ILPP2/443-761/12-6/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-761/12-6/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) oraz pismem z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) oraz pismem z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pytanie przyporządkowane do opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie zarządzania, administrowania obiektami sportowymi położonymi w X oraz prowadzi dom wycieczkowy.

Działalność podstawowa Zainteresowanego została sklasyfikowana jako:

* grupa 93.11.Z działalność obiektów sportowych,

* grupa 55 usługi w zakresie krótkotrwałego pobytu,

* grupa 68.32.13.0 usługi zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na cele niemieszkalne.

Spółka na zlecenie Gminy Miejskiej prowadzi zarządzanie i administrowanie obiektami sportowo-rekreacyjnymi w skład którego wchodzą basen kryty, łączniki, hale sportowe, kompleks boisk, skate park, parking oraz działki gruntowe.

Wnioskodawca zgodnie z zawartą umową prowadzi usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu, hali sportowej oraz na basenie. Działalność ta prowadzona jest zarówno dla sportowców zawodowych jak i amatorów. Ponadto Zainteresowany organizuje i zabezpiecza inne imprezy, które odbywają się na terenie obiektów sportowych, tj. boisku, hali oraz basenie organizowane przez Gminę Miejską jako właściciela tych obiektów. Zgodnie z umową Spółka jako wykonawca umowy w całości uzyskane przychody z działalności polegającej na wynajmie obiektów sportowych przekazuje zamawiającemu. Również w całości przekazywane są przychody z umów najmu i dzierżawy na wskazany przez zamawiającego rachunek bankowy. Na wykonawcy umowy spoczywa obowiązek wystawiania faktur zgodnie z zasadami prawa podatkowego. W zamian za świadczone usługi Spółka otrzymuje zryczałtowane wynagrodzenia na podstawie przedstawionej faktury. Ponadto Wnioskodawcy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w postaci 15% prowizji od miesięcznych przychodów. Zainteresowany do wynagrodzenia za wykonywaną usługę wynikającą z umowy o zarządzanie naliczał VAT w stawce podstawowej, tj. 23%.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 26 września 2012 r. Spółka na pytanie: "Jaka jest klasyfikacja statystyczna świadczonych usług będących przedmiotem wniosku" wskazała, iż jej działalność została sklasyfikowana jako:

* grupa 93.11.10.0 usługi związane z działalnością obiektów sportowych,

* grupa 55.10.10 usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe,

* grupa 68.20.12.0 wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 października 2012 r. o jednoznaczne wskazanie klasyfikacji statystycznej świadczonej usługi będącej przedmiotem wniosku (gdyż jedna usługa nie może być sklasyfikowana pod trzema symbolami PKWiU) Wnioskodawca podał grupę 68.20.12.0 wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi i dzierżawionymi w szczególności obiektami sportowymi, halą sportową organizowanie imprez zgodnie z załączoną umową - jako podstawowa działalność.

Zainteresowany doprecyzował powyższą klasyfikację o rozszerzenie jej nazwy oraz wskazał na nią podkreślając ją w uzupełnieniu.

Wnioskodawca zgodnie z zawartą umową prowadzi usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu, hali sportowej oraz na basenie. Poprzez pozyskiwanie klientów zewnętrznych indywidualnych, grup zorganizowanych oraz organizowanie imprez sportowych, turystycznych i kulturalnych oraz obsługi imprez organizowanych przez zamawiającego, a także do promocji obiektów i odbywających się na nich imprez. Ponadto zleceniodawca prowadzi harmonogram udostępniania obiektów sportowych ze szczególnym uwzględnieniem imprez masowych organizowanych przez miasto, miejskie jednostki organizacyjne, szkoły dla których organem założycielskim jest Gmina. Opłaty za bilety wstępu są każdorazowo ewidencjonowane za pośrednictwem kas fiskalnych Gminy Miejskiej.

Wnioskodawca wystawia faktury w imieniu i na rzecz Gminy jako zleceniodawca stosując stawki VAT wynikające z klasyfikacji statystycznej obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Natomiast Zainteresowany za wykonaną usługę związaną z prowadzeniem działalności obiektów sportowych, organizowaniem imprez sportowych, wystawia fakturę na kwotę wynikającą z umowy i nalicza podatek VAT w stawce podstawowej, tj. 23%. Gdyby Wnioskodawca dzierżawił obiekty sportowe od Gminy to wówczas z tytułu wykonywania tych samych usług mógłby stosować 8% stawkę VAT zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka wskazała, iż przedmiotem wniosku są usługi jakie świadczy zgodnie z umową o zarządzanie, za które otrzymuje zryczałtowane wynagrodzenie zgodnie z zawartą umową o zarządzanie z dnia 30 września 2011 r. pomiędzy Zainteresowanym a Gminą Miejską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest zastosowanie obniżonej stawki VAT 8% - zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług do zryczałtowanego wynagrodzenia za wykonanie usług zgodnie z umową z dnia 30 września 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, spoczywa na nim cały ciężar prowadzenia działalności związanej nie tylko z zarządzaniem i administrowaniem obiektami sportowymi, ale przede wszystkim organizowaniem i prowadzeniem działalności sportowej na zarządzanych obiektach sportowych. Wszystkie te czynności wykonywane są w sposób ciągły. Zakres prac zleconych, polegający na prowadzeniu obiektów sportowych poprzez organizowanie zawodów sportowych na otwartym powietrzu (boiskach), hali sportowej i basenie zarówno dla sportowców jaki amatorów. Według Zainteresowanego zakres wykonywanych zadań daje podstawę do zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 poz. 179 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w zamian za wynagrodzenie (ryczałt oraz prowizję od obrotu) świadczy usługi w zakresie zarządzania, administrowania obiektami sportowymi położonymi w X.

Zatem zarządzanie, administrowanie obiektami sportowymi stanowi usługę, o której mowa w ww. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zauważyć należy, iż zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka ryczałtowego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy określone zostały towary i usługi opodatkowane preferencyjną stawką podatku. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie ww. art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%.

W poz. 179 tego załącznika wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Wnioskodawca wskazał, iż usługę zarządzania obiektami sportowo-rekreacyjnymi sklasyfikowano do grupowania PKWiU z 2008 r. 62.20.12.0. Zatem nie są to usługi, w stosunku do których ustawodawca postanowił zastosować obniżoną stawką na podstawie poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, jak wskazał we własnym stanowisku Zainteresowany. Ponadto w załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8% w żadnej innej pozycji nie wskazano usługi świadczonej przez Wnioskodawcę sklasyfikowanej przez niego pod symbolem PKWiU 68.20.12.0 - "wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionym".

Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez pojęcie PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie zarządzania i administrowania obiektami sportowo-rekreacyjnymi, w skład których wchodzą basen kryty, łączniki, hale sportowe, kompleks boisk, skate park, parking oraz działki gruntowe oraz prowadzi dom wycieczkowy. Usługi te ostatecznie sklasyfikował w grupie 68.20.12.0 "wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi i dzierżawionymi w szczególności obiektami sportowymi, halą sportową organizowanie imprez zgodnie z załączoną umową - jako podstawowa działalność".

Wnioskodawca zgodnie z zawartą umową prowadzi usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu, hali sportowej oraz na basenie. Działalność ta prowadzona jest zarówno dla sportowców zawodowych jak i amatorów. Ponadto Zainteresowany organizuje i zabezpiecza inne imprezy, które odbywają się na terenie obiektów sportowych, tj. boisku, hali oraz basenie organizowane przez Gminę Miejską jako właściciela tych obiektów. Zgodnie z umową Spółka jako wykonawca umowy w całości uzyskane przychody z działalności polegającej na wynajmie obiektów sportowych przekazuje zamawiającemu. Również w całości przekazywane są przychody z umów najmu i dzierżawy na wskazany przez zamawiającego rachunek bankowy. Na wykonawcy umowy spoczywa obowiązek wystawiania faktur zgodnie z zasadami prawa podatkowego. W zamian za świadczone usługi Spółka otrzymuje zryczałtowane wynagrodzenia na podstawie przedstawionej faktury. Ponadto Wnioskodawcy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w postaci 15% prowizji od miesięcznych przychodów.

Działalność Zainteresowanego polega na pozyskiwaniu klientów zewnętrznych indywidualnych, grup zorganizowanych oraz organizowanie imprez sportowych, turystycznych i kulturalnych oraz obsługi imprez organizowanych przez zamawiającego, a także do promocji obiektów i odbywających się na nich imprez. Ponadto zleceniodawca prowadzi harmonogram udostępniania obiektów sportowych ze szczególnym uwzględnieniem imprez masowych organizowanych przez miasto, miejskie jednostki organizacyjne, szkoły, dla których organem założycielskim jest Gmina. Opłaty za bilety wstępu są każdorazowo ewidencjonowane za pośrednictwem kas fiskalnych Gminy Miejskiej.

Wnioskodawca wystawia faktury w imieniu i na rzecz Gminy jako zleceniodawca stosując stawki VAT wynikające z klasyfikacji statystycznej obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Natomiast Zainteresowany za wykonaną usługę związaną z prowadzeniem działalności obiektów sportowych, organizowaniem imprez sportowych, wystawia fakturę na kwotę wynikającą z umowy i nalicza podatek VAT w stawce podstawowej, tj. 23%.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), pod pozycją 68.32.11.0 - sklasyfikowane zostały "Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności". Natomiast pod poz. 68.32.12.0 - "Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie".

W rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość zwolnienia została zawężona jedynie do usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych.

Zatem przedmiotowa usługa nie może również korzystać ze zwolnienia wskazanego w § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi.

Należy zauważyć, iż skoro ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku, czy też obniżonej stawki podatku dla przedmiotowych usług zarządzania i administrowania obiektami sportowymi, opodatkowane są one według podstawowej 23% stawki podatku.

Reasumując, dokonując analizy powyższych przepisów oraz opisu sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 8% dla usług zarządzania i administrowania obiektami sportowymi sklasyfikowanych przez niego w grupowaniu PKWiU 68.20.12.0 - "wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi". Tym samym, podlegać one będą opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl