ILPP2/443-823/12-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-823/12-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 2 sierpnia 2012 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 6 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szczegółowy rodzaj prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest wymieniony w Rozdziale II w paragrafach 9 i 10 Statutu, który został załączony do niniejszego wniosku. Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany jako beneficjent przyznania pomocy w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju, został obowiązany do przedłożenia interpretacji indywidualnej wydanej przez organ upoważniony w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług. W ramach przyznanej pomocy nr X Wnioskodawca realizuje operację pt. "X" udostępniając zakupiony pływacki sprzęt rekreacyjny. Celem operacji jest zwiększenie oferty spędzania wolnego czasu w okresie letnim na terenie gminy X w którym głównie uczestniczą dzieci i młodzież. Z planu rzeczowo-finansowego, który jest integralną częścią tej operacji wynika, że na realizację wyżej wymienionego projektu zgodnie z przyznaną pomocą Zainteresowany dokonał zakupu sprzętu sportowo-rekreacyjnego, magazynowo-ekspozycyjnego i materiałów reklamowych na podstawie faktur VAT. Sprzęt sportowo-rekreacyjny to: makarony do pływania, deska do pływania, pistolety na wodę, kule do chodzenia po wodzie, kulę sferyczną, pneumatyczny rower wodny, trampolinę wodną, bramkę wodną, koszykówkę wodną.

Materiały reklamowe to: banery reklamowe, ulotki i nadruki na sprzęt pływający. Sprzęt magazynowo-ekspozycyjny: kosze druciane. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony od poniesionych kosztów zakupu sprzętu sportowo-rekreacyjnego, magazynowego-ekspozycyjnego i materiałów reklamowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on organizacją społecznie użyteczną prowadzącą działalność statutową na podstawie Rozdziału II paragrafów nr 9 i 10 Statutu organizacji. Ponadto jest organizacją pożytku publicznego działającą na podstawie Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego opublikowanej w Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm. nieprowadzącą działalności gospodarczej w celu osiągania zysków. Jako organizacja pożytku publicznego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 podpunkt 32 b Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opublikowanej w Dz. U. z roku 2011 Nr 177 poz. 1054 i nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów sprzętu sportowo-rekreacyjnego, magazynowo-ekspozycyjnego i materiałów reklamowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, Stowarzyszenie - jest organizacją pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. W ramach przyznanej pomocy w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju, Wnioskodawca realizuje operację pt. "X" udostępniając zakupiony pływacki sprzęt rekreacyjny. Celem operacji jest zwiększenie oferty spędzania wolnego czasu w okresie letnim na terenie Gminy, w którym głównie uczestniczą dzieci i młodzież. Z planu rzeczowo-finansowego, który jest integralną częścią tej operacji wynika, że na realizację wyżej wymienionego projektu zgodnie z przyznaną pomocą Zainteresowany dokonał zakupu sprzętu sportowo-rekreacyjnego, magazynowo-ekspozycyjnego i materiałów reklamowych na podstawie faktur VAT. Sprzęt sportowo-rekreacyjny to: makarony do pływania, deska do pływania, pistolety na wodę, kule do chodzenia po wodzie, kula sferyczna, pneumatyczny rower wodny, trampolina wodna, bramka wodna, koszykówka wodna. Materiały reklamowe to: banery reklamowe, ulotki i nadruki na sprzęt pływający. Sprzęt magazynowo-ekspozycyjny: kosze druciane. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych kosztów zakupu sprzętu sportowo-rekreacyjnego, magazynowego-ekspozycyjnego i materiałów reklamowych związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl