ILPP2/443-805/10-2/BA - Zwolnienie z VAT działalności polegającej na pozyskiwaniu odszkodowań od ubezpieczycieli, działając na zlecenie osób indywidualnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-805/10-2/BA Zwolnienie z VAT działalności polegającej na pozyskiwaniu odszkodowań od ubezpieczycieli, działając na zlecenie osób indywidualnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni - prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na pozyskiwaniu odszkodowań od ubezpieczycieli, działając na zlecenie osób indywidualnych. W skład opisanej usługi wchodzi:

1.

oszacowanie wysokości szkody, obliczenie kosztów poniesionych na zakup lekarstw oraz ewentualny niezbędny sprzęt rehabilitacyjny,

2.

zebranie dokumentów celem udokumentowania szkody (pozyskanie niezbędnej dokumentacji medycznej, urzędowej oraz z zakładów pracy uwiarygodniającej powstanie szkody - za dokumentację urzędową uznaje się notatkę urzędową, z miejsca wypadku sporządzoną przez Policję, wyrok sądu itp., za dokumentację medyczną uznaje się wypis ze szpitala, kartę leczenia, dokumenty związane z leczeniem określonej osoby w placówce medycznej),

3.

zgłoszenie szkody do ubezpieczycieli, tj. sporządzenie pisma roszczeniowego, wypełnianie formularzy dostarczanych przez ubezpieczycieli,

4.

oczekiwanie na wypłatę odszkodowania od ubezpieczycieli oraz wypłata odszkodowania osobie zlecającej usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy posiadając nr PKD 66.21.Z oraz świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.10 (usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, a ich klientami) oraz 67.20.10-00 90 (usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione) należy uznać ww. usługi za zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane czynności są zaklasyfikowane do grupowania PKD 2007 66.21.Z "Działalność związana z oceną ryzyka i szacowanie poniesionych strat" (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności - Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.).

Podklasa ta obejmuje:

1.

szacowanie roszczeń ubezpieczeniowych (ocena roszczeń, obliczanie ryzyka poniesionych szkód),

2.

dochodzenie roszczeń ubezpieczeniowych.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednakże w świetle art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 ww. załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem niektórych usług, które jednak podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 246 z późn. zm.). W załączniku do tego rozporządzenia w dziale 67 obejmującym "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i ubezpieczeniami" znajdują się pod symbolem 67.20.10-00 "Usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych".

Ustawodawca w rozszerzeniu tej pozycji wymienia usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi, a ich klientami, usługi doradztwa ubezpieczeniowego bez doradztwa z zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi, pozostałe.

W ocenie Wnioskodawczyni, skoro usługi wykonywane przez nią sklasyfikowane zostały do sekcji J ex 65-67, to można wnioskować iż wykonuje ona usługi pośrednictwa finansowego. Działalność Wnioskodawczyni sklasyfikowana jest w PKWiU 67.20.10-00.10 (usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, a ich klientami), względnie 67.20.10-00.90 (usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione).

W związku z tym można wnioskować, iż nie jest to usługa doradztwa finansowego określona w PKWiU:

1.

67.13.10-00.20,

2.

67.20.10.00.20,

3.

67.20.10-00.30,

a więc taka która podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Dlatego też zdaniem Zainteresowanej opisana w stanie faktycznym usługa powinna być zwolniona od podatku od towarów i usług, ponieważ jest usługą pośrednictwa finansowego, która nie występuje na liście podlegających opodatkowaniem tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy stanowi ponadto, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest m.in. pozyskiwanie odszkodowań od ubezpieczycieli, działając na zlecenie osób indywidualnych. W skład opisanej usługi wchodzi:

1.

oszacowanie wysokości szkody, obliczenie kosztów poniesionych na zakup lekarstw oraz ewentualny niezbędny sprzęt rehabilitacyjny,

2.

zebranie dokumentów celem udokumentowania szkody (pozyskanie niezbędnej dokumentacji medycznej, urzędowej oraz z zakładów pracy uwiarygodniającej powstanie szkody - za dokumentację urzędową uznaje się notatkę urzędową, z miejsca wypadku sporządzoną przez Policję, wyrok sądu itp., za dokumentację medyczną uznaje się wypis ze szpitala, kartę leczenia, dokumenty związane z leczeniem określonej osoby w placówce medycznej),

3.

zgłoszenie szkody do ubezpieczycieli tj. sporządzenie pisma roszczeniowego, wypełnianie formularzy dostarczanych przez ubezpieczycieli,

4.

oczekiwanie na wypłatę odszkodowania od ubezpieczycieli oraz wypłata odszkodowania osobie zlecającej usługę.

W ocenie Wnioskodawczyni, działalność sklasyfikowana jest w PKWiU 67.20.10-00.10 (usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, a ich klientami) oraz 67.20.10-00.90 (usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione).

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika, zwolnione są od podatku usługi zaklasyfikowane w PKWiU - sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie w załączniku danej grupy symbolu "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT lub zwolnienia od podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawczynię, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.10 (usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, a ich klientami) oraz 67.20.10-00 90 (usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione), korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8. poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawczynię w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowaną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl