ILPP2/443-813/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-813/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Rewaloryzacja (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Rewaloryzacja (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zostało wpisane do Rejestru Stowarzyszeń pod numerem KRS (...) w dniu 18 czerwca 2010 r. Wnioskodawca zrzesza aktualnie 40 członków w wieku 50+ i jest organizacją typu non-profit nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Głównym celem działalności statutowej (par. 6 statutu) jest:

* Inicjowanie i wspieranie działań kulturalnych, edukacyjnych, sportowych na rzecz społeczności lokalnej.

* Ochrona i promocja zdrowia na rzecz mieszkańców.

* Poprawa wyglądu i estetyki wsi.

* Dbanie o zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu.

* Wspieranie inicjatyw z popularyzacją produktów lokalnych.

Wnioskodawca działa, by integrować powojenne pokolenie z młodszą częścią społeczności lokalnej, dąży do rozbudzenia patriotyzmu lokalnego. Dlatego podjęto inicjatywę realizacji projektu "Rewaloryzacja (...)", którego celem jest wykonanie renowacji obiektu małej architektury w celu zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego regionu oraz podniesienie atrakcyjności turystycznej gminy K.

Zadanie opisane w powyższym projekcie zostanie zrealizowane w województwie x, powiat K, gmina K, K działka numer 81/1, obręb K. nr (...).

Projekt realizowany jest jednoetapowo, z terminem realizacji 31 października 2012 r. Stowarzyszeniu przyznano pomoc w wysokości 13 tys. PLN ze środków Unii Europejskiej z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - działania 4 i 4.3 PROW 2007-2013. Głównym celem projektu jest ocalenie dziedzictwo kulturowego, który jest zgodny z celem zawartym w statucie realizującego go Stowarzyszenia.

Aktualny stan zachowania Kaplicy zmusza do podjęcia natychmiastowych działań konserwatorskich. Rekonstrukcja obejmować będzie prace budowlane (odwilgocenie i położenie nowych tynków renowacyjnych) oraz konserwacje z rekonstrukcją czterech obrazów umieszczonych w płycinach kolumn.

Zainteresowany oświadczył, iż będąca przedmiotem renowacji Kaplica znajduje się w centralnej części K, nieopodal głównego wejścia do Zespołu Opactwa X.

Wstęp będzie wolny dla wszystkich turystów i pielgrzymów.

Stowarzyszenie realizując projekt renowacji będzie ponosiło wydatki za wykonane usługi na podstawie faktur VAT wystawianych na jego rzecz. Projekt nie będzie generował czynności podlegających podatkowi od towarów i usług (bezpłatny dostęp zwiedzających do rekonstruowanego obiektu). Wnioskodawca oświadczył, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jak również nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców.

Realizacja projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów usług w związku z realizacją projektu "Rewaloryzacja (...)", którego celem jest wykonanie renowacji obiektu małej architektury w celu zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego regionu oraz podniesienie atrakcyjności turystycznej gminy K, finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (PROW 2007-2012).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją projektu "Rewaloryzacja (...)" ze względu na to, że:

* Stowarzyszenie zwolnione jest od podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1. Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz zał. nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 10 załącznika - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nieskwalifikowane (wyłącznie statutowe).

* Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

* Czynności wykonywane przez Stowarzyszenie są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT.

* Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

* Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ dostęp do rekonstruowanej Kaplicy dla wszystkich turystów i pielgrzymów będzie wolny.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

* Realizacja projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdz. 9 rozporządzenia Min. Fin. z 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. - gdzie ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest warunkami, które Stowarzyszenie nie spełnia:

* Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego.

* Pochodzenie środków finansowych ze źródeł Unii Europejskiej, gdzie podpisanie umowy o dofinansowanie nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Zatem Zainteresowany uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur otrzymanych podczas realizacji projektu "Rewaloryzacja (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, wpisany do Rejestru Stowarzyszeń zrzesza aktualnie 40 członków w wieku 50+ i jest organizacją typu non-profit nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Głównym celem działalności statutowej (par. 6 statutu) jest:

* Inicjowanie i wspieranie działań kulturalnych, edukacyjnych, sportowych na rzecz społeczności lokalnej.

* Ochrona i promocja zdrowia na rzecz mieszkańców.

* Poprawa wyglądu i estetyki wsi.

* Dbanie o zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu.

* Wspieranie inicjatyw z popularyzacją produktów lokalnych.

Wnioskodawca działa, by integrować powojenne pokolenie z młodszą częścią społeczności lokalnej, dąży do rozbudzenia patriotyzmu lokalnego. Dlatego podjęto inicjatywę realizacji projektu "Rewaloryzacja (...)", którego celem jest wykonanie renowacji obiektu małej architektury w celu zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego regionu oraz podniesienie atrakcyjności turystycznej gminy K. Projekt realizowany jest jednoetapowo, Stowarzyszeniu przyznano pomoc ze środków Unii Europejskiej z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - działania 4 i 4.3 PROW 2007-2013.

Aktualny stan zachowania Kaplicy zmusza do podjęcia natychmiastowych działań konserwatorskich. Rekonstrukcja obejmować będzie prace budowlane (odwilgocenie i położenie nowych tynków renowacyjnych) oraz konserwacje z rekonstrukcją czterech obrazów umieszczonych w płycinach kolumn.

Stowarzyszenie realizując projekt renowacji będzie ponosiło wydatki za wykonane usługi na podstawie faktur VAT wystawianych na jego rzecz. Projekt nie będzie generował czynności podlegających podatkowi od towarów i usług (bezpłatny dostęp zwiedzających do rekonstruowanego obiektu). Wnioskodawca oświadczył, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jak również nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców.

Realizacja projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a usługi nabyte w ramach przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, będącej przedmiotem pytania.

W zakresie realizowanego projektu, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Rewaloryzacja (...)" finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (PROW 2007-2013).

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl