ILPP2/443-732/11-3/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-732/11-3/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania części dotacji przeznaczonej na wynagrodzenie ubiegającego się o dotację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania części dotacji przeznaczonej na wynagrodzenie ubiegającego się o dotację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik realizuje projekt w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki Priorytet I - Zatrudnienie i integracja społeczna, Działanie 1.3 Ogólnopolskie Programy Integracji i Aktywizacji Zawodowej Poddziałanie 1.3.1 Projekty na rzecz społeczności romskiej mający na celu edukacje w formie formalnej i nieformalnej nauczycieli, dzieci, placówek oświatowych oraz rodziców ukierunkowaną na integracje społeczeństwa romskiego, przełamanie barier społecznych, przełamanie barier pomiędzy szkołą a środowiskiem romskim. Cel projektu realizowany będzie poprzez warsztaty nauczycieli, warsztaty dla uczniów/uczennic oraz warsztaty dla rodziców. Dotacja przeznaczona jest na pokrycie następujących kosztów:

* koszty zatrudnienia personelu (umowy o pracę, umowy zlecenia),

* koszty zatrudnienia trenerów (umowy zlecenia),

* koszty wydruku certyfikatów uczestnictwa,

* koszty promocji (wydruk plakatów, ulotek informacyjnych, reklama w lokalnej prasie),

* koszty organizacji szkoleń (noclegi, catering),

* koszty administracyjne (materiały biurowe, zakup kart telefonicznych oraz abonamentu internetowego na czas trwania projektu),

* zakup komputerów przenośnych na potrzeby specjalistów zatrudnionych przy realizacji projektu,

* zakup urządzenia wielofunkcyjnego,

* zakup aparatu cyfrowego na potrzeby wykonania dokumentacji fotograficznej,

* właściciel firmy otrzyma wynagrodzenie z tytułu koordynowania projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy część dotacji przeznaczona na wynagrodzenie właściciela firmy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają tylko takie dotacje, które mają wpływ na cenę towaru lub świadczonej usługi, natomiast dotacje o charakterze ogólnym przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań nie są zaliczane do podstawy opodatkowania. W związku z powyższym część dotacji przeznaczona na pokrycie wynagrodzenia właściciela firmy jako koordynatora projektu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem, ponieważ tak jak pozostała część dotacji jest ona przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

Dotacja, którą otrzymał Wnioskodawca jest dotacją przeznaczoną na pokrycie kosztów realizacji zadań, nie ma ona wpływu na cenę wykonywanej usługi i nie jest ona związana z dofinansowaniem konkretnej usługi, czy też konkretnej dostawy

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy tez kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki Priorytet I - Zatrudnienie i integracja społeczna, Działanie 1.3 Ogólnopolskie Programy Integracji i Aktywizacji Zawodowej Poddziałanie 1.3.1 Projekty na rzecz społeczności romskiej mający na celu edukacje w formie formalnej i nieformalnej nauczycieli, dzieci, placówek oświatowych oraz rodziców ukierunkowaną na integracje społeczeństwa romskiego, przełamanie barier społecznych, przełamanie barier pomiędzy szkołą a środowiskiem romskim. Cel projektu realizowany będzie poprzez warsztaty nauczycieli, warsztaty dla uczniów/uczennic oraz warsztaty dla rodziców. Dotacja przeznaczona jest na pokrycie następujących kosztów: zatrudnienia personelu, zatrudnienia trenerów, wydruku certyfikatów uczestnictwa, promocji, organizacji szkoleń, administracyjnych, zakupu komputerów przenośnych na potrzeby specjalistów zatrudnionych przy realizacji projektu, zakupu urządzenia wielofunkcyjnego, zakupu aparatu cyfrowego na potrzeby wykonania dokumentacji fotograficznej, wynagrodzenia właściciela firmy z tytułu koordynowania projektem. Z wniosku wynika również, że dotacja, którą otrzymał Wnioskodawca jest dotacją przeznaczoną na pokrycie kosztów realizacji zadań, nie ma ona wpływu na cenę wykonywanej usługi i nie jest ona związana z dofinansowaniem konkretnej usługi, czy też konkretnej dostawy.

Otrzymana w ramach wsparcia unijnego kwota pokrywająca wszelkie koszty Wnioskodawcy poniesione w ramach realizowanego projektu, w tym kwotę wynagrodzenia za osobiście wykonaną pracę, nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, stanowi zaś dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów projektu. Otrzymana kwota wsparcia, pokrywająca kwotę wynagrodzenia Wnioskodawcy, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, część dotacji przeznaczonej na wynagrodzenie właściciela firmy (Wnioskodawcy) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania części dotacji przeznaczonej na wynagrodzenie ubiegającego się o dotację. Kwestia dotycząca stanu fatycznego w podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr ILPP2/443-732/11-2/AKr z dnia 22 lipca 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl