ILPP2/443-825/11-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-825/11-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie korekty deklaracji VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie korekty deklaracji VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu 21 grudnia 2010 r. jako osoba bezrobotna zawarła umowę z Powiatowym Urzędem Pracy o przyznanie jej jednorazowo środków z Funduszu Pracy na podjęcie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie: pozostałe sprzątanie (PKD 8129). Środki te zostały Zainteresowanej przyznane na podstawie art. 46 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 17 lutego 2010 r. Dotację na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej w kwocie 19 000,00 zł. Wnioskodawczyni otrzymała 29 grudnia 2010 r.

Działalność została zarejestrowana z dniem 3 stycznia 2011 r. Podatek dochodowy od osób fizycznych Wnioskodawczyni rozlicza wg skali podatkowej, a przychody i koszty ewidencjonowane są w podatkowej książce przychodów i rozchodów.

W dniu 13 stycznia 2011 r. Zainteresowana złożyła zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik VAT czynny z kwartalnym rozliczeniem podatku od towarów i usług. Otrzymane środki z Funduszu Pracy zostały wykorzystane w dniu 1 lutego 2011 r. zgodnie z umową w następujący sposób:

1.

zakup maszyny sprzątającej - cena netto 12 032,53 + 23% VAT,

2.

zakup dwóch wózków do sprzątania - 1 024,39 zł netto/2 szt. + 23% VAT,

3.

zakup zestawu czyszcząco-myjącego - w cenie netto 2 390,24 zł/szt. + 23% VAT, w skład którego wszedł sprzęt i urządzenia takie jak szczotki, odkurzacze itp. (wg specyfikacji każdy ze składników majątkowych ma cenę netto poniżej 1 500,00 zł).

Dane dotyczące ewidencji:

a.

zakupiony środek trwały (poz. 1) ujęty został w ewidencji środków trwałych (ewidencja papierowa poza PKPiR) na dzień 28 lutego 2011 r. (cena jednostkowa powyżej 3 500,00 zł), od dnia 1 marca 2011 r. naliczana jest amortyzacja, a dokonywane odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodu (art. 23 ust. 1 pkt 45, na podstawie którego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup środka trwałego zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, czyli również te, które są finansowane z Powiatowego Urzędu Pracy),

b.

zakupione wózki oraz zestaw czyszcząco-myjący stanowią składniki majątku, które ze względu na cenę jednostkową poniżej 1 500,00 zł nie zostały zaliczone ani do środków trwałych ani do wyposażenia. Wydatek na wózki i zestaw czyszcząco-myjący składający się z kilku narzędzi pracy/urządzeń służących do wykonywania działalności gospodarczej nie został ujęty w podatkowej książce przychodów i rozchodów, czego skutkiem jest brak zaliczenia tych pozycji zakupu do kosztów uzyskania przychodu i uwzględnienia tych kosztów w ustaleniu dochodu do opodatkowania podatkiem od osób fizycznych,

c.

naliczony podatek VAT wykazany na fakturze zakupu za środki z Urzędu Pracy nie został wykazany w rejestrze VAT, a tym samym nie został odliczony od podatku należnego w złożonej deklaracji VAT-7K za I kwartał 2011 r.,

d.

przyznana Wnioskodawczyni pomoc finansowa z Urzędu Pracy nie została zakwalifikowana jako przychód do opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121, który mówi o zwolnieniu z opodatkowania jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż za otrzymane środki z Funduszu Pracy w dniu 1 lutego 2011 r., zgodnie z zawartą z Urzędem Pracy umową, dokonano zakupu maszyny sprzątającej, wózków do sprzątania oraz zestawu czyszcząco-myjącego, które są wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej w całości do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy naliczony VAT wykazany na fakturze zakupu za środki z Urzędu Pracy jest do odliczenia od podatku należnego. Jeśli tak, to czy przysługuje odliczenie w pełnej kwocie podatku VAT wykazanego na fakturze, czyli również z tytułu poniesionego wydatku na zakup środka trwałego.

2.

Czy w przypadku przysługującego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można dokonać stosownej korekty deklaracji VAT-7K za I kwartał 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego wykazanego na dokumencie zakupu za otrzymane środki z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej w pełnej wysokości. tzn. wynikającej z faktury VAT, czyli również z tytułu wydatku na zakup środka trwałego. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku VAT od źródła finansowania poniesionych wydatków. W przypadku tym zastosowanie ma ogólna zasada odliczania VAT, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli wydatek związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Również w art. 88 ustawy o VAT, który mówi o wyłączeniach stosowania obniżenia podatku nie wymienia się przypadku dotyczącego zakupów finansowanych ze środków z Funduszu Pracy.

Ponadto w ocenie Wnioskodawczyni, uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentu zakupu, o którym mowa we wniosku upoważnia ją do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji VAT-7K za I kwartał 2011 r., poprzez złożenie deklaracji korygującej VAT-7K wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (podstawa: art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa). Zainteresowana podkreśliła, że w złożonej pierwotnie deklaracji VAT-7K zostało wykazane zobowiązanie podatkowe w wysokości większej od należnej, a zadeklarowany podatek został wpłacony. Jednocześnie, Wnioskodawczyni wskazała, iż zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1a ww. ustawy może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Na podstawie art. 73 § 2 pkt 4 ww. ustawy nadpłata powstaje z dniem złożenie deklaracji kwartalnej dla podatku od towarów i usług - dla podatników podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jako osoba bezrobotna zawarła umowę z Powiatowym Urzędem Pracy o przyznanie jej jednorazowo środków z Funduszu Pracy na podjęcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Zainteresowana w dniu 29 grudnia 2010 r. otrzymała dotację w kwocie 19 000,00 zł na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej w zakresie: pozostałe sprzątanie (PKD 8129). W dniu 13 stycznia 2011 r. Zainteresowana złożyła zgłoszenie rejestracyjne jako podatnik VAT czynny z kwartalnym rozliczeniem podatku od towarów i usług. Otrzymane środki z Funduszu Pracy zostały przez Zainteresowaną wykorzystane w dniu 1 lutego 2011 r. na zakup: maszyny sprzątającej, dwóch wózków do sprzątania, zestawu czyszcząco-myjącego, w skład którego wszedł sprzęt i urządzenia takie jak szczotki, odkurzacze itp. Naliczony podatek VAT wykazany na fakturze zakupu za środki z Urzędu Pracy nie został wykazany w rejestrze VAT, a tym samym nie został odliczony od podatku należnego w złożonej deklaracji VAT-7K za I kwartał 2011 r.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż zakupione towary (tj.: maszyna sprzątająca, wózki do sprzątania oraz zestaw czyszcząco-myjący) za otrzymane środki z Funduszu Pracy są wykorzystywane w całości do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych powyżej przepisów, stwierdza się, że z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli ww. towary służą do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakup tych towarów sfinansowanych środkami otrzymanymi z Funduszu Pracy, także w odniesieniu do nabytego środka trwałego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Mocą art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Z kolei na mocy ust. 2 tego artykułu mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności (art. 99 ust. 3 ustawy).

Według generalnej zasady zawartej w treści art. 99 ust. 12 ustawy, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowemu (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego. Wprawdzie przepisy ustawy VAT nie zawierają generalnej reguły dotyczącej korekt deklaracji, ani co do przesłanek takiej korekty, ani co do sposobu jej dokonywania, to jednak konieczność korekty powstaje w każdym przypadku, gdy kwota odliczenia byłaby niższa lub wyższa od kwoty odliczenia przysługującego podatnikowi, a także w sytuacjach, gdy po wykazaniu odliczenia uległy zmianie czynniki wpływające na prawo lub wielkość odliczenia.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie o VAT.

Artykuł 81 § 1 Ordynacji podatkowej określa, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np.: określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym - poprawnym - wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej już deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz opis sprawy, z uwagi na fakt (co wskazano powyżej), że Zainteresowanej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów (tj.: maszyny sprzątającej, wózków do sprzątania oraz zestawu czyszcząco-myjącego), tut. Organ stwierdza, że Wnioskodawczyni może dokonać korekty deklaracji VAT złożonej za I kwartał 2011 r.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz w części dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie korekty deklaracji VAT.

Natomiast kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w części dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie korekty kosztów uzyskania przychodów została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ILPB1/415-712/11-4/AP z dnia 19 sierpnia 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl