ILPP2/443-864/11-5/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-864/11-5/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji i jej udokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji i jej udokumentowania. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie PKD 8559B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzki urząd pracy i zajmuje się organizacją szkoleń w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym, doradztwem personalnym, prowadzeniem warsztatów informacyjno-doradczych, terapeutyczno-psychologicznych, wsparciem specjalistycznym-psychologicznym-grupowym i indywidualnym, prowadzeniem warsztatów komunikacji, warsztatów samorozwoju i przedsiębiorczości.

W roku 2011 Zainteresowana realizuje w ramach priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 7.3 Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji oraz Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach - Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.

Projekty realizowane w ramach POKL współfinansowanego są ze środków: Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85%, z budżetu państwa 15%.

Cele projektów - eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków zespołu placówek socjoterapetucznych do życia zgodnego z normami społecznymi i prawnymi, zmniejszenie wykluczenia społecznego mieszkańców domów pomocy społecznej poprzez aktywną integrację ze społecznością gminy, w której zamieszkują.

Cele realizowane są przez:

* pozyskanie uczestników szkoleń - rekrutacja beneficjentów (młodzież w normie intelektualnej z zaburzeniami zachowania, mieszkańcy domów pomocy społecznej),

* organizowanie infrastruktury technicznej umożliwiającej realizację projektu, tj. zakup wyposażenia, środków trwałych: laptopy, niszczarka, kamery, telefony, meble, materiały biurowe, zatrudniana jest kadra zarządzająca projektami w ramach umów zlecenia i o dzieło,

* promocję projektu: wydruk plakatów i ulotek, graficzne opracowanie materiałów promocyjnych itp.,

* przeprowadzenie doradztwa zawodowego, psychologicznego i pedagogicznego, w ramach zadania zostaną wynajęte sale, zostaną zatrudnieni doradcy, psychologowie, pedagodzy, zapewnione wyżywienie dla uczestników szkoleń,

* przeprowadzenie szkoleń w zorganizowanych grupach, mających na celu wzmocnienie samodzielności i aktywności,

* wynagrodzenie kadry zarządzającej projektem oraz pozostałych osób zaangażowanych w poszczególne zadania projektu w całości zostaną pokryte z dotacji,

* na pokrycie kosztów zadania Wnioskodawczyni otrzymuje w całości dotację ze źródeł ww.,

* za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektu,

* dotacja przyznawana jest do wysokości poniesionych wydatków (w oparciu o uprzednio zaakceptowany budżet), uznanych za koszty kwalifikowane zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi rozliczenia EFS i POKL,

* kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, pod warunkiem, że Wnioskodawczyni nie jest uprawniona do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z przepisami podatkowymi,

* projekty realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników).

Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny, gdyż cena świadczeń nie została w ogóle ustalona i nie pozostaje w żadnym związku z wysokością ponoszonych w ramach tych projektów wydatków.

Dotacja nie stanowi obrotu podlegającego VAT, gdyż świadczone przez Zainteresowaną usługi są nieodpłatne. Wnioskodawczyni nie wnosi środków własnych z tym, że wydatki niekwalifikowane zobowiązuje się pokryć ze środków własnych. Zainteresowana realizując projekt wystawia również noty księgowe, obciążające projekt, na okoliczność osobistego wykonywania zadań na rzecz projektu.

Zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego MRR/KL/1/ (6)11/10 w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 22 listopada 2010 r. rozdział 4 Szczegółowe zasady kwalifikowania wydatków w ramach POKL, podrozdział 4.5.3 sekcja 3 - osoby samozatrudnione - "1. Kwalifikowane jest wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wykonującej osobiście zadania w ramach projektu. 2. Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1, wynika ze szczegółowego budżetu projektu. 3. Przeniesienie wydatku na wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 1, jest dokumentowane dowodem księgowym np. notą obciążeniową".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dotacja rozwojowa otrzymana na realizację projektów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli tak, to z jaką stawką.

2.

Czy nota księgowa, wystawiana przez osobę wykonującą działalność gospodarczą na okoliczność udokumentowania wynagrodzenia osoby fizycznej, wykonującej osobiście zadania w ramach projektu jest obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

Realizacja projektu nie powoduje wystąpienia żadnej sprzedaży. Kwota otrzymanych dotacji nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje i inne dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez podatnika usług. Dotacje, o których mowa przeznaczone są na pokrycie kosztów realizacji określonego zadania, nie mają związku ze sprzedażą, nie stanowią ceny usługi, którą uiszcza nabywca.

Ad. 2

Nota księgowa, wystawiana przez osobę wykonującą działalność gospodarczą na okoliczność udokumentowania jej wynagrodzenia z tytułu osobistego wykonywania zadań w ramach projektu, nie jest obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powoduje wystąpienia sprzedaży, świadczone usługi są bowiem świadczone nieodpłatne. Beneficjenci ostateczni nie ponoszą jakiejkolwiek odpłatności. Źródłem finansowania noty jest dotacja w ramach projektu POKL, otrzymana celem pokrycia poniesionych kosztów w związku z realizacją ww. projektów, nie stanowi ceny usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy tez kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie PKD 8559B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzki urząd pracy i zajmuje się organizacją szkoleń w systemie zarówno zamkniętym jak i otwartym, doradztwem personalnym, prowadzeniem warsztatów informacyjno-doradczych, terapeutyczno-psychologicznych, wsparciem specjalistycznym-psychologicznym-grupowym i indywidualnym, prowadzeniem warsztatów komunikacji, warsztatów samorozwoju i przedsiębiorczości.

W roku 2011 Zainteresowana realizuje w ramach priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 7.3 Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji oraz Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach - Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.

Projekty realizowane w ramach POKL współfinansowanego są ze środków: Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85%, z budżetu państwa 15%.

Cele projektów - eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków zespołu placówek socjoterapetucznych do życia zgodnego z normami społecznymi i prawnymi, zmniejszenie wykluczenia społecznego mieszkańców domów pomocy społecznej poprzez aktywną integrację ze społecznością gminy, w której zamieszkują.

Na pokrycie kosztów zadania Wnioskodawczyni otrzymuje w całości dotację z ww. źródeł. Za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektu. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny, gdyż cena świadczeń nie została w ogóle ustalona i nie pozostaje w żadnym związku z wysokością ponoszonych w ramach tych projektów wydatków. Projekty realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników). Zatem dotacja nie stanowi obrotu podlegającego VAT, gdyż świadczone przez Zainteresowaną usługi są nieodpłatne. Zainteresowana realizując projekt wystawia również noty księgowe, obciążające projekt, na okoliczność osobistego wykonywania zadań na rzecz projektu.

Reasumując, otrzymana dotacja pokrywająca 100% kosztów poniesionych w związku z realizacją projektów, przyznawana ze środków unijnych oraz z budżetu krajowego, nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych projektów. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dofinansowanie (dotacja) o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie (dotacja) mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem otrzymana dotacja rozwojowa, nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Także kwota wsparcia, pokrywająca kwotę wynagrodzenia Wnioskodawczyni, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego czynność ta nie podlega udokumentowaniu fakturą VAT, zatem wystawienie w przedmiotowej sprawie noty księgowej należy uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji i jej udokumentowania. Kwestia dotycząca stanu fatycznego w podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr ILPP2/443-864/11-4/MR z dnia 26 sierpnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl