie prowadziła intensywną kampanię informacyjno-marketingową w środkach masowego przekazu, w ramach której przekazywana będzie m.in. informacja o prowadzonej akcji społecznej nakierowanej na budowę placów zabaw i której celem będzie przedstawienie/promowanie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, angażującego się w projekty dotyczące edukacji i upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży. Jednocześnie, wraz z komunikacją do konsumentów, konsument będzie zachęcany do wyboru i zakupu produktów N przyczyniając się w ten sposób do wsparcia budowy placów zabaw. Z uwagi na charakter projektu - konkurs, akcja będzie rozpowszechniana także przez samych konsumentów, aktywnie zaangażowanych w zdobywanie głosów dla ich kandydatury. Zdaniem Spółki, podjęcie takich działań wpłynie na zwiększenie popularności Spółki i jej produktów, a w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększenia obrotów Spółki.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Wnioskodawcy, realizowany przez niego projekt polegający na wybudowaniu i nieodpłatnym przekazaniu spółdzielniom mieszkaniowym i gminom placów zabaw dla dzieci ma ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w konsekwencji - w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania VAT.

Niezależnie, mając na uwadze fakt, iż ponoszone przez Spółkę koszty (w tym również wydatki ponoszone na realizację projektu urządzenia placów zabaw) znajdują odzwierciedlenie w cenie sprzedawanych przez Spółkę towarów, należy uznać, iż nakłady na realizację wskazanego projektu - które będą następnie przedmiotem "przekazania" na rzecz Właściciela - zostały już uwzględnione w cenie tych towarów (produktów Spółki). Dlatego też, w rzeczywistości wskazane "przekazanie" zostanie z mocy prawa opodatkowane przez Spółkę poprzez dokonywanie odpłatnych dostaw towarów (produktów Spółki), których cena uwzględnia, w sposób pośredni, wydatki poniesione na realizację projektu będącego przedmiotem niniejszego zapytania. W tej sytuacji dodatkowe opodatkowanie podatkiem VAT wskazanego "przekazania" prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej wartości. Ciężar tego podatku poniósłby przedsiębiorca (tj. Wnioskodawca), co naruszyłoby podstawową zasadę konstrukcji podatku od towarów i usług, a mianowicie zasadę neutralności.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Jednocześnie dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzący działalność polegającą na hurtowej sprzedaży produktów kosmetycznych, głównie pod marką N, w celu budowania (wśród klientów i partnerów handlowych) wizerunku Spółki jako firmy odpowiedzialnej społecznie, prowadzi działalność polegającą m.in. na angażowaniu się w projekty społeczne dotyczące edukacji i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, głównie wśród dzieci i młodzieży. Zainteresowany przeprowadza także wiele akcji marketingowych służących promocji produktów sprzedawanych głównie pod marką N. Obecnie Spółka planuje realizację projektu społecznościowego polegającego na urządzeniu w całym kraju, na terenach będących własnością spółdzielni mieszkaniowych lub gmin, placów zabaw dla dzieci. Urządzenie placów zabaw będzie obejmowało takie czynności jak: niwelacja, zagospodarowanie gruntu i zamontowanie urządzeń. Urządzenie placów zabaw zostanie sfinansowane ze środków Wnioskodawcy, przy czym kompleksowa realizacja wskazanych czynności zostanie powierzona osobie trzeciej - Wykonawcy, który nabędzie towary niezbędne do realizacji tego projektu (np. wyposażenie placów zabaw) oraz wykona wszystkie czynności nakierowane na urządzenie placów zabaw, a następnie obciąży Spółkę (na podstawie faktury VAT) kosztami takiej kompleksowej czynności polegającej na urządzeniu placów zabaw. Zainteresowany przeniesie tak poczynione nakłady w odniesieniu do każdej z lokalizacji wybranej na plac zabaw na rzecz właściciela gruntu, a z tego tytułu Spółka nie otrzyma żadnego wynagrodzenia, ani od Właściciela gruntu, ani o żadnego innego podmiotu. Jak wskazał Wnioskodawca, lokalizacje placów zabaw zostaną wybrane na podstawie konkursu przeprowadzonego przez Spółkę drogą internetową spośród zgłoszeń dokonanych przez zainteresowane podmioty. Wybór lokalizacji, w których zostaną wybudowane place zabaw odbędzie się poprzez głosowanie internautów (zwyciężą lokalizacje, na które zostanie oddanych najwięcej głosów). Po przeprowadzeniu konkursu Zainteresowany zawrze umowy z Właścicielami, w których w sposób szczegółowy zostaną uregulowane prawa i obowiązki stron w związku z budową i przekazaniem nakładów na urządzenie placów zabaw oraz ich późniejszą eksploatacją. Na mocy umów Właściciele zostaną zobowiązani, między innymi, do dbania o estetykę i wygląd placów zabaw, a także do dokonywania bieżących przeglądów technicznych oraz konserwacji wszelkich urządzeń znajdujących się na ich terenie. Dodatkowo, w zależności od zapisów umów pomiędzy Spółką a Właścicielem w konkretnym przypadku, Właściciele mogą zostać zobowiązani do informowania o tym, że dany plac zabaw został ufundowany przez Wnioskodawcę w drodze oznaczenia logotypem Spółki głównych elementów placu oraz jego regulaminu (oznaczenie byłoby przygotowane przez Wykonawcę) lub/i poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej na własny koszt odpowiedniej informacji. Niemniej, powyższe zobowiązania będą miały charakter opcjonalny, tj. mogą one wystąpić, lecz nie muszą i zależą od woli Wnioskodawcy.

Jednocześnie, jak wskazała Spółka, zamierza ona podejmować działania nakierowane na informowanie o prowadzonym projekcie poprzez środki masowego przekazu takie jak: telewizja, radio, prasa, Internet i media społecznościowe oraz w punktach sprzedaży produktów Spółki w gazetkach promocyjnych. Poprzez tak prowadzone akcje informacyjne i promocyjne, Wnioskodawca oczekuje, że uzyska nie tylko pozytywny wpływ na wizerunek firmy społecznie odpowiedzialnej, ale także pozytywny wpływ na wizerunek marki N wśród konsumentów. Zdaniem Spółki, podjęcie takich działań wpłynie na zwiększenie popularności Spółki i jej produktów, a w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększenia obrotów Spółki. Ponadto, wydatki ponoszone przez Zainteresowanego w związku z realizacją wskazanego projektu zostaną, w odpowiedni sposób, uwzględnione w kalkulacji ceny sprzedawanych przez niego towarów (koszty aktywności marketingowych są uwzględnione w marży), czyli będą stanowiły część elementów kosztowych dokonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT.

Odnosząc opisaną przez Wnioskodawcę sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro inwestycja polegająca na budowie placów zabaw będzie dokonywana na gruncie stanowiącym własność spółdzielni mieszkaniowych oraz gmin, nie można uznać, iż przekazanie przez Wnioskodawcę na ich rzecz powyższej inwestycji stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowym wypadku nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż spółdzielnia mieszkaniowa oraz gmina, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowała również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do wybudowanych placów zabaw trwale z tym gruntem związanych.

W związku z powyższym koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności wybudowania placów zabaw przez Wnioskodawcę na rzecz gmin oraz spółdzielni mieszkaniowych jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku do towarów i usług.

Należy zauważyć, że powołany przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie uzależnia faktu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika od prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

Jak wynika z opisu sprawy, Zainteresowany, aby poprawić wizerunek firmy jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, angażującego się w projekty dotyczące edukacji i upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży, będzie realizować projekt polegający na wybudowaniu i nieodpłatnym przekazaniu spółdzielniom mieszkaniowym i gminom placów zabaw. Zdaniem Wnioskodawcy, poprzez intensywną kampanię informacyjno-marketingową w środkach masowego przekazu, w ramach której przekazywana będzie informacja o prowadzonej przez Spółkę akcji społecznej nakierowanej na budowę placów zabaw i celem której będzie promowanie Spółki, takie działania wpłyną na zwiększenie jej popularności oraz jej produktów, a w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększenia obrotów Spółki.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca dokonując realizacji projektu polegającego na budowie placów zabaw dążyć będzie do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej - będzie osiągać przychody opodatkowane podatkiem VAT wynikające ze zwiększonej, w wyniku kampanii informacyjno-marketingowej, sprzedaży swoich produktów.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione w związku z wykonaniem inwestycji polegającej na budowie placów zabaw na gruncie należącym do spółdzielni mieszkaniowych oraz gmin, Wnioskodawca będzie świadczył usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana będzie z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Reasumując, nieodpłatne świadczenie na rzecz Właścicieli (tj. spółdzielni mieszkaniowych i gmin) polegające na przekazaniu nakładów poniesionych na urządzenie placów zabaw, będzie czynnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych na urządzenie placów zabaw na rzecz spółdzielni mieszkaniowych oraz gmin. Natomiast kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z urządzaniem placów zabaw zostaną rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej z dnia 29 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-873/11-2/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl