ILPP2/443-829/09-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-829/09-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Agnieszki M., przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu 26 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Wdrożenie (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Wdrożenie (...)". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.), w którym Zainteresowana doprecyzowała opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT z tytułu wykonywania usług: Działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe (PKD 69.20.Z). Świadczone usługi mają charakter doradczy i kancelaryjny (sekretarski) i polegają na przygotowywaniu na zlecenie klientów dokumentacji koniecznej do uzyskania zwrotów podatku dla osób pracujących zarobkowo poza granicami Polski.

Zainteresowana ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "Wdrożenie (...)", który będzie polegał na wytworzeniu i wdrożeniu systemu elektronicznej obsługi klientów. W ramach projektu uwzględniony został również sprzęt elektroniczny.

Realizowana inwestycja będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, tj. działalności rachunkowo-księgowej; doradztwa podatkowego. Towary i usługi sfinansowane ze środków przyznawanej dotacji będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. Pozyskane środki będą pochodziły z funduszy poakcesyjnych - Wnioskodawczyni ubiega się o dotację ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W zakres przedmiotowego projektu wejdzie przygotowanie i uruchomienie elektronicznego systemu obsługi klientów wraz z interfejsem funkcjonującym on-line oraz zintegrowaną bazą danych. W ramach projektu Zainteresowana zakupi sprzęt elektroniczny: komputerowe jednostki mobilne (laptopy) - 2 szt., profesjonalne urządzenie cyfrowe (urządzenie będące zintegrowanym skanerem, ksero, drukarką itp.) - 1 szt.

Wnioskodawczyni podkreśliła, iż nie ubiega się o ujęcie VAT jako kosztu kwalifikowanego dla przedmiotowej inwestycji, a wystąpienie o interpretację podatkową podyktowane jest zaleceniami i wymogami instytucji Zarządzającej RPO 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana będzie miała możliwość otrzymania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, która jest czynnym płatnikiem VAT, będzie miała możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT. W związku z czym nie ujmie we wniosku o dofinansowanie podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...) - art. 88 ust. 4 ustawy.

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni (zarejestrowany podatnik podatku VAT) zamierza realizować projekt pn. "Wdrożenie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw i współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach przedmiotowego projektu Zainteresowana zakupi sprzęt elektroniczny (komputerowe jednostki mobilne - 2 szt. oraz profesjonalne urządzenie cyfrowe - 1 szt.), który będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. Wnioskodawczyni wskazała, iż w zakres przedmiotowego projektu wejdzie przygotowanie i uruchomienie elektronicznego systemu obsługi klientów wraz z interfejsem funkcjonującym on-line oraz zintegrowaną bazą danych. W ramach projektu Zainteresowana zakupi sprzęt elektroniczny: komputerowe jednostki mobilne (laptopy) - 2 szt., profesjonalne urządzenie cyfrowe (urządzenie będące zintegrowanym skanerem, ksero, drukarką itp.) - 1 szt.

Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazała we wniosku Zainteresowana - w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu indentyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach (...) - art. 87 ust. 2 ustawy.

Artykuł 87 ust. 6 ustawy stanowi, iż na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz zwrotu różnicy tego podatku na rachunek bankowy, wynikającego z faktur zakupu towarów związanych z realizacją projektu pn. "Wdrożenie (...)", ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Zainteresowanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl