ILPP2/443-769/09-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-769/09-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 13 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego:

1.

wynikającego z faktury dokumentującej zaliczkę - jest prawidłowe,

2.

zawartego w ustalonych miesięcznych ratach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 13 sierpnia 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zakupić nowy środek trwały - paszowóz o wartości netto 100.000 zł, podatek VAT 22.000 zł, wartość brutto 122.000 zł.

Przed dostawą ww. środka trwałego zostanie wpłacona zaliczka w wysokości 12.200 zł (wartość netto 10.000 zł, podatek VAT 2.200 zł), na którą zostanie wystawiona faktura VAT. Następnie zapłata za środek trwały ma mieć miejsce w systemie ratalnym w ciągu sześciu lat, tj. 72 miesięczne raty. Na powyższą sprzedaż zostanie wystawiona faktura VAT, w której zostanie wyszczególniona cała wartość środka trwałego jak również w oddzielnej pozycji kwota wpłaconej zaliczki. Załącznikiem do faktury będzie harmonogram zapłaty 72 miesięcznych rat. Zainteresowany wskazał, iż nie będą wystawiane faktury VAT na poszczególne miesięczne raty. W miesięcznych ratach nie będzie wyszczególnionej części kapitałowej i odsetkowej. Wnioskodawca płaci podatek należny, według różnych stawek.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż faktura dokumentująca nabycie paszowozu zostanie wystawiona z chwilą otrzymania towaru. Ponadto zakupiony środek trwały (paszowóz) będzie służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy podatnik może odliczyć podatek naliczony z faktury VAT dokumentującej zaliczkę, a kiedy od płaconych miesięcznie rat, na które nie będą wystawiane faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek z faktury VAT dokumentującej zaliczkę powinien zostać odliczony w deklaracji za miesiąc, w którym zostanie wystawiona przedmiotowa faktura. Natomiast podatek naliczony zawarty w fakturze dokumentującej sprzedaż środka trwałego (paszowozu) należy odliczać miesięcznie, zgodnie z uzgodnionymi terminami zapłaty poszczególnych rat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zaliczkę,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w płaconych miesięcznie ratach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) (art. 7 ust. 1 ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W art. 19 ust. 1 ustawy postanowiono, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu stanu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć nowy środek trwały - paszowóz. Przed dostawą ww. środka trwałego zostanie wpłacona zaliczka, na którą zostanie wystawiona faktura VAT. Pozostała kwota do zapłaty zostanie rozłożona na 72 raty płatne miesięcznie w okresie 6 lat. Transakcja sprzedaży paszowozu zostanie udokumentowana fakturą VAT, w której zostanie wyszczególniona cała wartość środka trwałego oraz w oddzielnej pozycji kwota wpłaconej zaliczki. Załącznikiem do faktury będzie harmonogram zapłaty 72 miesięcznych rat. Zainteresowany wskazał, iż nie będą wystawiane faktury VAT na poszczególne miesięczne raty. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż faktura dokumentująca nabycie paszowozu zostanie wystawiona z chwilą otrzymania towaru. Ponadto zakupiony środek trwały będzie służył wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej.

Odnosząc zatem przedstawiony powyżej stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy z tytułu dostawy przedmiotowego środka trwałego (paszowozu) powstał - zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy - z chwilą otrzymania części zapłaty (zaliczki), natomiast w stosunku do pozostałej kwoty - zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy - obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Ustawodawca określił również kiedy należy wystawić fakturę w przypadku dostawy towaru. Zgodnie z przepisem § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Jednocześnie, zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Dla określenia zasadności przysługiwania prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę ww. środka trwałego kluczowe znaczenie ma fakt, czy będzie on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wskazano we wniosku - paszowóz będzie służył do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych. Zatem, Zainteresowanemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących ten zakup, tj. w fakturze VAT dokumentującej zapłatę zaliczki oraz w fakturze VAT, w której zostanie wyszczególniona cała wartość środka trwałego (uwzględniając oczywiście kwotę zapłaconej zaliczki), gdyż zakup ten będzie miał związek z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

W art. 86 ust. 12 ustawy postanowiono, iż w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub lit. c), przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzenia towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Powyższa analiza przepisów wskazuje, iż otrzymanie zaliczki wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego u sprzedawcy. Z drugiej strony zaliczka ta skutkuje powstaniem podatku naliczonego u nabywcy. Jeżeli wpłacona zaliczka obejmuje jedynie część ceny, podatnik odlicza podatek VAT co najmniej w dwóch etapach, tj. z faktury VAT dokumentującej wpłaconą zaliczkę - za okres w którym fakturę tę otrzymał lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, natomiast fakturę końcową rozlicza się w miesiącu jej otrzymania lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Należy jednak pamiętać o ograniczeniu wynikającym z art. 86 ust. 12 ustawy. Otóż, jeżeli podatnik otrzyma fakturę przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokona wpłaty zaliczki na zakup paszowozu, na którą zostanie wystawiona faktura VAT. Natomiast z chwilą wydania towaru zostanie wystawiona faktura VAT końcowa dokumentująca sprzedaż środka trwałego z wykazaną kwotą zaliczki.

Zatem, odnosząc dokonaną analizę przepisów prawa podatkowego do opisanego zdarzenia przyszłego stwierdza się, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej wpłaconą zaliczkę za okres otrzymania tego dokumentu lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Z kolei termin odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup paszowozu przypada za okres otrzymania tego dokumentu przez Wnioskodawcę lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W przedmiotowej sprawie kwestia płatności (raty) nie wpływa na dalsze rozliczanie podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl