ILPP2/443-816/09-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-816/09-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na realizację projektów w ramach działalności statutowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na realizację projektów w ramach działalności statutowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Działalność statutowa Stowarzyszenia polega na inicjowaniu i wspieraniu przedsięwzięć promujących przedsiębiorczość akademicką, przedsięwzięcia gospodarcze, udzielaniu pomocy doradczej osobom chcącym założyć przedsiębiorstwa prywatne.

Zainteresowany jest podatnikiem VAT.

Wnioskodawca na swoją działalność uzyskuje dotacje i dofinansowania przyznawane w ramach różnych programów pomocowych na realizację określonych projektów.

W realizowanych projektach beneficjenci ostateczni korzystają m.in.: z usług szkoleniowych, doradczych, warsztatów, są im również udostępniane platformy internetowe, akcji promocyjnych, konkursów etc. Nie ponoszą oni żadnej odpłatności z tytułu udziału w projektach.

Realizując projekt Stowarzyszenie otrzymuje środki na podstawie wniosków o płatność, które stanowią zaliczkę na rzecz wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu lub refundację poniesionych kosztów.

Zgodnie z wymogami programów pomocowych, każdy projekt posiada wyodrębnioną księgowość, a podatek VAT naliczony traktowany jest jako koszt kwalifikowany w ramach projektu.

Przykładowe koszty związane z realizacją projektów, to: koszty osobowe, koszty zakupu sprzętu, koszty promocji projektu, zakup materiałów szkoleniowych oraz koszty administracyjne (księgowość, koszty związane z użytkowaniem lokali).

W październiku 2008 r. Wnioskodawca podjął działalność gospodarczą, z której wartość sprzedaży opodatkowanej VAT przekroczyła próg 50.000 zł. Działalność ta polega na odpłatnym świadczeniu usług w zakresie budowania baz danych, stron internetowych i przeprowadzania audytów technologicznych, doradztwie dla instytucji w zakresie komercjalizacji wiedzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymywane przez Stowarzyszenie dotacje na realizację projektów w ramach działalności statutowej, w sytuacji przekroczenia przez nie progu 50.000 zł ze sprzedaży opodatkowanej VAT w ramach działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. W związku z tym, iż Stowarzyszenie powstało w celu m.in.: wspierania indywidualnej przedsiębiorczości, nauczania podstaw tej przedsiębiorczości, to nieodpłatne usługi świadczone w ramach realizowanych projektów mają związek z prowadzoną działalnością. Zatem, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

VAT naliczony od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektów, jako że wykorzystywane są one do świadczenia usług nieopodatkowanych VAT - nie podlega odliczeniu od podatku należnego.

Tak więc, bezpłatne wykonywanie usług w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa powoduje, iż czynności te, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nie są objęte podatkiem od towarów i usług. Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie nabywa prawa do odliczenia podatku w związku z poczynionymi zakupami sfinansowanymi otrzymaną dotacją, bowiem zakupy te przeznaczone zostały w ramach projektu na świadczenie usług nie objętych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl ogólnej zasady wynikającej z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że działalność statutowa Stowarzyszenia polega na inicjowaniu i wspieraniu przedsięwzięć promujących przedsiębiorczość akademicką, przedsięwzięcia gospodarcze, udzielaniu pomocy doradczej osobom chcącym założyć przedsiębiorstwa prywatne. W realizowanych projektach beneficjenci ostateczni nieodpłatnie korzystają m.in.: z usług szkoleniowych, doradczych, warsztatów, są im również udostępniane platformy internetowe, akcji promocyjnych, konkursów etc.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie otrzymuje dotacje i dofinansowanie przyznawane w ramach programów pomocowych na realizację określonych projektów. Otrzymywane środki Wnioskodawca otrzymuje na podstawie wniosków o płatność, które stanowią zaliczkę na rzecz wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu lub refundację poniesionych kosztów np.: kosztów osobowych, kosztów zakupu sprzętu, kosztów promocji projektu, zakupu materiałów szkoleniowych oraz kosztów administracyjnych (księgowość, koszty związane z użytkowaniem lokali). Każdy projekt posiada wyodrębnioną księgowość, a podatek VAT naliczony traktowany jest jako koszt kwalifikowany.

W ramach projektu beneficjenci ostateczni korzystają m.in.: z usług szkoleniowych, doradczych, warsztatów, są im również udostępniane platformy internetowe, akcji promocyjnych, konkursów.

Uczestnicy nie ponoszą z tytułu udziału w szkoleniach żadnych opłat.

Mając na uwadze powyższe, nie można uznać, że otrzymane dotacje mają wpływ na cenę świadczonych usług (usługi nieodpłatne). Zatem dotacje te, jako niezwiązane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowią obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Reasumując, otrzymane dotacje na realizację projektów w ramach działalności statutowej Zainteresowanego będące przedmiotem wniosku nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług mimo przekroczenia przez niego progu 50.000 zł ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl