ILPP2/443-812/12-2/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-812/12-2/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń hali wraz z wyposażeniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń hali wraz z wyposażeniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca -... - jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji Kultury Miasta i Gminy... i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) oraz statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta i Gminy z dnia 29 grudnia 2008 r.

Celem Ośrodka jest prowadzenie wielokierunkowej działalności, rozwijającej i zaspakajającej potrzeby kulturalne mieszkańców gminy oraz upowszechnianie i promocja lokalnej kultury.

Do podstawowych zadań Ośrodka należy w szczególności:

1.

rozpoznanie, rozbudzanie i zaspokajanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych,

2.

tworzenie warunków dla rozwoju sportu, turystyki i rekreacji,

3.

organizacja imprez masowych,

4.

utrzymywanie bazy kulturalnej oraz sportowo-rekreacyjnej,

5.

organizowanie zajęć, zawodów oraz imprez kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

Wnioskodawca przede wszystkim prowadzi działalność nieodpłatną, tzn. organizowane koncerty, spektakle, imprezy masowe oraz różnego rodzaju inne usługi kulturalne dla mieszkańców gminy świadczone są nieodpłatnie. Obok podstawowej działalności nieodpłatnej Ośrodek prowadzi również działalność gospodarczą, tj. uzyskuje przychód z dzierżawy i wynajmu pomieszczeń, wykonuje usługi ksero oraz sporadycznie pobiera opłaty za bilety wstępu na koncerty bądź przedstawienia teatralne. Uzyskany przychód z tej działalności przeznacza na cele statutowe Ośrodka.

Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT z uwagi na to, że korzysta ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ustawy o VAT), za rok 2011 osiągnął wartość sprzedaży w kwocie 53 097,99 zł.

Od grudnia 2011 r. Ośrodek jest dzierżawcą hali widowiskowo-sportowej wraz z wyposażeniem. Zawarł umowę dzierżawy z Gminą... i płaci comiesięczny czynsz dzierżawy.

W godzinach popołudniowych hala udostępniana jest odpłatnie osobom fizycznym, które we własnym zakresie uprawiają sport oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie cennika zatwierdzonego przez dyrektora Ośrodka. W hali organizowane są również wszelkiego rodzaju imprezy kulturalne zarówno odpłatne jak i nieodpłatne.

Wnioskodawca jako dzierżawca zawarł również umowę użyczenia z Zespołem Szkół w. na nieodpłatne użyczenie pomieszczeń hali widowiskowo-sportowej wraz z wyposażeniem na potrzeby przeprowadzenia lekcji wychowania fizycznego. Zajęcia odbywają się w godzinach od 8:00 do 16:00, w dniach, w których odbywają się zajęcia edukacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń hali wraz wyposażeniem Zespołowi Szkół na zajęcia wychowania fizycznego należy wliczyć do wartości sprzedaży.

2.

Czy tę nieodpłatną usługę można traktować jako nieodpłatne świadczenie usług do celów działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Nieodpłatne udostępnianie hali nie powinno być doliczane do wartości sprzedaży.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zapis mówi wyraźnie o wartości sprzedaży, a przez sprzedaż - zgodnie z art. 2 pkt 22 u.p.t.u - rozumie się odpłatną dostawę towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ad. 2

Nieodpłatne udostępnianie hali wraz z wyposażeniem można traktować jako nieodpłatne świadczenie usług do celów działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z działalnością gospodarczą podatnika.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

* 3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

ochrony zdrowia,

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

* 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8.

edukacji publicznej,

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11.

targowisk i hal targowych,

12.

zieleni gminnej i zadrzewień,

13.

cmentarzy gminnych,

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy,

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Jak wynika z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, która w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji Kultury Miasta i Gminy i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) oraz statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta i Gminy z dnia 29 grudnia 2008 r. Celem Zainteresowanego jest m.in. tworzenie warunków dla rozwoju sportu oraz organizowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych. Ośrodek zawarł umowę użyczenia z Zespołem Szkół na nieodpłatne użyczenie pomieszczeń hali widowiskowo-sportowej wraz z wyposażeniem na potrzeby przeprowadzenia lekcji wychowania fizycznego.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy, powołane przepisy oraz fakt, iż sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należą do zadań własnych gminy, która w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, stwierdzić należy, że nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń hali widowiskowo-sportowej wraz z wyposażeniem na zajęcia wychowania fizycznego jest czynnością związaną z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy. Tym samym przedmiotowa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według ust. 2 ww. artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie ust. 13 powyższego artykułu, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ustęp 2 powyższego artykułu stanowi, że w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z wniosku wynika, iż celem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie wielokierunkowej działalności, rozwijającej i zaspakajającej potrzeby kulturalne mieszkańców gminy oraz upowszechnianie i promocja lokalnej kultury. Do podstawowych zadań Ośrodka należy w szczególności: rozpoznanie, rozbudzanie i zaspokajanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych; tworzenie warunków dla rozwoju sportu, turystyki i rekreacji; organizacja imprez masowych; utrzymywanie bazy kulturalnej oraz sportowo-rekreacyjnej; organizowanie zajęć, zawodów oraz imprez kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych. Wnioskodawca przede wszystkim prowadzi działalność nieodpłatną, tzn. organizowane koncerty, spektakle, imprezy masowe oraz różnego rodzaju inne usługi kulturalne dla mieszkańców gminy świadczone są nieodpłatnie. Obok podstawowej działalności nieodpłatnej Ośrodek prowadzi również działalność gospodarczą, tj. uzyskuje przychód z dzierżawy i wynajmu pomieszczeń, wykonuje usługi ksero oraz sporadycznie pobiera opłaty za bilety wstępu na koncerty bądź przedstawienia teatralne. Uzyskany przychód z tej działalności przeznacza na cele statutowe Ośrodka. Zainteresowane nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT z uwagi na to, że korzysta ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ustawy o VAT), za rok 2011 osiągnął wartość sprzedaży w kwocie 53 097,99 zł. Od grudnia 2011 r. Ośrodek jest dzierżawcą hali widowiskowo-sportowej wraz z wyposażeniem. Zawarł umowę dzierżawy z Gminą Szamocin i płaci comiesięczny czynsz dzierżawy. W godzinach popołudniowych hala udostępniana jest odpłatnie osobom fizycznym, które we własnym zakresie uprawiają sport oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie cennika zatwierdzonego przez dyrektora Ośrodka. W hali organizowane są również wszelkiego rodzaju imprezy kulturalne, zarówno odpłatne jak i nieodpłatne.

Wnioskodawca zawarł również umowę użyczenia z Zespołem Szkół na nieodpłatne użyczenie pomieszczeń hali widowiskowo-sportowej wraz z wyposażeniem na potrzeby przeprowadzenia lekcji wychowania fizycznego. Zajęcia odbywają się w godzinach od 8:00 do 16:00, w dniach, w których odbywają się zajęcia edukacyjne.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę polegające na nieodpłatnym udostępnianiu hali widowiskowo-sportowej wraz z wyposażeniem na potrzeby prowadzenia lekcji wychowania fizycznego odbywa się do celów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. w szczególności w zakresie tworzenia warunków dla rozwoju sportu, turystyki i rekreacji oraz organizowania zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych.

Zatem nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń hali wraz z wyposażeniem Zespołowi Szkół na zajęcia wychowania fizycznego, jako czynności związane z działalnością Wnioskodawcy, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. W konsekwencji do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie wlicza się nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń hali wraz z wyposażeniem, gdyż nie są to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl