ILPP2/443-733/08-2/EN - Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży tuszy do drukarek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-733/08-2/EN Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży tuszy do drukarek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 sierpień 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących.

Zainteresowany dokonuje sprzedaży tuszy do drukarek, zwanych potocznie kartridżami, których w żaden sposób nie da się "zapisać" danymi, czy wgrać pakietów danych, czy też oprogramowania. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kartridże wymienione w § 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, to nośnik danych (jak płyty CD, płyty DVD, dyskietki czy kasety video), a nie tusze do drukarek?

Zdaniem Wnioskodawcy, tusz do drukarek nie jest kartridżem pamięci (nośnikiem danych) mimo potocznej nazwy "kartridż".

Na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zarządza się, że pewne grupy podatników nie mogą korzystać ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Zgodnie z § 4 pkt 7 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolnienie nie obowiązuje przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, płyt DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset video), dyskietek, kart pamięci, kartridży. W rozumieniu Wnioskodawcy są to wszelkiego rodzaju zapisane lub nagrane nośniki danych, w tym również kartridże pamięci, czyli jeden z rodzajów nośników danych używanych w latach 70-90 w starych (wówczas aktualnych) komputerach. Kartridż taki nie ma nic wspólnego z tuszami do drukarek lub tonerami, zwanymi również potocznie kartridżami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Minister Finansów, zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników (zwolnienia podmiotowe) oraz niektóre grupy czynności (zwolnienia przedmiotowe) z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na wysokość obrotu lub rodzaj prowadzonej działalności (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz. U. Nr 113, poz. 720 - obowiązujące od 1 lipca 2008 r.).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia,

2.

do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Natomiast § 4 ust. 1 pkt 7 powołanego wyżej rozporządzenia stanowi, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

Z powyższego przepisu wynika, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących nie stosuje się w przypadku dostawy kartridży będących nośnikami danych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Zainteresowany sprzedaje tusze do drukarek potocznie zwane kartridżami, których w żaden sposób nie da się "zapisać" danymi.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, że sprzedaż przez Zainteresowanego tuszu do drukarek potocznie zwanego kartridżem nie rodzi obowiązku w zakresie instalacji kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl