ILPP2/443-842/11-10/SJ - Stawka podatku VAT dla dostawy wyposażenia dodatkowego oraz części zamiennych do wyrobów medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-842/11-10/SJ Stawka podatku VAT dla dostawy wyposażenia dodatkowego oraz części zamiennych do wyrobów medycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 7% dla dostawy Wyposażenia dodatkowego oraz Części zamiennych do Wyrobów medycznych stosowanej od dnia 1 stycznia 2014 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 7% dla dostawy Wyposażenia dodatkowego oraz Części zamiennych do Wyrobów medycznych stosowanej od dnia 1 stycznia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) specjalizuje się w wytwarzaniu i dostarczaniu zintegrowanych rozwiązań w zakresie opieki nad osobami o ograniczonej sprawności ruchowej i stanach z tym związanych.

W ramach powyższego, przedmiotem działalności Spółki są czynności z zakresu dostawy sprzętu oraz urządzeń medycznych i kompletnych systemów w następujących działach:

* Łóżka szpitalne,

* Podnoszenie i przemieszczanie pacjenta,

* Materace przeciwodleżynowe,

* Zapobieganie DVT (zakrzepicy żył głębokich),

* Leczenie ran,

* Dezynfekcja,

* Diagnostyka,

zwane dalej "Wyrobami medycznymi". Spółka w ramach swojej działalności dokonuje sprzedaży części zamiennych do Wyrobów medycznych (zwane dalej Częściami zamiennymi), jak również całego szeregu produktów, które są akcesoryjne wobec Wyrobów medycznych i służą poprawie ich technicznych możliwości oraz funkcjonalności (zwane dalej Wyposażenie dodatkowym).

Spółka prowadząc wyżej opisaną działalność gospodarczą dokonuje sprzedaży kontrahentom Wyrobów medycznych wraz z Częściami zamiennymi oraz Wyposażeniem dodatkowym. Wyroby medyczne sprzedawane przez Spółkę to zarejestrowane wyroby medyczne, które zostały zakwalifikowane do I i IIa klasy zgodnie z obowiązującym na dzień wprowadzenia do obrotu rozporządzeniem ministra zdrowia (Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji wyrobów medycznych do różnego przeznaczenia - Dz. U. z 2004 r. Nr 100, poz. 1027 z późn. zm.). Wyroby są wprowadzane do obrotu w Polsce bądź w oparciu o wpis do Rejestru Wyrobów Medycznych w Polsce, bądź na podstawie rejestracji Wyrobów medycznych dokonanej w jednym z państw członkowskich UE przez ich producenta. Spółka dokonuje dostawy Wyrobów medycznych stosując, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a Ustawy VAT oraz Załącznika nr 3 do Ustawy VAT stawkę 8%. Wątpliwości Spółki powstały w zakresie opodatkowania dostawy wyżej opisanego Wyposażenia dodatkowego oraz Części zamiennych.

Sprzedaż Wyposażenia dodatkowego obejmuje m.in.:

1.

Wyposażenie dodatkowe (np.: pokrowce na materace, wysięgnik do łóżka, ładowarki, baterie), które może być wykorzystywane wyłącznie z Wyrobem medycznym dostarczanym przez Spółkę.

2.

Wyposażenie dodatkowe (koszyki, stojaki, słuchawki prysznicowe), które może być wykorzystywane w Wyrobach medycznych dostarczanych przez Spółkę, ale także potencjalnie z różnymi innymi towarami, przy czym Spółka sprzedaje takie Wyposażenie dodatkowe jako uzupełnienie dokonanej sprzedaży Wyrobu medycznego.

Sprzedaż Części zamiennych obejmuje m.in.:

1.

Części zamienne do Wyrobów medycznych dostarczanych przez Spółkę, które ze względu na ich specyfikację techniczną i funkcjonalność można zamontować jedynie w Wyrobie medycznym.

2.

Części zamienne do Wyrobów medycznych dostarczanych przez Spółkę, które ze względu na ich specyfikację techniczną i funkcjonalność można zamontować potencjalnie także w innych towarach niż Wyroby medyczne, przy czym Spółka sprzedaje takie Części zamienne jako uzupełnienie dokonanej sprzedaży Wyrobu medycznego.

Zarówno bez Części zamiennych, jak i Wyposażenia dodatkowego oferowane przez Spółkę Wyroby medyczne nie spełniają swojej roli jaką jest wspomaganie procesu leczenia, bądź też funkcjonalność Wyrobów medycznych będzie ograniczona. Wyposażenie dodatkowe wymieniane jest często niezależnie od Wyrobu medycznego w specyfikacji na zapytaniu ofertowym lub w specyfikacji przetargowej. Części zamienne sprzedawane są w szczególności w razie konieczności zastąpienia zużytej lub zepsutej części Wyrobu medycznego nową, bez której dalsze użytkowanie Wyrobu medycznego byłoby niemożliwe.

Wyroby medyczne oferowane przez Spółkę przeznaczone są do stosowania w szpitalach, domach opieki długoterminowej i prywatnych domach dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Sprzedaż Części zamiennych i Wyposażenia dodatkowego odbywa się na rzecz użytkowników Wyrobów medycznych oferowanych przez Spółkę lub firm serwisujących Wyroby medyczne oferowane przez Spółkę.

Dostawa Wyposażenia dodatkowego oraz Części zamiennych może następować w ramach jednej kompleksowej dostawy razem z Wyrobem medycznym (wówczas dostawa jest dokumentowana jedną fakturą, gdzie na fakturze sprzedaży poza Wyrobem medycznym wyszczególniane są Części zamienne, bądź Wyposażenie dodatkowe), bądź też dostawa Wyposażenia dodatkowego lub Części zamiennych może być dokumentowana odrębną fakturą. Ostatnia sytuacja występuje najczęściej, gdy u nabywcy Wyrobu medycznego, po upływie pewnego czasu od zakupu Wyrobu medycznego, powstaje konieczność nabycia dodatkowo Części zamiennych (np. w przypadku uszkodzenia określonych elementów Wyrobu medycznego), czy też Wyposażenia dodatkowego (w celu podniesienia funkcjonalności Wyrobu medycznego lub też zastąpienia zużytego wyposażenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w przypadku zmiany stawki VAT na 7% na podstawie art. 146a Ustawy VAT, z dniem 1 stycznia 2014 r. interpretacje indywidualne Ministra Finansów zawierające odpowiedzi udzielone na zadane pytania nr 1-8 zachowają aktualność w odniesieniu do sytuacji Spółki, z tym, że zamiast stawki preferencyjnej 8% zastosowanie znajdzie stawka 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w przypadku zmiany stawki VAT z dniem 1 stycznia 2014 r. z 8% na 7% na podstawie art. 146a Ustawy VAT, interpretacje indywidualne Ministra Finansów zawierające odpowiedzi udzielone na zadane pytania nr 1-8 zachowują aktualność w odniesieniu do sytuacji Spółki, z tym, że zamiast stawki preferencyjnej 8% zastosowanie znajdzie stawka 7%.

Zgodnie z art. 146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej Ustawa VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (z zastrzeżeniem art. 146f) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 oraz w tytule załącznika nr 3 do Ustawy VAT wynosi 8%.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, wydane interpretacje zawierające odpowiedzi udzielone na pytania nr 1-8, będą wiążące (aktualne) również w przypadku zmiany stawki VAT z 8% na 7% z dniem 1 stycznia 2014 r., ponieważ zmiana ta nie spowoduje zmiany zakresu opodatkowania (w szczególności zmiany zakresu zastosowania stawki preferencyjnej wskazanej w art. 41 ust. 2 Ustawy VAT), a jedynie wynika z czasowego podniesienia wysokości stawki do poziomu 8% w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku w wysokości 7% dla dostawy Wyposażenia dodatkowego oraz Części zamiennych do Wyrobów medycznych stosowanej od dnia 1 stycznia 2014 r.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* stawki podatku dla dostawy Wyposażenia dodatkowego, które może być wykorzystywane wyłącznie z Wyrobem medycznym w przypadku dokumentowania dostawy Wyrobu medycznego oraz Wyposażenia dodatkowego przy pomocy jednej faktury - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443 -842/11-2/SJ,

* stawki podatku dla dostawy Wyposażenia dodatkowego, które może być wykorzystywane wyłącznie z Wyrobem medycznym w przypadku dokumentowania dostawy Wyrobu medycznego oraz Wyposażenia dodatkowego przy pomocy odrębnych faktur - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443 -842/11-3/SJ,

* stawki podatku dla dostawy Wyposażenia dodatkowego, które może być wykorzystywane w Wyrobach medycznych ale także z różnymi innymi towarami w przypadku dokumentowania dostawy Wyrobu medycznego oraz Wyposażenia dodatkowego przy pomocy jednej faktury - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443-842/11-4/SJ,

* stawki podatku dla dostawy Wyposażenia dodatkowego, które może być wykorzystywane w Wyrobach medycznych ale także z różnymi innymi towarami w przypadku dokumentowania dostawy Wyrobu medycznego oraz Wyposażenia dodatkowego przy pomocy odrębnych faktur - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443-842/11-5/SJ,

* stawki podatku dla dostawy Części zamiennych, które można zamontować wyłącznie w Wyrobach medycznych w przypadku dokumentowania dostawy Wyrobu medycznego oraz Części zamiennych przy pomocy jednej faktury - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443-842/11-6/SJ,

* stawki podatku dla dostawy Części zamiennych, które można zamontować wyłącznie w Wyrobach medycznych w przypadku dokumentowania dostawy Wyrobu medycznego oraz Części zamiennych przy pomocy odrębnych faktur - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443-842/11-7/SJ,

* stawki podatku dla dostawy Części zamiennych, które można zamontować w Wyrobach medycznych oraz w innych towarach w przypadku dokumentowania dostawy Wyrobu medycznego oraz Części zamiennych przy pomocy jednej faktury - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443-842/11-8/SJ,

* stawki podatku dla dostawy Części zamiennych, które można zamontować w Wyrobach medycznych oraz w innych towarach w przypadku dokumentowania dostawy Wyrobu medycznego oraz Części zamiennych przy pomocy odrębnych faktur - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443-842/11-9/SJ,

* stawki podatku w wysokości 9% lub 10% dla dostawy Wyposażenia dodatkowego oraz Części zamiennych do Wyrobów medycznych stosowanej od dnia 1 stycznia 2014 r. - został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak ILPP2/443 -842/11-11/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl