ILPP2/443-745/09-5/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-745/09-5/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 27 maja 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 8 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.) oraz pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.) oraz pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) o opis stanu faktycznego, sprecyzowanie pytania, własne stanowisko w sprawie oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zrealizował zakupy inwestycyjne w ramach projektu (...). Inwestycja była finansowana ze środków Instrumentu Finansowego X.

W realizację projektu zaangażowani byli również przedstawiciele M F oraz Izby (...)

Celem dokonywanych zakupów inwestycyjnych (sprzęt komputerowy, oprogramowanie) było umożliwienie wdrożenia w resorcie finansów. Zakup przedmiotowego sprzętu był niezbędny do:

* prawidłowego wykorzystania przez użytkowników resortu finansów systemu,

* umożliwienia łączenia się systemu użytkownika instytucjonalnego (CEN Polska) z narodowym węzłem,

* wyposażenia użytkowników systemu zatrudnionych zarówno w kontrolnych grupach mobilnych, jak i w MF oraz izbach (...).

Zainteresowany wskazał, iż jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, ale tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ww. projekcie Wnioskodawca uczestniczył jako podmiot prawa publicznego w związku z realizowaniem zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Dokonane inwestycje nie będą powiązane z działalnością opodatkowaną. Środki na zakupy inwestycyjne w ramach realizowanego projektu były wydatkowane w 2007 r.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej o braku możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego przy zakupach związanych z realizacją projektu.

2.

Czy przy realizacji projektu podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż nie będzie on w związku z realizacją projektu wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub zwrotu różnicy podatku należnego (art. 86 ust. 1 i art. 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). W związku z powyższym Zainteresowany nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym nieodliczony podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w art. 15 ust. 6 ustawy postanowiono, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że w 2007 r. Wnioskodawca zrealizował zakupy inwestycyjne w ramach projektu (...). Zainteresowany wskazał, iż w ww. projekcie uczestniczył jako podmiot prawa publicznego w związku z realizowaniem zadań nałożonych na niego odrębnymi przepisami prawa, a dokonane inwestycje nie są powiązane z jego działalnością opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy, należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zatem jeżeli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu dokonanych zakupów w ramach projektu (...).

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl