ILPP2/443-754/13-2/MR - Prawo spółki z o.o. do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących usługi ukierunkowane na intensyfikację sprzedaży wytwarzanych produktów, wystawione przez partnerów handlowych, na rzecz których spółka bezpośrednio sprzedaje swoje produkty oraz przez partnerów handlowych, z którymi spółka nie realizuje bezpośrednich obrotów towarowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-754/13-2/MR Prawo spółki z o.o. do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących usługi ukierunkowane na intensyfikację sprzedaży wytwarzanych produktów, wystawione przez partnerów handlowych, na rzecz których spółka bezpośrednio sprzedaje swoje produkty oraz przez partnerów handlowych, z którymi spółka nie realizuje bezpośrednich obrotów towarowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 8 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od partnerów handlowych, na rzecz których Spółka bezpośrednio sprzedaje swoje produkty oraz od partnerów handlowych, z którymi Spółka nie realizuje bezpośrednich obrotów towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od partnerów handlowych, na rzecz których Spółka bezpośrednio sprzedaje swoje produkty oraz od partnerów handlowych, z którymi Spółka nie realizuje bezpośrednich obrotów towarowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"A" Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka") jest producentem artykułów spożywczych, które sprzedaje do sieci handlowych. Dostawa wskazanych powyżej towarów przez Spółkę do jej partnerów handlowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: "podatek VAT").

W ramach współpracy handlowej, nabywcy towarów Spółki wykonują na jej rzecz szereg działań/czynności ukierunkowanych na intensyfikację sprzedaży wytwarzanych przez Spółkę produktów i zwiększenie na nie popytu. W zakres tego typu czynności (dalej: "Usługi") wchodzą w szczególności:

1.

przekazywanie analiz dotyczących najczęściej kupowanych towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy),

2.

przekazywanie analiz dotyczących rotacji towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy),

3.

przekazywanie analiz na temat preferencji klientów dotyczących towarów pod markami Spółki sprzedawanych w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy),

4.

zbieranie uwag Klientów dotyczących jakości towarów pod markami Spółki,

5.

prowadzenie akcji marketingowych promujących produkty pod markami Spółki (np. promocje nowości dostarczonych po raz pierwszy do placówek handlowych partnera, promocje towarów i marki Spółki w nowootwieranych placówkach handlowych partnera),

6.

zapewnienie odpowiedniej stałej ekspozycji produktów pod marcami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych oraz dodatkowych miejsc eksponowania towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (tzw. POS - point of sale),

7.

umieszczanie w punktach sprzedaży partnerów handlowych materiałów marketingowych promujących produkty pod markami Spółki (np. plakaty, listwy, itp.) oraz materiałów eksploatacyjnych (np. podstawki pod produkty),

8.

zapewnienie stałej obecności towarów pod markami Spółki w miejscach sprzedaży (placówkach handlowych partnerów),

9.

wprowadzenie nowych grup towarów pod markami Spółki do sprzedaży przez partnera handlowego, zagwarantowanie aktualizacji (rozszerzenia) asortymentu produktów pod markami Spółki dostępnego w sprzedaży w placówkach handlowych partnera,

10.

zapewnienie produktom pod markami Spółki udziału w okresowych promocjach cenowych w sieciowych gazetkach promocyjnych,

11.

zapewnienie produktom pod markami Spółki dodatkowych ekspozycji w punktach sprzedaży partnerów handlowych w związku z okazjonalnymi akcjami promocyjnymi np. w okresie przedświątecznym.

Faktyczne wykonanie wymienionych powyżej Usług może być weryfikowane przez Spółkę, w zależności od ustaleń umownych z poszczególnymi partnerami, w drodze:

1.

kontroli punktów sprzedaży partnerów handlowych przeprowadzanej przez przedstawicieli Spółki i podpisania protokołu kontroli,

2.

monitorowania przez przedstawicieli Spółki wykonania Usług i podpisania protokołu zatwierdzającego wykonanie usług,

3.

wystawienia przez partnera handlowego tzw. świadectwa wykonania podlegającego akceptacji przez Spółkę, z prawem Spółki do każdorazowego wniesienia umotywowanych zastrzeżeń w zakresie wykonanych na jej rzecz Usług,

4.

złożenia przez Spółkę oświadczenia potwierdzającego zrealizowanie usług, na podstawie m.in. raportów, analiz, dokumentacji fotograficznej przedstawionej przez partnerów handlowych.

Za wykonanie wymienionych powyżej Usług partnerom handlowym przysługuje wynagrodzenie, które w zależności od rodzaju świadczonych Usług może mieć formę kwoty uzależnionej procentowo od wielkości obrotu zrealizowanego z partnerem handlowym w danym okresie rozliczeniowym - w przypadku np. Usług realizowanych w sposób ciągły i rozliczanych w okresach rozliczeniowych, bądź kwoty zryczałtowanej (określonej kwotowo) - w przypadku np. określonych, zindywidualizowanych akcji promocyjnych.

Spółka zawiera umowy na świadczenie powyższych Usług z podmiotami, na rzecz których bezpośrednio sprzedaje swoje produkty jak i z podmiotami, z którymi nie realizuje bezpośrednio obrotów towarowych. Do tej drugiej grupy należą podmioty które:

1.

koordynują współpracę Spółki z poszczególnymi punktami sprzedaży i zobowiązują się do wykonania Usług na rzecz Spółki, występując w tym zakresie w roli usługodawcy (sprzedaż towarów następuje na linii Spółka - punkty sprzedaży, natomiast Usługi są świadczone na linii koordynator - Spółka),

2.

nabywają towary pod markami Spółki za pośrednictwem dystrybutorów (sprzedaż towarów następuje na linii Spółka - dystrybutor i następnie na linii dystrybutor - punkt sprzedaży; natomiast Usługi są świadczone na linii punkt sprzedaży - Spółka).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Spółka ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z zakupem wszystkich opisanych powyżej Usług, świadczonych przez partnerów handlowych, na rzecz których bezpośrednio sprzedaje swoje produkty.

2. Czy Spółka ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z zakupem wszystkich opisanych powyżej Usług, świadczonych przez partnerów handlowych, z którymi nie realizuje bezpośrednio obrotów towarowych, ale którzy (i) koordynują współpracę Spółki z poszczególnymi punktami sprzedaży bądź (ii) nabywają towary pod markami Spółki za pośrednictwem dystrybutorów.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem wszystkich opisanych powyżej Usług, zarówno świadczonych przez partnerów handlowych, na rzecz których bezpośrednio sprzedaje swoje produkty, jak i partnerów handlowych, z którymi nie realizuje bezpośrednio obrotów towarowych, ale którzy (i) koordynują współpracę Spółki z poszczególnymi punktami sprzedaży bądź (ii) nabywają towary pod markami Spółki za pośrednictwem dystrybutorów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; dalej: "ustawa o VAT") opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie "świadczenia usług" zostało natomiast zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym artykułem przez "świadczenie usług" rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem przyjęcia, że mamy do czynienia z usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jest istnienie (i) świadczenia (innego niż dostawa towarów), (ii) odpłatności za wykonanie tego świadczenia.

Pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować szeroko zgodnie z jego znaczeniem cywilistycznym. W konsekwencji, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (czynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Określeniem "usług" objęto zatem obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone jako usługi sensu stricte przez stosowne klasyfikacje statystyczne (Polska Klasyfikację Wyrobów i Usług), jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Odpłatność świadczenia, przesądzająca o jego opodatkowaniu podatkiem VAT oznacza zaś wykonanie tego świadczenia za wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym nabywcy/beneficjenta usługi. Pomiędzy świadczeniem a otrzymaną zapłatą powinien istnieć bezpośredni związek, wynikający ze stosunku prawnego pomiędzy świadczeniobiorcą i świadczeniodawcą.

O odpłatnym świadczeniu usługi podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT można zatem mówić, gdy jest możliwe zidentyfikowanie określonego świadczenia na rzecz świadczeniobiorcy oraz gdy istnieje świadczenie wzajemne (zapłata, wynagrodzenie) na rzecz świadczeniodawcy, pozostające w bezpośrednim związku ze wykonaniem danej czynności/usługi. W każdym przypadku usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, konieczne jest zatem aby:

1.

zobowiązanie do wykonania usługi wynikało ze stosunku zobowiązaniowego pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą,

2.

istniał konkretny podmiot będący bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania,

3.

wykonanie usługi było odpłatne.

W kontekście powyższego nie ulega wątpliwości, że wykonanie na rzecz Spółki przez partnerów handlowych działań/czynności ukierunkowanych na intensyfikację sprzedaży wytwarzanych przez Spółkę produktów i zwiększenie na nie popytu, w zamian za co Spółka dokonuje płatności wynagrodzenia, należy uznać za odpłatne świadczenie usługi opodatkowanej podatkiem VAT. W tym przypadku mamy bowiem do czynienia z:

1.

zawarciem pomiędzy Spółką a jej partnerami handlowymi umowy o współpracy w związku z czym pomiędzy Spółką a jej partnerami handlowymi dochodzi do powstania stosunku prawnego o charakterze zobowiązaniowym,

2.

wykonaniem na rzecz Spółki świadczenia - Usług o charakterze marketingowym,

3.

wypłatą wynagrodzenia za wykonanie tego świadczenia.

Powyższej konstatacji nie zmienia sposób kalkulacji wynagrodzenia za wykonane na rzecz Spółki Usługi, tj. w formie kwoty uzależnionej procentowo od wielkości obrotu zrealizowanego z partnerem handlowym w danym okresie rozliczeniowym bądź kwoty zryczałtowanej (określonej kwotowo). Techniczny sposób określenia wynagrodzenia za wykonane Usługi nie może bowiem wpływać na samą kwalifikację świadczenia na gruncie podatku VAT. Z punktu widzenia podatku VAT istotny jest bowiem sam fakt wystąpienia określonego świadczenia kwalifikowanego jako usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz odpłatności za to świadczenie. Warunki te, zdaniem Spółki, są spełnione w przedstawionym stanie faktycznym.

W kontekście powyższego na uwagę zasługuje stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w interpretacji ogólnej z 27 listopada 2012 r. sygn. PT3/033/10M23/AFW/12/PT-618, w której Minister Finansów wypowiedział się w zakresie skutków podatkowych wypłaty przez dostawcę towarów na rzecz nabywcy tzw. premii pieniężnych wypłacanych z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów (określonej wartości sprzedaży lub ilości sprzedanych towarów). W interpretacji tej Minister Finansów przesądzając, że premia pieniężna wyłącznie z tytułu osiągnięcia określonych obrotów przez nabywcę stanowi w istocie rabat pomniejszający podstawę opodatkowania po stronie dostawcy towarów, wskazał jednocześnie, że powyższe nie dotyczy sytuacji "gdyby w stanie faktycznym danej sprawy zostało ustalone, że pomiędzy dostawcą i nabywcą istniał stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskał premię przede wszystkim za realizację przez nabywcę określonych czynności na rzecz dostawcy, np. stosowania szczególnych, czy też określonych przez dostawcę zasad eksponowania jego towarów klientom a nie za satysfakcjonującą dostawcę wartość dokonanych zakupów lub terminowość regulowania należności z tytułu dokonanej sprzedaży. Podobnie nie można przedstawionych wyjaśnień odnosić do wypłacania premii pieniężnej nabywcom za niedokonywanie przez nich nabyć podobnych towarów u innych podatników. W takich przypadkach mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz dostawcy, wynagradzanej przez niego stosowną premią które powinno zostać opodatkowane i udokumentowane fakturą".

Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w analizowanym stanie faktycznym, tj. z realizacją przez partnerów handlowych określonych czynności na rzecz Spółki, za które Spółka wypłaca im wynagrodzenie, które w niektórych przypadkach jest kalkulowane jako procent od zrealizowanych z danym partnerem obrotów towarowych, w pozostałych zaś - jest określane kwotowo. Sposób kalkulacji wynagrodzenia za Usługi ma jednak jedynie charakter techniczny. Odnosi się wyłącznie do rachunkowego określenia wysokości wynagrodzenia za świadczone na rzecz Spółki Usługi i nie wpływa na istotę materialno-prawną relacji pomiędzy Spółką a jej partnerami w tym zakresie (tekst jedn.: relacji usługobiorca-usługodawca).

Na sposób kwalifikacji podatkowej wykonywanych na rzecz Spółki działań i czynności ukierunkowanych na intensyfikację sprzedaży wytwarzanych przez Spółkę produktów i zwiększenie na nie popytu, nie wypływa także okoliczność, że z niektórymi parterami handlowymi świadczącymi Usługi Spółka nie osiąga bezpośrednio obrotów towarowych. W tego rodzaju sytuacjach podmioty te:

1.

koordynują współpracę Spółki z poszczególnymi punktami sprzedaży, zobowiązując się do wykonania Usług na rzecz Spółki w określonych punktach sprzedaży i na określonych każdorazowo w umowie warunkach (sprzedaż towarów następuje na linii Spółka - punkty sprzedaży, natomiast Usługi są świadczone na linii koordynator - Spółka), albo

2.

nabywają towary pod markami Spółki za pośrednictwem dystrybutorów (sprzedaż towarów następuje na linii Spółka - dystrybutor i następnie na linii dystrybutor - punkt sprzedaży, natomiast Usługi są świadczone na linii punkt sprzedaży - Spółka).

Podmioty te występują więc w tym zakresie w roli usługodawcy, świadcząc Usługi na rzecz Spółki, za które Spółka uiszcza odpowiednie wynagrodzenie.

W świetle powyższego na partnerach handlowych Spółki ciąży obowiązek wystawienia faktury VAT dokumentującej wykonanie Usług. Obowiązek taki wynika wprost z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy VAT są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Co do zasady zatem każde odpłatne świadczenie usług powinno być potwierdzone poprzez wystawienie faktury VAT. Powyższe dotyczy także Usług wykonywanych przez partnerów Spółki. Mając powyższe na uwadze, powinni oni wystawiać faktury VAT dokumentujące wykonanie przedmiotowych Usług, na kwoty należnego im wynagrodzenia.

Kwota podatku VAT wykazana na fakturach wystawionych przez partnerów handlowych Spółki, będzie stanowiła dla niej podatek naliczony, o wartość którego Spółka będzie mogła pomniejszyć sumę podatku należnego. Zgodne z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkiem odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ocenie Spółki nabycie Usług, których celem jest intensyfikacja sprzedaży wytwarzanych przez Spółkę produktów i zwiększenie na nie popytu ma niewątpliwy związek z wykonywaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zamierzonym efektem zakupu przedmiotowych Usług jest zwiększenie wolumenu sprzedaży produktów pod markami Spółki. Istnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy nabyciem przedmiotowych Usług a działalnością Spółki w zakresie sprzedaży artykułów spożywczych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prawidłowość stanowiska Spółki potwierdza także przykładowo indywidualna interpretacja przepisów ustawy o VAT wydana 26 września 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP3/443-732/12-4/RD. W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: "podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iz wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z okoliczności sprawy wynika; iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowy handlowe z sieciami hurtowni elektrotechnicznych oraz grupami dystrybucyjnymi. W umowach tych zostały określone warunki po spełnieniu których, Wnioskodawca jest obowiązany wypłacić premię pieniężną. Wartość premii jest wynikiem iloczynu zrealizowanych obrotów netto i ustalonego w umowie procentu. Warunkiem wypłacenia premii jest oprócz zrealizowania umownego poziomu zakupów i terminowego realizowania zapłat także podejmowanie innych czynności marketingowych jak: m.in. ekspozycja produktów Wnioskodawcy, rozpowszechnianie materiałów reklamowych, technicznych, zamieszczanie informacji na stronie internetowej. W ramach aktywnej sprzedaży produktów nabytych u dostawcy wiąże się wykonywanie działań marketingowych ujętych w Karcie Usług Marketingowych. Są to m.in. ekspozycja produktów, szkolenie dla pracowników i klientów w zakresie oferty produktowej, rozpowszechnianie materiałów reklamowych i technicznych, umieszczanie produktów w ofertach i przetargach, badanie rynku lokalnego poprzez wywiad z klientem, udział w akcji wsparcia sprzedaży dla handlowców i klienta.

Wnioskodawca zawarł także umowy z kontrahentami, które obejmują powiązania trójstronne. Producent - podmiot zarządzający grupą kapitałową - hurtownia. Wnioskodawca przyznaje premię każdemu oddzielnie. Według umowy trójstronnej hurtownia podejmuje działania polegające na prowadzeniu stałych działań marketingowych mających na celu promowanie i oferowanie sprzedaży towarów dostawcy. Działanie te to m.in. utrzymanie odpowiednich stanów magazynowych, ekspozycja produktów dostawcy, szkolenie dla pracowników i klientów w zakresie oferty produktowej, rozpowszechnianie materiałów reklamowych i technicznych, zamieszczanie informacji na stronie internetowej, udział w akcji wsparcia sprzedaży dla handlowców i klienta. Według umowy trójstronnej podmiot zarządzający nadzoruje i wspiera działania członków swojej grupy w zakresie wykonywanych usług marketingowych dla dostawcy poprzez realizację wspólnych celów marketingowych zmierzających do zwiększenia zainteresowania produktami dostawcy.

Mając na uwadze powyżej przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Z relacji handlowych, funkcjonujących między Wnioskodawcą a kontrahentami wynika, iż przedmiotowe premie pieniężne udzielane są przez Wnioskodawcę w zamian za całokształt włożonej pracy, tj. oprócz zrealizowania umownego poziomu zakupów i terminowego realizowania zobowiązań, premie są wypłacane za wykonanie przez kontrahentów szeregu dodatkowych świadczeń, związanych z aktywną sprzedażą produktów nabywanych u dostawcy. Co istotne w przedmiotowej sprawie zarówno wobec hurtowni elektrotechnicznych oraz grup dystrybucyjnych jak i umów które obejmują powiązania trójstronne, fakt że kontrahenci dodatkowo świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi wsparcia aktywnej sprzedaży (poprzez podjęcie szeroko opisywanych we wniosku czynności marketingowych) stanowi wymierną wartość reklamową i marketingową dla Wnioskodawcy.

(...) Reasumując, w sytuacji gdy Wnioskodawca wypłaca kontrahentom premie z tytułu zrealizowania wszystkich warunków zawartych w umowie, stwierdzić należy, że przedmiotowe premie stanowią wynagrodzenie za wykonanie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy przez podmiot otrzymujący premie - kontrahenci. Kontrahenci w takich okolicznościach świadczą na rzecz Wnioskodawcy określone usługi marketingowe oraz reklamowe. W takim przypadku podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT. W konsekwencji faktury VAT wystawione przez kontrahentów, dokumentujące otrzymane wynagrodzenia, stanowią podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich wykazanego, bowiem nabyte usługi Wnioskodawca wykorzystuje do czynności opodatkowanych".

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z zakupem wszystkich opisanych Usług, zarówno świadczonych przez partnerów handlowych, na rzecz których bezpośrednio sprzedaje swoje produkty, jak i partnerów handlowych, z którymi nie realizuje bezpośrednio obrotów towarowych, ale którzy (i) koordynują współpracę Spółki z poszczególnymi punktami sprzedaży bądź (ii) nabywają towary pod markami Spółki za pośrednictwem dystrybutorów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka jest producentem artykułów spożywczych, które sprzedaje do sieci handlowych. Dostawa wskazanych powyżej towarów przez Spółkę do jej partnerów handlowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W ramach współpracy handlowej, nabywcy towarów Spółki wykonują na jej rzecz szereg działań/czynności ukierunkowanych na intensyfikację sprzedaży wytwarzanych przez Spółkę produktów i zwiększenie na nie popytu.

W zakres tego typu czynności (Usług) wchodzą w szczególności:

1.

przekazywanie analiz dotyczących najczęściej kupowanych towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy),

2.

przekazywanie analiz dotyczących rotacji towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy),

3.

przekazywanie analiz na temat preferencji klientów dotyczących towarów pod markami Spółki sprzedawanych w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy),

4.

zbieranie uwag Klientów dotyczących jakości towarów pod markami Spółki,

5.

prowadzenie akcji marketingowych promujących produkty pod markami Spółki (np. promocje nowości dostarczonych po raz pierwszy do placówek handlowych partnera, promocje towarów i marki Spółki w nowootwieranych placówkach handlowych partnera),

6.

zapewnienie odpowiedniej stałej ekspozycji produktów pod marcami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych oraz dodatkowych miejsc eksponowania towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (tzw. POS - point of sale),

7.

umieszczanie w punktach sprzedaży partnerów handlowych materiałów marketingowych promujących produkty pod markami Spółki (np. plakaty, listwy, itp.) oraz materiałów eksploatacyjnych (np. podstawki pod produkty),

8.

zapewnienie stałej obecności towarów pod markami Spółki w miejscach sprzedaży (placówkach handlowych partnerów),

9.

wprowadzenie nowych grup towarów pod markami Spółki do sprzedaży przez partnera handlowego, zagwarantowanie aktualizacji (rozszerzenia) asortymentu produktów pod markami Spółki dostępnego w sprzedaży w placówkach handlowych partnera,

10.

zapewnienie produktom pod markami Spółki udziału w okresowych promocjach cenowych w sieciowych gazetkach promocyjnych,

11.

zapewnienie produktom pod markami Spółki dodatkowych ekspozycji w punktach sprzedaży partnerów handlowych w związku z okazjonalnymi akcjami promocyjnymi np. w okresie przedświątecznym.

Faktyczne wykonanie wymienionych powyżej Usług może być weryfikowane przez Spółkę, w zależności od ustaleń umownych z poszczególnymi partnerami, w drodze:

1.

kontroli punktów sprzedaży partnerów handlowych przeprowadzanej przez przedstawicieli Spółki i podpisania protokołu kontroli,

2.

monitorowania przez przedstawicieli Spółki wykonania Usług i podpisania protokołu zatwierdzającego wykonanie usług,

3.

wystawienia przez partnera handlowego tzw. świadectwa wykonania podlegającego akceptacji przez Spółkę, z prawem Spółki do każdorazowego wniesienia umotywowanych zastrzeżeń w zakresie wykonanych na jej rzecz Usług,

4.

złożenia przez Spółkę oświadczenia potwierdzającego zrealizowanie usług, na podstawie m.in. raportów, analiz, dokumentacji fotograficznej przedstawionej przez partnerów handlowych.

Za wykonanie wymienionych powyżej Usług partnerom handlowym przysługuje wynagrodzenie, które w zależności od rodzaju świadczonych Usług może mieć formę kwoty uzależnionej procentowo od wielkości obrotu zrealizowanego z partnerem handlowym w danym okresie rozliczeniowym - w przypadku np. Usług realizowanych w sposób ciągły i rozliczanych w okresach rozliczeniowych bądź kwoty zryczałtowanej (określonej kwotowo) - w przypadku np. określonych, zindywidualizowanych akcji promocyjnych.

Spółka zawiera umowy na świadczenie powyższych Usług z podmiotami, na rzecz których bezpośrednio sprzedaje swoje produkty jak i z podmiotami, z którymi nie realizuje bezpośrednio obrotów towarowych. Do tej drugiej grupy należą podmioty które:

1.

koordynują współpracę Spółki z poszczególnymi punktami sprzedaży i zobowiązują się do wykonania Usług na rzecz Spółki, występując w tym zakresie w roli usługodawcy (sprzedaż towarów następuje na linii Spółka - punkty sprzedaży, natomiast Usługi są świadczone na linii koordynator - Spółka),

2.

nabywają towary pod markami Spółki za pośrednictwem dystrybutorów (sprzedaż towarów następuje na linii Spółka - dystrybutor i następnie na linii dystrybutor - punkt sprzedaży; natomiast Usługi są świadczone na linii punkt sprzedaży - Spółka).

Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W analizowanej sprawie - jak wynika z opisu stanu faktycznego - w ramach współpracy handlowej, nabywcy towarów Spółki wykonują na jej rzecz szereg działań/czynności ukierunkowanych na intensyfikację sprzedaży wytwarzanych przez nią produktów i zwiększenie na nie popytu. W zakres tego typu czynności wchodzą w szczególności: przekazywanie analiz dotyczących najczęściej kupowanych towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy); przekazywanie analiz dotyczących rotacji towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy); przekazywanie analiz na temat preferencji klientów dotyczących towarów pod markami Spółki sprzedawanych w punktach sprzedaży partnerów handlowych (w ujęciu wartościowym i wolumenowym w rozbiciu na poszczególne grupy asortymentowe i sklepy); zbieranie uwag Klientów dotyczących jakości towarów pod markami Spółki; prowadzenie akcji marketingowych promujących produkty pod markami Spółki (np. promocje nowości dostarczonych po raz pierwszy do placówek handlowych partnera, promocje towarów i marki Spółki w nowootwieranych placówkach handlowych partnera); zapewnienie odpowiedniej stałej ekspozycji produktów pod marcami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych oraz dodatkowych miejsc eksponowania towarów pod markami Spółki w punktach sprzedaży partnerów handlowych (tzw. POS - point of sale); umieszczanie w punktach sprzedaży partnerów handlowych materiałów marketingowych promujących produkty pod markami Spółki (np. plakaty, listwy, itp.) oraz materiałów eksploatacyjnych (np. podstawki pod produkty); zapewnienie stałej obecności towarów pod markami Spółki w miejscach sprzedaży (placówkach handlowych partnerów); wprowadzenie nowych grup towarów pod markami Spółki do sprzedaży przez partnera handlowego, zagwarantowanie aktualizacji (rozszerzenia) asortymentu produktów pod markami Spółki dostępnego w sprzedaży w placówkach handlowych partnera; zapewnienie produktom pod markami Spółki udziału w okresowych promocjach cenowych w sieciowych gazetkach promocyjnych; zapewnienie produktom pod markami Spółki dodatkowych ekspozycji w punktach sprzedaży partnerów handlowych w związku z okazjonalnymi akcjami promocyjnymi np. w okresie przedświątecznym. Za wykonanie wymienionych powyżej Usług partnerom handlowym przysługuje wynagrodzenie, które w zależności od rodzaju świadczonych Usług może mieć formę kwoty uzależnionej procentowo od wielkości obrotu zrealizowanego z partnerem handlowym w danym okresie rozliczeniowym - w przypadku np. Usług realizowanych w sposób ciągły i rozliczanych w okresach rozliczeniowych bądź kwoty zryczałtowanej (określonej kwotowo) - w przypadku np. określonych, zindywidualizowanych akcji promocyjnych.

Natomiast w przypadku świadczenia powyższych Usług przez podmioty, z którymi Spółka nie realizuje bezpośrednio obrotów towarowych, podmioty te: 1) koordynują współpracę Spółki z poszczególnymi punktami sprzedaży i zobowiązują się do wykonania Usług na rzecz Spółki. Podmioty te występując w tym zakresie w roli usługodawcy (sprzedaż towarów następuje na linii Spółka - punkty sprzedaży, natomiast Usługi są świadczone na linii koordynator - Spółka); 2) nabywają towary pod markami Spółki za pośrednictwem dystrybutorów (sprzedaż towarów następuje na linii Spółka - dystrybutor i następnie na linii dystrybutor - punkt sprzedaży; natomiast Usługi są świadczone na linii punkt sprzedaży - Spółka).

Wobec powyższego, działania dodatkowe podejmowane przez partnerów handlowych, na rzecz których bezpośrednio Spółka sprzedaje swoje produkty oraz partnerów handlowych, z którymi Spółka nie realizuje bezpośrednio obrotów towarowych, ale którzy (i) koordynują współpracę Spółki z poszczególnymi punktami sprzedaży bądź (ii) nabywają towary pod markami Spółki za pośrednictwem dystrybutorów - należy uznać jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Wnioskodawcy. Otrzymane przez partnerów handlowych (zarówno na rzecz, których Spółka bezpośrednio sprzedaje swoje produkty, jak również tych, z którymi nie realizuje bezpośrednich obrotów) wynagrodzenie stanowi bowiem zapłatę za określone ich zachowanie w stosunku do Spółki i spełnienie określonych w umowie warunków.

W przedmiotowej sprawie bez wątpienia istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność dokonywana przez Spółkę na rzecz jednych i drugich partnerów handlowych jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

W świetle powyższego zachowanie partnerów handlowych Spółki (zarówno na rzecz, których Spółka bezpośrednio sprzedaje swoje produkty, jak również tych, z którymi nie realizuje bezpośrednich obrotów) otrzymujących wynagrodzenie, które obejmuje - oprócz dokonywania określonej ilości zakupów w firmie Wnioskodawcy - wykonanie czynności dodatkowych w postaci działań promocyjnych, marketingowych itp., należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku, został określony w art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Jak stanowi § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny.

Faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni (§ 4 ust. 2 cyt. rozporządzenia).

Zgodnie zatem z dyspozycją zawartą w art. 106 ust. 1 ustawy oraz § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy kontrahenci Wnioskodawcy są czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, obowiązani są udokumentować fakt otrzymania od Spółki wynagrodzenia za określone działania.

Podstawowe zasady dotyczące prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W analizowanej sprawie - jak wskazał Zainteresowany - usługi nabywane przez Spółkę od jej partnerów handlowych, których celem jest intensyfikacja sprzedaży wytwarzanych przez nią produktów i zwiększenie na nie popytu, za które Spółka wypłaca wynagrodzenie mają związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że - w myśl zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów.

Reasumując, opisane we wniosku czynności wykonywane przez partnerów handlowych na rzecz Spółki, za które wypłaca im ona wynagrodzenie powinny być udokumentowane fakturami. Z uwagi na fakt, że Usługi nabywane przez Wnioskodawcę służą wykonywaniu przez niego czynności opodatkowanych, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z ww. faktur otrzymanych zarówno od partnerów na rzecz, których Spółka bezpośrednio sprzedaje swoje produkty, jak również od tych, z którymi nie realizuje bezpośrednich obrotów.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawno-podatkową tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla jego kontrahentów (zarówno na rzecz, których Spółka bezpośrednio sprzedaje swoje produkty, jak również tych, z którymi nie realizuje bezpośrednich obrotów).

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl