ILPP2/443-80/07-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-80/07-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M. A., przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007 r. (data wpływu 17 października 2007 r.) uzupełnione pismem z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu 8 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od stycznia 1991 r. Wnioskodawca wraz z żoną przejął umową darowizny pole orne o powierzchni 1,12 ha (od rodziców żony), natomiast w lutym 1991 r. przejął, także na zasadzie darowizny (od brata żony) 1,47 ha ziemi ornej. Ziemia ta do chwili sprzedaży była wykorzystywana rolniczo (dokonywano sprzedaży płodów rolnych), stanowi ona do dzisiaj gospodarstwo rolne. W styczniu 2007 r. w związku ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego część pola została przekształcona na działki budowlane. W kwietniu i w maju 2007 r. Wnioskodawca sprzedał dwie działki, gdyż z powodu problemów zdrowotnych brakuje mu sił do prowadzenia gospodarstwa. Część pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży działek przeznaczono na rehabilitację Wnioskodawcy, resztę przeznaczając na zabezpieczenie finansowe rodziny. W związku ze sprzedażą działek Zainteresowany zarejestrował się w Urzędzie Skarbowym w S. - zgodnie z uzyskanym w tym Urzędzie pouczeniem - jako podatnik podatku VAT. Działki sprzedane zostały po 40.000 zł każda i w związku z tym zapłacono 22% Vat-u tj. 17.600 zł (w sumie).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy jeśli Wnioskodawca wyprzedaje swój majątek (w którego posiadanie wszedł kilkanaście lat temu) w związku ze zdarzeniem losowym (chorobą) musi płacić podatek VAT.

Czy w Polsce w podobnych sprawach obowiązują różne przepisy.

Zdaniem Wnioskodawcy, żądanie uiszczenia podatku VAT w przypadku przedstawionym w stanie faktycznym jest niesprawiedliwe. Wnioskodawca nie kupił gruntu aby nim handlować lecz likwiduje gospodarstwo z uwagi na stan zdrowia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ustępie 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako rolnik dokonał dostawy dwóch działek, które wydzielone zostały z gruntów służących wcześniej w działalności rolniczej.

Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej - art. 15 ust. 2 - należy uznać, iż dokonane transakcje miały związek z działalnością gospodarczą. Bowiem rolnik ryczałtowy, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Reasumując, dokonana przez Wnioskodawcę dostawa gruntów, nabytych na podstawie umowy darowizny, służących uprzednio działalności rolniczej, była czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i jako taka, podlegała opodatkowaniu ww. podatkiem.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, zwolnienia od podatku, wskazanego w ust. 1 i ust. 9 powołanego artykułu, nie stosuje się do podmiotów dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

W opisanym stanie faktycznym, Wnioskodawca zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3 - dokonał rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, tym samym potwierdzając, że będzie prowadził działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Należy zatem podkreślić, iż Wnioskodawca dokonując dostawy działek budowlanych działał już w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Odnośnie kwestii podniesionej w drugim pytaniu tut. Organ wyjaśnia, że interpretacje przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostaw gruntów, wydawane są na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Należy zaznaczyć, iż interpretacje indywidualne dotyczą zaistniałych stanów faktycznych bądź zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Zainteresowanych i rozpatrywane są w ich konkretnych sprawach, co ma bezpośredni wpływ na końcowe rozstrzygnięcia organów skarbowych, które mogą być różne w zależności od stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, których dotyczą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl