ILPP2/443-783/11-2/SJ - Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy prac związanych z budową infrastruktury technicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-783/11-2/SJ Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy prac związanych z budową infrastruktury technicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy prac związanych z budową infrastruktury technicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy prac związanych z budową infrastruktury technicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka), jako zarządzający strefą, w celu poprawy warunków inwestowania na nieruchomościach położonych na jego terenach przedsiębiorcom zamierzającym rozpocząć swoją działalność na terenie strefy wspólnie, na mocy zawartych z gminami porozumieniami, zamierza współuczestniczyć wraz z gminami i innymi podmiotami w kosztach realizacji inwestycji m.in. służących rozwojowi Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka zamierza zawrzeć z samorządami gminnymi i innymi podmiotami porozumienia na mocy których zobowiązuje się do współfinasowania kosztów budowy na terenie Strefy, urządzeń infrastruktury technicznej, tj. wjazdu drogowego na teren Strefy oraz drogi wewnętrznej. Budowa infrastruktury odbywać się będzie na działkach stanowiących własność konkretnych gmin.

W ramach tego przedsięwzięcia inwestycyjnego planuje się dostosowanie układu dróg wynikającego z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do istniejącego układu drogowego. Zakłada się między innymi wykonanie zjazdu z drogi krajowej oraz budowę dróg wewnętrznych dla terenów przemysłowych.

Zgodnie z zapisami umów, za wykonane prace do wysokości określonej w tym porozumieniu wykonawca tych robót wystawi faktury VAT na rzecz Spółki. Następnie Spółka zamierza przekazać nieodpłatnie na rzecz Gminy efekty prac związanych z budową drogi wykonanymi na gruncie gminnym.

Inwestycja będzie służyć przedsiębiorcom, którzy będą swoją działalność prowadzić na terenach objętych strefą. Z tej działalności Spółka będzie osiągać przychody opodatkowane podatkiem VAT, wynikające z uiszczania przez ww. przedsiębiorców na rzecz Spółki, jako Zarządzającego Strefą, określonych w Regulaminie Strefy, opłat z tytułu administrowania Strefą, w tym wynikających z używania przez nich infrastruktury technicznej powstałej w wyniku nieodpłatnego przekazywania na rzecz samorządów efektów prac zrealizowanych na zamówienie Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne świadczenie na rzecz Gminy polegające na przekazaniu efektów prac związanych z budową infrastruktury technicznej, jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT lub ustawa), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów I odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści powołanego wyżej przepisu jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy, oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Nowelizacja ustawy o VAT z dnia 18 marca br. wprowadziła zmiany do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, który reguluje m.in. obowiązek opodatkowania niektórych usług świadczonych nieodpłatnie.

Mocą znowelizowanego na ww. podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się m.in.:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

* nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* nieodpłatność usług,

* świadczenie usług do celów innych niż prowadzona przez podatnika działalność gospodarcza.

Gdy chodzi o warunek pierwszy (nieodpłatność) za bezsporne uznać należy, iż świadczenie przez Spółkę usług na rzecz poszczególnych Gmin - partnerów zawartych porozumień, następuje pod tytułem darmym. Spółka nie otrzymuje bowiem z tytułu poniesionych we własnym zakresie i z własnego majątku, a następnie przekazanych na rzecz Gminy nakładów żadnych świadczeń ekwiwalentnych o cechach odpłatności.

Tym samym uznać należy za spełnioną pierwszą z dwóch ww. przesłanek skutkujących opodatkowaniem takich czynności podatkiem VAT.

Z kolei, jeśli chodzi o drugi z powyższych warunków przyjąć należy, iż świadczenie usług jest ukierunkowane na realizację celów wyznaczonych Spółce do realizacji w ramach jej działalności statutowej (por. pkt II Statutu S.A. - "Celem Spółki jest podejmowanie działań zmierzających do rozwoju oraz wzrostu gospodarczego regionu l...") oraz ustawowej (por. art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - "Do zadań zarządzającego należy prowadzenie - zgodnie z planem rozwoju strefy określonym w art. 9, regulaminem strefy, o którym mowa w art. 10, oraz przepisami prawa - działań zmierzających do rozwoju działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy <...>").

Co za tym idzie, trudnym do zaprzeczenia jest związek świadczonych nieodpłatnie przez Spółkę usług z celami jej działalności gospodarczej.

Oznacza to w konsekwencji, iż usługi takie, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT - jako nieodpłatne i świadczone do celów działalności gospodarczej Spółki, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

a.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

b.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako zarządzający strefą, w celu poprawy warunków inwestowania na nieruchomościach położonych na jego terenach, przedsiębiorcom zamierzającym rozpocząć swoją działalność na terenie strefy, zamierza współuczestniczyć wspólnie z gminami i innymi podmiotami, na mocy zawartych z gminami porozumieniach, w kosztach realizacji inwestycji służących m.in. rozwojowi Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka zamierza zawrzeć z samorządami gminnymi i innymi podmiotami porozumienia na mocy których zobowiąże się do współfinansowania kosztów budowy na terenie Strefy urządzeń infrastruktury technicznej, tj. wjazdu drogowego na teren Strefy oraz dróg wewnętrznych. Budowa tej infrastruktury będzie się odbywać na działkach stanowiących własność konkretnych gmin. W ramach planowanej inwestycji zakłada się m.in. wykonanie zjazdu z drogi krajowej oraz budowę dróg wewnętrznych dla terenów przemysłowych. Po realizacji inwestycji, Zainteresowany zamierza nieodpłatnie przekazać na rzecz Gminy efekty prac związanych z budową drogi wykonywane na gruncie gminnym. Jak wskazała Spółka, inwestycja będzie służyć przedsiębiorcom, którzy będą swoją działalność prowadzić na terenach objętych strefą - z tej działalności Spółka będzie osiągała przychody opodatkowane podatkiem VAT wynikające z uiszczania przez przedsiębiorców na jej rzecz, jako Zarządzającego Strefą, opłat z tytułu administrowania Strefą, w tym wynikających z używania przez nich infrastruktury technicznej.

Odnosząc opisaną przez Wnioskodawcę sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro inwestycja drogowa będzie dokonywana na gruncie stanowiącym własność Gminy, nie można uznać, iż przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy powyższej infrastruktury stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowym wypadku nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Gmina, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowała również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do rozbudowanej infrastruktury drogowej trwale z tym gruntem związanej.

W związku z powyższym koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności rozbudowy infrastruktury drogowej przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku do towarów i usług.

Należy zauważyć, że powołany przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie uzależnia faktu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika od prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

Jak wynika z opisu sprawy, Zainteresowany, aby poprawić warunki inwestowania na nieruchomościach należących do niego zamierza współfinansować koszty budowy urządzeń infrastruktury technicznej, tj. wykonanie zjazdu z drogi krajowej - budowa wjazdu drogowego na teren Strefy oraz budowę dróg wewnętrznych dla terenów przemysłowych.

Z powyższego wynika, że Spółka dokonując rozbudowy infrastruktury technicznej dążyć będzie do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej - będzie osiągać przychody opodatkowane podatkiem VAT wynikające z uiszczania przez przedsiębiorców określonych w Regulaminie Strefy, opłat z tytułu administrowania Strefą w tym wynikających z używania przez nich infrastruktury technicznej powstałej w wyniku przedmiotowej inwestycji.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione w związku z wykonaniem infrastruktury technicznej w postaci zjazdu z drogi krajowej oraz dróg wewnętrznych dla terenów przemysłowych na drodze gminnej, Wnioskodawca będzie świadczył usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana będzie z prowadzonym przez Zainteresowanego przedsiębiorstwem.

Reasumując, nieodpłatne świadczenie na rzecz Gminy polegające na przekazaniu efektów prac związanych z budową infrastruktury technicznej, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy prac związanych z budową infrastruktury technicznej. Natomiast kwestie dotyczące prawa od odliczenia podatku VAT przy nabyciu usług związanych z budową infrastruktury technicznej zostaną rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej z dnia 8 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-783/11-3/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl