ILPP2/443-775/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-775/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca. (dalej jako Spółka) świadczy usługi określone w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako prawnicze (PKD 69.10.Z), usługi są wykonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (sporadycznie są to osoby będące poszkodowane w wypadkach w związku z prowadzoną działalnością).

Wynagrodzenie dla Spółki pobierane jest w formie potrącenia drogą elektroniczną. Spółka otrzymuje odszkodowania od ubezpieczyciela dla swoich klientów przelewem na konto bankowe, w formie potrącenia pobiera ustaloną wcześniej z klientem swoją część wynagrodzenia, a resztę kwoty przelewa na indywidualne konto klienta. Wszystkie odszkodowania, jakie uzyskuje dla swoich klientów Spółka, realizowane są poprzez rachunek bankowy, a treść przelewu zawsze zawiera informacje umożliwiające przyporządkowanie wpływu z firm ubezpieczeniowych do konkretnego klienta (imię, nazwisko, nr sprawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka prosi o potwierdzenie stanowiska, iż nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy fiskalnej w związku z wykonywaniem usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli wszystkim nabywcom usług wystawi fakturę VAT, a zapłata za usługi wykonane zgodnie z umową nastąpi w sposób opisany we wniosku (tj. na indywidualne konto bankowe klienta).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej jako ustawa o VAT), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosując te przepisy konieczne jest prowadzenie ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, ale nie zawsze taka sytuacja będzie miała miejsce. Spółka zwraca uwagę na możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolnieniu przedmiotowemu z ewidencjonowania obrotu na kasie, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia podlega świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), z zastrzeżeniem, że:

a.

ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (usług prawniczych) przed 1 stycznia 2011 r.,

b.

z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Wskazane zwolnienie wyraźnie wskazuje, iż do jego zastosowania wymaga się jedynie spełnienia trzech warunków, tj. otrzymywanie każdorazowej zapłaty za pośrednictwem konta bankowego, brak ewidencjonowania usług za pomocą kasy fiskalnej przed dniem 1 stycznia 2011 r. oraz posiadanie odpowiednich dowodów wskazujących jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.

W ocenie Spółki, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, wszystkie te trzy warunki są spełnione, zatem Spółka ma prawo skorzystać ze zwolnienia w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.

Zdaniem Spółki wskazanym wyżej zwolnieniem objęte mogą być nawet wszystkie usługi prawnicze świadczone przez podatników (niezależnie od ich ilości), jeżeli tylko podatnicy świadczący te usługi zrezygnują z przyjmowania zapłaty bezpośrednio w gotówce od swoich klientów, a zapłata odbywać się będzie tylko i wyłącznie poprzez indywidualny rachunek bankowy. Podkreślić należy, że w takim przypadku rezygnacja z przyjmowania zapłaty w gotówce musi być całkowita. Oznacza to, że każde uregulowanie należności przez klientów musi odbywać się za pośrednictwem indywidualnego rachunku bankowego. Nawet jednorazowe przyjęcie zapłaty w gotówce oznaczać będzie konieczność zaewidencjonowania świadczonej usługi prawniczej za pomocą kasy rejestrującej.

Zdaniem Spółki, jeżeli będzie ona świadczyła usługi, za które otrzyma w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy, a nie rozpoczęła ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r., będzie miała prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, zgodnie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia.

W przypadku opisanym przez Spółkę warunki konieczne do uzyskania zwolnienia będą spełnione, ponieważ zapłata za świadczone przez nią usługi prawnicze będzie się odbywała drogą elektroniczną przy pomocy indywidualnego rachunku bankowego, wszystkie przelewy zostaną dokładnie opisane dzięki czemu będzie można przypisać danego odbiorcę do danej sprawy a wszystkim nabywcom zostanie wystawiona faktura VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl