ILPP2/443-781/12-4/AKr - Określenie stawki podatku dla dostawy racji żywnościowych na rzecz straży pożarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-781/12-4/AKr Określenie stawki podatku dla dostawy racji żywnościowych na rzecz straży pożarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy racji żywnościowych na rzecz straży pożarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy racji żywnościowych dla straży pożarnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 28 września 2012 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem wyrobu występującego w obrocie pod nazwą racje żywnościowe. Jednym z rodzajów racji żywnościowych znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy jest indywidualna racja strażacka... stanowiąca 3 zestawy artykułów żywnościowych i nieżywnościowych, specjalnie opakowanych, obejmująca trzy posiłki dla jednej osoby.

W ostatnim czasie jedna z komend Państwowej Straży Pożarnej skierowała do Spółki zapytanie ofertowe dotyczące indywidualnej racji strażackiej... W zapytaniu określono, że towar ten byłby zamawiany z przeznaczeniem dla jednostki Państwowej Straży Pożarnej na cele ochrony przeciwpożarowej (art. 41 ust. 10 ww. ustawy) jako wyposażenie specjalistyczne strażaka (poz. 134 pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm.). Stanowi to podstawę do zastosowania stawki podatku VAT 8%.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż racje żywnościowe.... mają stanowić wyposażenie specjalistyczne strażaka. Wynikać to ma jednak wyłącznie z oświadczenia danej jednostki Państwowej Straży Pożarnej składającej zamówienie. Przeznaczenie zamawianych racji żywnościowych... jednostka ma określać w zamówieniu. Skład wyposażenia specjalistycznego strażaka nie został określony w żadnym ogólnie obowiązującym wykazie czy akcie prawnym.

Obowiązująca klasyfikacja statystyczna Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie określa dla racji żywnościowych.... żadnego symbolu. Wnioskodawca jest producentem innych rodzajów racji żywnościowych wytwarzanych na zamówienie Sił Zbrojnych RP wytwarzanych w oparciu o Normy Obronne. W czasie obowiązywania Systematycznego Wykazu Wyrobów (SWW) racje żywnościowe były wyrobem należącym do grupy 2529-29 "Zestawy żywnościowe paczkowane pozostałe".

Od dnia I stycznia 2003 r. wprowadzono obowiązek klasyfikowania wyrobów i usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Klasyfikacja ta nie określiła dla racji żywnościowych żadnego symbolu. W 2007 r. Wnioskodawca zwrócił się jednak do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o interpretację i weryfikację dokonanego przez siebie sposobu klasyfikacji. W dniu 30 października 2007 r. Wnioskodawca otrzymał z Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego (...) pismo w myśl, którego każdy z elementów zestawu określanego jako wyrób: "indywidualna racja żywnościowa" oraz "grupowa racja żywnościowa" powinien być klasyfikowany oddzielnie, zgodnie z właściwą dla niego pozycją Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Taką zasadę klasyfikowania racji żywnościowych Wnioskodawca stosuje do dzisiaj, gdyż rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej od dnia I stycznia 2011 r. nie określiło również żadnego symbolu dla racji żywnościowych.

Racje żywnościowe... przeznaczone dla jednostek Państwowej Straży Pożarnej na wyposażenie specjalistyczne strażaka różnią się od racji żywnościowych produkowanych dla Sił Zbrojnych RP, których dotyczyło zapytanie do Głównego Urzędu Statystycznego, rodzajem składników użytych do produkcji oraz sposobem pakowania. Co do zasady należą do tego samego rodzaju produktów.

W związku z powyższym Wnioskodawca klasyfikuje racje żywnościowe "RS" w ten sposób, że każdy z elementów racji żywnościowej jest klasyfikowany oddzielnie, zgodnie z właściwą dla niego pozycją Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Spółka nadmienia, że sposób klasyfikowania nie powinien mieć wpływu na możliwość zastosowania do dostaw racji żywnościowych... na wyposażenie specjalistyczne strażaka stawki podatku VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 10 ustawy o podatku VAT i poz. 134 pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. Przepisy te bowiem nie uzależniają możliwości zastosowania stawki podatku VAT 8% od rodzaju klasyfikacji produktu według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku z powyższym zasady klasyfikacji racji żywnościowych pozostają bez wpływu na stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku.

W załączeniu Wnioskodawca przedłożył kserokopię stanowiska Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 30 października 2007 r. powołane w treści pisma.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dostawa produktu racja strażacka... na terenie kraju, na zamówienie jednostki Państwowej Straży Pożarnej, w którym określono, że zamawiany towar jest wyposażeniem specjalistycznym strażaka i przeznaczony będzie dla jednostek Państwowej Straży Pożarnej na cele ochrony przeciwpożarowej uprawnia do zastosowania stawki podatku VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 10 ustawy o podatku VAT i poz. 134 pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm....

2.

Czy dla zastosowania stawki podatku VAT 8% wystarczające jest oświadczenie zamawiającego zawarte w zamówieniu lub innym dodatkowym dokumencie, że zakup racji jest dokonywany na wyposażenie specjalistyczne strażaka i na cele ochrony przeciwpożarowej.

3.

Czy jeśli zamówienie na dostawę produktu racja strażacka... pochodzącym od jednostki Państwowej Straży Pożarnej nie zawiera oświadczenia zamawiającego, że zakup racji jest dokonywany na wyposażenie specjalistyczne strażaka i na cele ochrony przeciwpożarowej może zostać zastosowana stawka podatku VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 10 i poz. 134 pkt 2 załącznika 3 do ustawy o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm....

Zdaniem Wnioskodawcy, w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług określone zostały warunki stosowania stawki 8% w odniesieniu do towarów z zakresu ochrony przeciwpożarowej wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy.

Warunkami tymi są:

1.

dostawa powinna mieć miejsce na terytorium kraju,

2.

dotyczyć ma towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy,

3.

dostawa towarów ma być dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

4.

towary mają być przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Według Wnioskodawcy, dostawa racji strażackiej... na terenie kraju, na zamówienie jednostki Państwowej Straży Pożarnej, w którym określono, że zamawiany towar jest wyposażeniem specjalistycznym strażaka i przeznaczony będzie dla jednostek Państwowej Straży Pożarnej na cele ochrony przeciwpożarowej uprawnia do zastosowania stawki podatku VAT 8%, gdyż wszystkie warunki określone w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku VAT są wówczas spełnione.

W pozycji 134 pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy o VAT do towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej zaliczono umundurowanie, odzież specjalną i ochronną, wyekwipowanie osobiste, strażaka państwowej straży pożarnej według obowiązujących norm oraz wyposażenie specjalistyczne strażaka, jak również jego odznaki, odznaczenia i dystynkcje.

Składniki wyposażenia specjalistycznego strażaka nie zostały określone w przepisach. W stosunku do wyposażenia specjalistycznego strażaka nie opracowano żadnych norm, inaczej niż w przypadku umundurowania, odzieży specjalnej i ekwipunku osobistego strażaka.

W związku z powyższym, według Wnioskodawcy, jedyną podstawę do uznania, że zakup racji żywnościowych jest dokonywany na wyposażenie specjalistyczne strażaka i na cele ochrony przeciwpożarowej stanowić może oświadczenie zamawiającego dany produkt - jednostki Państwowej Straży Pożarnej zawarte w zamówieniu. Wnioskodawca nie ma bowiem żadnych możliwości weryfikacji oświadczeń składanych przez Zamawiających, a na nim jako dostawcy produktu ciąży obowiązek ustalenia właściwej stawki podatku VAT.

Brak takiego oświadczenia oznaczać będzie, że dostawa produktu opodatkowana będzie według stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

W pozycji 134 pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono umundurowanie, odzież specjalna i ochronna, wyekwipowane osobiste strażaka państwowej straży pożarnej według obowiązujących norm i wyposażenie specjalistyczne strażaka oraz odznaki, odznaczenia i dystynkcje.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy, stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 tego artykułu ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobu występującego w obrocie pod nazwą racje żywnościowe. Jednym z rodzajów racji żywnościowych znajdujących się w ofercie Spółki jest indywidualna racja strażacka... stanowiąca 3 zestawy artykułów żywnościowych i nieżywnościowych, specjalnie opakowanych, obejmująca trzy posiłki dla jednej osoby. W ostatnim czasie jedna z komend Państwowej Straży Pożarnej skierowała do Spółki zapytanie ofertowe dotyczące indywidualnej racji strażackiej... W zapytaniu określono, że towar ten byłby zamawiany z przeznaczeniem dla jednostki Państwowej Straży Pożarnej na cele ochrony przeciwpożarowej (art. 41 ust. 10 ww. ustawy) jako wyposażenie specjalistyczne strażaka (poz. 134 pkt 2 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r.).

Spółka wskazała również, iż racje żywnościowe... mają stanowić wyposażenie specjalistyczne strażaka. Wynikać to ma jednak wyłącznie z oświadczenia danej jednostki Państwowej Straży Pożarnej składającej zamówienie. Przeznaczenie zamawianych racji żywnościowych... jednostka ma określać w zamówieniu. Skład wyposażenia specjalistycznego strażaka nie został określony w żadnym ogólnie obowiązującym wykazie czy akcie prawnym.

Obowiązująca klasyfikacja statystyczna Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie określa dla racji żywnościowych... żadnego symbolu. Wnioskodawca klasyfikuje racje żywnościowe... w ten sposób, że każdy z elementów racji żywnościowej jest klasyfikowany oddzielnie, zgodnie z właściwą dla niego pozycją Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Podkreślić należy, że podatnik podlega, na mocy ustaw podatkowych, obowiązkowi podatkowemu rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawach - art. 4 ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Powyższe oznacza, że obowiązek podatkowy powstaje w związku z zaistnieniem zdarzenia, dla którego ustawa podatkowa przewiduje powstanie takiego zobowiązania. W związku z tym podatnik jest obowiązany posiadać wiedzę jakie czynności rodzą powstanie obowiązku podatkowego, co więcej obowiązany jest do samodzielnego obliczenia podatku.

W konsekwencji powyższego, jeżeli Wnioskodawca produkuje i dostarcza racje żywnościowe - racje strażackie "RS", to aby dla tychże transakcji miał prawo do zastosowania obniżonej do 8% stawki podatku VAT, na nim ciąży obowiązek stwierdzenia, czy przedmiotowe racje strażackie "RS" są wyposażeniem specjalistycznym strażaka oraz czy przeznaczone są dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej.

Reasumując, przepisy podatkowe nie normują w jaki sposób należy udokumentować, fakt że racje strażackie... są wyposażeniem specjalistycznym strażaka oraz, że ich dostawa dokonywana jest na cele ochrony przeciwpożarowej. Z uwagi jednak na to, że stosowanie obniżonych stawek podatku ma charakter wyjątkowy, Wnioskodawca winien przyjąć taki sposób dokumentowania sprzedaży, aby z całości dokumentacji wynikało, że dla danej transakcji spełnione zostały przesłanki wynikające z art. 41 ust. 2 w związku art. 41 ust. 10 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że jeśli dostawa produktu racje strażackie... na zamówienie jednostki Państwowej Straży Pożarnej, mieścić się będzie w specjalistycznym wyposażeniu strażaka oraz przeznaczona będzie na cele ochrony przeciwpożarowej, wówczas Wnioskodawca sprzedając przedmiotowe racje... będzie mógł korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Nadmienia się, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na oświadczeniu Wnioskodawcy, że racje żywnościowe "RS" mają stanowić wyposażenie specjalistyczne strażaka. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl