ILPP2/443-840/10-2/JKa - Opodatkowanie sprzedaży działki po likwidacji działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-840/10-2/JKa Opodatkowanie sprzedaży działki po likwidacji działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki po likwidacji działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki po likwidacji działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2006 r., w zakresie pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości. Zarejestrowany jest on jako czynny płatnik podatku od towarów i usług. W listopadzie 2008 r. zakupił działkę budowlaną z myślą wybudowania na niej domu z częścią na wynajem pokoi gościnnych lub krótkotrwałego zakwaterowania. W związku z planowaną inwestycją, ww. grunt został wprowadzony do środków trwałych. Od jego zakupu przysługiwało Zainteresowanemu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wg stawki 22%, który to odliczył.

W najbliższym czasie z przyczyn osobistych i ekonomicznych Wnioskodawca będzie zmuszony zlikwidować działalność gospodarczą. Tym samym, w dniu likwidacji zostanie w środkach trwałych działka gruntowa od której przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT naliczonego. W związku z planowaną likwidacją działalności gospodarczej, Zainteresowany będzie zobowiązany sporządzić remanent likwidacyjny tylko dla celów podatku VAT, gdyż ze względu na zakres prowadzonej działalności gospodarczej nie posiadał towarów handlowych a jedynie środki trwałe od których miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Towary ujęte w tym remanencie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT (działka gruntowa), a nie podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli po likwidacji działalności gospodarczej Wnioskodawca byłby zmuszony sprzedać przedmiotowy grunt, to podatek dochodowy zapłaciłby wg stawki 19% - podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast od podatku od towarów i usług byłby zwolniony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany oddając VAT do urzędu skarbowego od działki gruntowej wykazanej w remanencie likwidacyjnym, w przypadku ewentualnej późniejszej sprzedaży tej działki po likwidacji działalności gospodarczej nie będzie zmuszony odprowadzić VAT od tej sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl obowiązujących przepisów na podatniku prowadzącym działalność gospodarczą, który ją likwiduje, ciąży obowiązek związany ze sporządzeniem remanentu likwidacyjnego osobno na potrzeby podatku dochodowego i osobno na potrzeby podatku od towarów usług, a towary ujęte w tych remanentach będą podlegały opodatkowaniu. Spis z natury dla potrzeb VAT różni się od remanentu likwidacyjnego przygotowanego dla potrzeb podatku dochodowego. Różnica polega na tym, że spis dla potrzeb VAT zawiera środki trwałe i wyposażenie, ponieważ są to "towary" w rozumieniu ustawy o VAT. Natomiast spis dla podatku dochodowego nie zawiera tego rodzaju majątku. Obowiązek sporządzenia spisu z natury dla potrzeb VAT wynika z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT. Wśród towarów które należy objąć opodatkowaniem, w przypadku likwidacji działalności są również środki trwałe, jeżeli podatnik w chwili ich nabycia miał prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podstawą opodatkowania jest wartość towarów (towarami są rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty) podlegających spisowi z natury, ustalona na podstawie cen ich nabycia, a w przypadku ich braku, podstawę opodatkowania stanowi koszt wytworzenia w momencie dostawy towarów (art. 29 ustawy o VAT).

Wobec powyższego - w ocenie Zainteresowanego - mając na uwadze obowiązujące przepisy, jeżeli zlikwiduje on działalność gospodarczą będzie zobowiązany odprowadzić VAT do urzędu skarbowego od wcześniej zakupionego gruntu, od którego przysługiwało mu obniżenie podatku VAT naliczonego. W przypadku ewentualnej późniejszej sprzedaży przedmiotowego gruntu, nie będzie on zobowiązany do zapłaty VAT od jego sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zakupił działkę budowlaną z myślą wybudowania na niej domu z częścią na wynajem pokoi gościnnych lub krótkotrwałego zakwaterowania. Z tytułu zakupu przedmiotowej nieruchomości Zainteresowany odliczył podatek naliczony. W najbliższym czasie Wnioskodawca planuje zlikwidować działalność gospodarczą, co zobliguje go do sporządzenia spisu z natury, którym objęty zostanie ww. grunt.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 14 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 4 ustawy).

W oparciu o art. 14 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Przepis art. 14 ust. 6 ustawy wskazuje, iż obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Artykuł 14 ust. 7 ustawy stanowi, iż dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.

Podstawą opodatkowania, w myśl art. 14 ust. 8 ustawy, jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów - art. 29 ust. 10 ustawy.

Przedmiotem pytania Zainteresowanego jest jednorazowa sprzedaż działki budowlanej, od zakupu której przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Grunt ten objęty zostanie spisem z natury, a podatek od towarów i usług - rozliczony.

Z przywołanych regulacji wynika, iż podatnicy dokonujący odpłatnej dostawy towaru, w tym także gruntu, winni taką transakcję opodatkować. Aby jednak dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności. Na uwagę zasługuje także fakt, iż uznanie danej osoby za podatnika w myśl ustawy, uzależnione jest od prowadzenia działalności gospodarczej bowiem wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego tylko wtedy, gdy czynność ta została wykonana w ramach działalności gospodarczej. Uzasadnionym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników, nawet jeżeli wykonują czynność dostawy towarów, jeśli zbywają część majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:

* dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

* czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe okoliczności zauważyć należy, iż działka budowlana będąca przedmiotem pytania była co prawda wykorzystywana przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, jednakże wraz z zakończeniem prowadzenia działalności gospodarczej, dokona on rozliczenia uprzednio odliczonego podatku naliczonego od zakupu ww. gruntu, uwzględniając podatek należny w sporządzonym remanencie likwidacyjnym. Z uwagi na fakt, iż Zainteresowany w momencie sprzedaży przedmiotowej działki nie będzie prowadził działalności gospodarczej, a rozliczając podatek od jej zakupu w remanencie likwidacyjnym zachowana zostanie zasada neutralności opodatkowania podatkiem VAT, dokonując okazjonalnej dostawy nieruchomości będzie korzystał z prawa do rozporządzania własnym majątkiem prywatnym. Ponadto zaznaczyć należy, iż po likwidacji działalności, jak wynika z opisu sprawy, nieruchomość nie będzie wykorzystywana w sposób ciągły dla celów zarobkowych, zatem nie można przypisać jej jednej z cech działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy, co sprawiłoby, że Wnioskodawca z tytułu przedmiotowej dostawy wystąpiłby jako podatnik podatku VAT, a transakcja podlegałaby opodatkowaniu tymże podatkiem.

Reasumując, Zainteresowany rozliczając podatek od towarów i usług od działki gruntowej wykazanej w remanencie likwidacyjnym, w przypadku ewentualnej późniejszej sprzedaży tej działki po likwidacji działalności gospodarczej nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług od tej sprzedaży, gdyż sprzedaż ta nie będzie stanowić czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w kwestii zagadnienia dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż przedmiotem ewentualnej późniejszej sprzedaży będzie jedna działka budowlana.

Zaznaczenia wymaga fakt, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź utraci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl