ILPP2/443-742/09-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-742/09-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie dokumentów potwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązku składania informacji podsumowujących, wymogu podpisywania faktur przez Sprzedawcę i Wnioskodawcę oraz rozliczenia transakcji na podstawie faktury otrzymanej za pomocą poczty e-mail,

* jest nieprawidłowe - w zakresie warunków jakie musi spełnić Wnioskodawca, aby transakcja została uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza kupować towary od zagranicznych firm (dalej: Sprzedawcy) z terytorium Unii Europejskiej. Zakupy te będą wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Towary zakupione przez Zainteresowanego będą tego samego miesiąca, co miesiąc ich zakupu, sprzedawane i eksportowane z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Kupującym te towary będzie firma spoza Unii Europejskiej (dalej: Importer). Towary będą przewożone z krajów Unii Europejskiej do Wnioskodawcy w Polsce, środkami transportu kołowego, wynajętymi i opłacanymi raz przez Importera, a innym razem - w zależności od negocjacji z Importerem - przez Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jakie warunki musi spełnić Wnioskodawca, aby transakcja została uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

2.

Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w dniu załadunku otrzymuje od Sprzedawcy fakturę za pomocą faksu lub poczty e-mail. Towar ten dostarczony zostaje do Zainteresowanego po 24-48 godzinach. Faktury zakupu w oryginale otrzymuje wraz z towarem albo za pośrednictwem poczty po 3-5 tygodniach. Kiedy i w jaki sposób może on rozliczyć transakcje zakupu wewnątrzwspólnotowego.

3.

Jeśli Wnioskodawca zakupi towary u Sprzedawcy (WNT) i w związku z tym otrzyma faktury zakupu tych towarów ze stawką VAT 0% jaka obowiązuje przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, a następnie wyeksportuje te same towary w tym samym miesiącu z przysługującą stawką VAT 0% (Zainteresowany posiada potwierdzenie wywozu tych towarów z obszaru UE za ten sam miesiąc), to czy wobec transakcji zakupu oraz sprzedaży w eksporcie tych samych towarów w tym samym miesiącu przysługuje Wnioskodawcy zwolnienie od podatku VAT i nie nalicza on do transakcji WNT tego podatku VAT.

4.

Jeśli, z jakichś względów, Sprzedawca towarów (WNT), a także przewoźnik lub Importer nie dokona we właściwy i poprawny sposób wpisów w dokumentach przewozowych, takich jak CMR lub Karnet TIR, to czy skutkuje to negatywnie na zachowanie stawki VAT 0% w przypadku zakupów wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Czy jeśli Zainteresowany nie posiada do każdej transakcji WNT kopii wspomnianych dokumentów przewozowych, to czy skutkuje to negatywnie na zachowanie stawki VAT 0%.

5.

W związku z zakupem wewnątrzwspólnotowym towarów Wnioskodawca otrzyma od Sprzedawcy faktury zakupu. Sprzedawca jako czynny i zarejestrowany podatnik podatku VAT w swoim kraju nie dokona jednak właściwych zgłoszeń statystycznych w systemach informatycznych swojego kraju, a także w swojej księgowości, przez co polskie organy podatkowe nie będą dostrzegać tych transakcji jako wewnątrzwspólnotowe. Czy w związku z tym postępowaniem zagranicznego Sprzedawcy, Wnioskodawca może ponieść konsekwencje podatkowe.

6.

Czy istnieje wymóg podpisywania faktur przez Sprzedawcę, Wnioskodawcę lub Importera. Czy fakturę (WNT) wystawioną przez Sprzedawcę otrzymaną pocztą e-mail, Wnioskodawca może zaksięgować i rozliczyć podatkowo.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Wnioskodawca musi otrzymać towar oraz otrzymać fakturę zakupu na ten towar.

Ad. 2.

Wnioskodawca może rozliczyć transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów po otrzymaniu towaru.

Ad. 3.

Tak. W tej sytuacji zakupy WNT są zwolnione z rozliczenia podatkiem VAT i Wnioskodawca otrzymuje zwolnienie z jego rozliczenia. Po stronie transakcji wewnątrzwspólnotowej oraz po stronie sprzedaży eksportowej stawka VAT wynosi 0% dla Zainteresowanego.

Ad. 4.

Nie. Dokumenty przewozowe, takie jak CMR i Karnet TIR służą tylko przewoźnikowi na potrzeby ubezpieczenia oraz rozliczenia jego usług. Dokumenty te wobec Wnioskodawcy są neutralne i ich niewłaściwe, wadliwe wypełnienie lub brak wypełnienia zawartych w nich danych, lub całkowity brak takich dokumentów nie ma podatkowego znaczenia dla Zainteresowanego.

Ad. 5.

Nie, jeśli Wnioskodawca dysponuje oryginalnymi fakturami od Sprzedawcy, dostarczonymi za pośrednictwem poczty tradycyjnej, poczty e-mail, a w niektórych przypadkach doręczonymi przez kierowców przewoźnika, którzy to kierowcy otrzymali powyższe faktury od Sprzedawcy po załadunku towaru. Jeśli pracownicy Zainteresowanego, a także kierowcy przewoźnika dostarczającego towar potwierdzają, że towar został załadowany u Sprzedawcy i przywieziony do Polski, to te dowody potwierdzają, fakt zakupu WNT przez Wnioskodawcę. Polskie organy podatkowe po dostrzeżeniu rozbieżności między deklaracjami zagranicznego Sprzedawcy w systemach informatycznych jego kraju z deklarowanymi przez Zainteresowanego transakcjami, wszczynają postępowanie w celu ustalenia faktycznych zdarzeń. Natomiast, w sytuacji opisanej we wniosku, nie jest wystarczającym dla stwierdzenia faktycznych zdarzeń jakie miały miejsce skorzystanie przez polskie organy podatkowe z pomocy prawnej na podstawie rozporządzenia WE 1798/2003 na zasadzie tylko skierowania wniosków o informacje i informacji spontanicznych do organów podatkowych państwa Sprzedawcy towarów. Jedyną metodą, skuteczną i umożliwiającą stwierdzenie faktycznych zdarzeń jest przeprowadzenie kontroli u sprzedawcy na zasadzie polskiej kontroli krzyżowej, której przeprowadzenie umożliwia ww. rozporządzenie WE 1798/2003 w art. 5 pkt 3, pkt 4 oraz na zasadzie art. 7 i art. 19. W tym celu polskie organy podatkowe przesyłają do strony zagranicznej wniosek o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej, a posiadane przez Wnioskodawcę oryginalne faktury oraz zeznania jego i innych świadków potwierdzających fakt zakupu, przesyłają organom podatkowym państwa Sprzedawcy. Jeśli Wnioskodawca jest w posiadaniu innych dokumentów, np. specyfikacji wystawionych przez tego Sprzedawcę oraz jego wpisów w dokumentach przewozowych - również taką dokumentację. Tylko takie skorzystanie z pomocy prawnej na zasadzie rozporządzenia WE 1798/2003 daje gwarancję pełnego i obiektywnego wyjaśnienia rozbieżności między deklaracjami Sprzedawcy, a deklaracjami złożonymi przez Zainteresowanego.

Fakt niewłaściwej, błędnej i rozbieżnej deklaracji złożonej przez Sprzedawcę w systemach informatycznych swojego kraju nie może negatywnie podatkowo obciążać Wnioskodawcy, a skorzystanie przez polskie organy podatkowe z pomocy prawnej tylko na zasadzie skierowania wniosków o informację lub informację spontaniczną, nie pozwala polskim organom podatkowym rozciągnąć skutków odpowiedzi na takie wnioski przez organy podatkowe innego państwa na Zainteresowanego. Odpowiedziami na takie wnioski będą tylko dane zadeklarowane przez zagranicznego Sprzedawcę.

Ad. 6.

Nie ma potrzeby w wymienionych przypadkach podpisywania oraz żądania podpisu drugiej strony. Fakturę otrzymaną od Sprzedawcy za pośrednictwem poczty e-mail można rozliczyć podatkowo bez konieczności korzystania z poczty tradycyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie dokumentów potwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązku składania informacji podsumowujących, wymogu podpisywania faktur przez Sprzedawcę i Wnioskodawcę oraz rozliczenia transakcji na podstawie faktury otrzymanej za pomocą poczty e-mail,

* nieprawidłowe - w zakresie warunków jakie musi spełnić Wnioskodawca, aby transakcja została uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis ust. 1 - na mocy art. 9 ust. 2 ustawy - stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)-z) zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Podatnikami - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - na mocy art. 31 ust. 1 ustawy - jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

W myśl art. 31 ust. 2 ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Jeżeli po dokonaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nabywca otrzymuje zwrot podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium państwa członkowskiego, z którego wysłano lub transportowano towary, podstawę opodatkowania pomniejsza się o kwotę zwróconego podatku akcyzowego, przy czym podatnik ma obowiązek udowodnić na podstawie posiadanych dokumentów, że otrzymał zwrot podatku akcyzowego (art. 31 ust. 4 ustawy).

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (art. 106 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy - stanowi (...) kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza kupować towary od zagranicznych firm z terytorium Unii Europejskiej. Zakupy te będą wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Towary zakupione przez Zainteresowanego będą tego samego miesiąca, co miesiąc ich zakupu, sprzedawane i eksportowane z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Kupującym te towary będzie firma spoza Unii Europejskiej. Towary będą przewożone z krajów Unii Europejskiej do Wnioskodawcy w Polsce środkami transportu kołowego, wynajętymi i opłacanymi raz przez Importera, a innym razem - w zależności od negocjacji z Importerem - przez Zainteresowanego.

Ad. 1

Czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów co do zasady wymaga istnienia dwóch stron transakcji: jeden podmiot nabywa towary, rozpoznając u siebie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (Wnioskodawca), natomiast druga strona dostarcza te towary, rozpoznając u siebie wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:

* po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa,

* po drugie, po nabyciu towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pod warunkiem, że nabywcą tych towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej, natomiast dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub podatnikiem podatku od wartości dodanej. W sytuacji, gdy spełnione zostaną powyższe warunki - transakcję należy uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Zainteresowanego, iż musi on otrzymać również fakturę zakupu na ten towar należy uznać za nieprawidłowe, ponieważ dla uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów spełnione muszą zostać warunki wskazane w definicji określonej w art. 9 ust. 1 ustawy. Faktura dokumentująca dostawę towarów niezbędna jest dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, natomiast nie jest wymagana dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Ad. 2

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w dniu załadunku otrzymuje od Sprzedawcy fakturę za pomocą faksu lub poczty e-mail. Towar ten dostarczony zostaje do Zainteresowanego po 24-48 godzinach. Faktury zakupu w oryginale otrzymuje wraz z towarem albo za pośrednictwem poczty, po 3-5 tygodniach.

Zasady określające obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów zostały zamieszczone w art. 20 ustawy. W przypadku wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy, tj. z chwilą wystawienia tej faktury. Natomiast w sytuacji, gdyby miała miejsce dostawa towaru, a kontrahent Zainteresowanego nie wystawiłby faktury, obowiązek podatkowy powstałby 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia - w myśl art. 20 ust. 5 ustawy.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia faktury wewnętrznej. Za dany okres rozliczeniowy może on wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Podstawą opodatkowania, jaką należy przyjąć wystawiając fakturę wewnętrzną będzie kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje: podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku od towarów i usług, a także wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia - zgodnie z art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Ad. 3

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zwolnienie od podatku dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów tylko w art. 44 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku wewnątrzwspólnotowe nabycie:

1.

towarów, do których miałyby zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 5-8;

2.

towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku;

3.

towarów, o których mowa w art. 36 ust. 1.

Wnioskodawca, dla opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, na wystawionej fakturze wewnętrznej zobowiązany będzie zastosować stawkę podatku właściwą dla danego towaru na terytorium kraju. Kwota podatku należnego wykazanego na takiej fakturze stanowić będzie jednocześnie - na podstawie art. 86 ust. 2 ustawy - kwotę podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu na zasadach ogólnych, określonych w art. 86 ust. 1 ustawy. W związku z tym, w analizowanej sprawie, dla rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie zostało przez ustawodawcę przewidziane zwolnienie od podatku od towarów i usług, ponieważ wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a następnie eksport tych towarów, nawet w tym samym miesiącu, stanowić będą dwie odrębne transakcje podlegające rozliczeniu na podstawie odrębnych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 4

W związku z powyższym wskazać należy, iż dla udokumentowania czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie będzie konieczne posiadanie przez Zainteresowanego dokumentów przewozowych, takich jak CMR lub Karnet TIR.

Ad. 5

Na mocy art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Minister Finansów określił wzór informacji podsumowującej w § 1 rozporządzenia z dnia 13 października 2005 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz. U. Nr 201, poz. 1665 z późn. zm.).

Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązany będzie do wykazania przedmiotowej transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE. Zatem w sytuacji, gdy Zainteresowany dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i dokona jego rozliczenia na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej, a także wykaże tą transakcję w deklaracji podatkowej VAT-7 oraz złoży w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów - fakt nie dokonania przez Sprzedawcę właściwych zgłoszeń statystycznych w systemach informatycznych swojego kraju nie będzie rodziła u Wnioskodawcy konsekwencji podatkowych w podatku od towarów i usług.

Ad. 6

Faktura dokumentująca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, którą Zainteresowany otrzyma od Sprzedawcy wystawiona zostanie na podstawie przepisów obowiązujących w kraju Sprzedawcy. Zatem, obowiązek podpisania takiej faktury nie wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do niej. Dodatkowo wskazać należy, iż polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie nakładają na wystawcę, czy też na odbiorcę, obowiązku podpisania faktury VAT dokumentującej określone zdarzenie gospodarcze.

Podstawą rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będzie faktura wewnętrzna wystawiona przez Wnioskodawcę. Fakturę wewnętrzną wystawia się w terminie 7 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 20 ust. 5 ustawy), natomiast w przypadku, gdy przed tym terminem Sprzedawca wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy). Zatem, jeżeli z faktury wystawionej przez Sprzedawcę i wysłanej do Zainteresowanego za pomocą poczty e-mail wynikać będzie data wystawienia faktury dokumentującej tą transakcję - Wnioskodawca będzie mógł na tej podstawie wystawić fakturę wewnętrzną i dokonać rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej zawieranych umów cywilno-prawnych oraz rozliczeń finansowych pomiędzy kontrahentami - w dniu 1 września 2009 r. zostało wydane odrębne postanowienie nr ILPP2/443-742/09-2/MN. Natomiast, w kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie eksportu towarów - w dniu 1 września 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-742/09-3/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl