ILPP2/443-85/08-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-85/08-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 r. (data wpływu 24 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem i sprzedawcą okładzin i klocków hamulcowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowy handlowe z odbiorcami krajowymi i zagranicznymi, w których określone zostały warunki uprawniające do przyznania dodatkowej premii pieniężnej tzw. bonusu. Do istotnych warunków, które decydują o uzyskaniu premii pieniężnej należą m.in.:

1.

realizacja wartościowa zakupów na poziomie i w czasie określonym w umowie lub innych wiążących dokumentach,

2.

zwiększenie obrotów o x% w stosunku do roku poprzedniego,

3.

niezaleganie z zapłatą zobowiązań wobec Spółki.

Klienci Spółki uprawnieni do otrzymania premii pieniężnej wystawiają na jej rzecz faktury VAT, traktując to jako wynagrodzenie za świadczoną usługę, wskazując kwotę netto jako wartość premii pieniężnej i naliczając od powyższej kwoty podatek należny VAT w wysokości 22%. Wnioskodawca, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, odlicza podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub w miesiącu następnym. Natomiast klienci zagraniczni uprawnieni do otrzymania premii pieniężnej wystawiają na rzecz Spółki faktury traktując to jako wynagrodzenie za świadczoną usługę, wykazując kwotę premii pieniężnej jako kwotę brutto nie naliczając żadnego podatku. W związku z tym Wnioskodawca traktuje to jako import usług wystawiając fakturę wewnętrzną, naliczając podatek należny, który jednocześnie jest podatkiem naliczonym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przyznanie odbiorcom premii pieniężnych, których wielkość uzależniona jest od spełnienia przez kontrahentów określonych warunków należy uznać za rabat obniżający obrót, czy za usługę podlegającą opodatkowaniu, czy też jest to czynność niepodlegająca podatkowi VAT zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy wydana interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 28 listopada 2007 r. sygnatura ILPP1/443-347/07-2/TW w zakresie opodatkowania premii pieniężnych zgodna z wyjaśnieniem MF z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom jest prawidłowa, mimo dwóch wyroków NSA w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r. sygnatura akt I FSK 94/06 i wyroku NSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. sygnatura akt III SA/Wa 4080/06.

3.

Czy w przypadku wystawienia przez kontrahenta Spółki faktury VAT za przyznaną premię pieniężną, którą traktuje jako wynagrodzenie za świadczoną usługę, wykazując ją jako kwotę netto i naliczając od powyższej kwoty podatek VAT w wysokości 22%, Wnioskodawca na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na ww. fakturze przed zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i po zmianie obowiązującej od 1 stycznia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielone premie pieniężne nie powodują obniżenia ceny sprzedawanych towarów, czyli w związku z ich przyznaniem nie ulega zmniejszeniu kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, tak więc nie można jej traktować jako upustu.

Zainteresowany wykazał, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 28 listopada 2007 r. sygnatura ILPP1/443-347/07-2/TW wydał interpretację podobną do wyjaśnień MF z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom.

Natomiast w wyroku NSA w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r. sygnatura akt I FSK 94/06 i wyroku NSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. sygnatura akt III SA/Wa 4080/06 zawarte zostało odmienne stanowisko:

"Za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi".

Kontrahenci kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów o określonej wartości w określonym czasie lub też dokonania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach, tj. stawką 22%. Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z art. 86 ustawy o VAT odlicza podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę od nadawcy lub w miesiącu następnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Na mocy przepisu § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a)

z tytułu nabycia towarów i usług,

b)

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c)

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Z kolei w przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako podmiot zajmujący się produkcją i sprzedażą okładzin i klocków hamulcowych udziela swoim kontrahentom, w związku z dobrze układającą się współpracą handlową tzw. premii pieniężnych. Premie te są przyznawane w związku za zrealizowanie określonego poziomu zakupów, zwiększenie obrotów w stosunku do roku poprzedniego oraz terminowe zapłaty za zakupy. Powyższą sytuację kontrahenci traktują jako świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, a otrzymane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za wykonaną usługę, których otrzymanie dokumentują wystawieniem faktury. Zainteresowany, w imię dobrej współpracy, przyjmuje faktury i odlicza podatek VAT. Dotychczasowa praktyka opisana powyżej będzie kontynuowana. Wnioskodawca ma jednak wątpliwości, czy w związku ze zmianą wprowadzoną do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, będzie przysługiwało mu prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach, które zostaną wystawione przez kontrahentów z tytułu otrzymanych premii pieniężnych, a które to Wnioskodawca otrzyma po dniu 31 grudnia 2007 r.

Działania Wnioskodawcy, polegające na wypłacaniu premii pieniężnych za zrealizowanie określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na określone zachowania kontrahentów, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. Organ stwierdza, iż otrzymana premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia dla kontrahentów za świadczone usługi na rzecz Wnioskodawcy.

Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentują wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone na rzecz Spółki. Nie może zatem budzić wątpliwości fakt, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze fakt zakwalifikowania premii pieniężnych jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania.

Tutejszy Organ informuje, że powołane przez Wnioskodawcę: wyrok NSA w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 i wyrok NSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. sygnatura akt III SA/Wa 4080/06 oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 listopada 2007 r. ILPP2/443-347/07-2/TW są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Natomiast pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. znak PP3/812/1222/2004/A/P/4026 jest interpretacją ogólną, która nie uległa zmianie i nadal obowiązuje.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl