ILPP2/443-683/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-683/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zakupu złomu złota - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zakupu złomu złota. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 lipca 2011 r. o doprecyzowanie zakresu wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu lombardu. W swojej działalności udziela pożyczek pod zastaw, tj. formą zabezpieczenia w takiej pożyczce jest zastaw. Role zastawu pełnią różne towary używane, np.: sprzęt RTV, telefony komórkowe, wyroby jubilerskie, itp.

Po ustaleniu kwoty i terminu spłaty pożyczki klient i pracownik lombardu podpisują umowę, na której wyszczególnione są dane klienta, dokładna kwota pożyczki, forma zastawu oraz jego jak najdokładniejszy opis, wszystkie opłaty związane z pożyczką, oraz termin zwrotu pożyczki i dokładna kwota do wykupu zastawu przypadająca na dzień ustalony wspólnie z klientem. Po podpisaniu umowy klient otrzymuje oryginał umowy oraz ustaloną kwotę pożyczki, a jego zastaw jest deponowany w przechowalni lombardu. Wnioskodawca zobowiązuje się do przechowania przedmiotu zastawu w sposób należyty, tak aby w dniu wykupu zastawu powrócił on do klienta w stanie nienaruszonym.

We wpisie do EDG przechowywanie towarów jest ujęte jako jeden z rodzajów działalności Wnioskodawcy.

Wynagrodzenie Zainteresowanego z tytułu udzielonej pożyczki składa się z trzech elementów:

1.

oprocentowania od kwoty udzielonej pożyczki (w wysokości nie przekraczającej odsetek maksymalnych),

2.

jednorazowej opłaty manipulacyjnej w wysokości 5% kwoty udzielonej pożyczki (tj. w wysokości nie przekraczającej wartości wskazanej w art. 7a ustawy o kredycie konsumenckim),

3.

opłaty za przechowanie przedmiotu zastawu w wysokości 3% kwoty udzielonej pożyczki.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie skupu złomu złota od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pierścionki, kolczyki, łańcuszki, itp.), które następnie jest przez Wnioskodawcę (lub podmiot trzeci za zlecenie Wnioskodawcy) przetapiane (m.in. przetwarzane na złoto inwestycyjne) i sprzedawane przez Wnioskodawcę osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz podmiotom gospodarczym.

Zainteresowany dokumentuje transakcje zakupu złota sporządzając - niejako w zastępstwie osoby, która sprzedaje złoto, a która nie prowadzi działalności gospodarczej więc nie wystawia rachunku - dokument potwierdzający transakcję obejmujący następujące dane: datę transakcji, imię i nazwisko sprzedającego i jego adres zamieszkania, dane wnioskodawcy, opis przedmiotu zakupu (próba i waga złota) oraz cenę nabycia. Taki dokument (rachunek) podpisuje osoba, która sprzedaje złoto oraz pracownik Wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podatnik prowadzi również w formie elektronicznej rejestr transakcji skupu złota (zapis w pliku typu: X, Y lub innym), w którym pod kolejnymi numerami wpisywane są wszystkie transakcje z danymi analogicznymi do danych zawartych na drukowanym rachunku.

Powyższe dokumenty stanowią zaś następnie podstawę wpisów w księgach rachunkowych prowadzonych przez księgową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca dokonując zakupu złomu złota od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej jest zobowiązany do prowadzenia rejestru (ewidencji) zakupu złomu złota, który obejmowałby dane osobowe tych osób (ich imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, numer PESEL, NIP, itp.), tj. do dokumentowania każdej transakcji pisemną umową zawierającą m.in. dane osobowe sprzedającego i jego podpis.

2.

W jakiej formie należy prowadzić rejestr transakcji zakupu złomu złota.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

Żaden przepis prawa podatkowego nie nakłada na Wnioskodawcę - prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie skupu złomu metali szlachetnych - obowiązku prowadzenia rejestru osób ten złom sprzedających, tj. rejestru danych osobowych osób, od których wnioskodawca skupuje złom złota (imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, NIP, itp.).

Po pierwsze, nie jest wymagane prowadzenie rejestrów osób dokonujących sprzedaży złomu metali szlachetnych dla potrzeb podatku dochodowego. W przypadku bowiem opodatkowania dochodów z powyższej działalności podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, podatnicy są obowiązani prowadzić, zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatkową księgę przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy.

W sytuacji zatem, gdy osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej nie wystawia Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą złota żadnego rachunku ani faktury, to zgodnie z przepisami prawa podatkowego i ustawy o rachunkowości wystarczające będzie prowadzenie przez Wnioskodawcę rejestru transakcji zakupu złomu złota od ludności obejmującego jedynie następujące informacje: datę transakcji, opis przedmiotu zakupu (próba i waga złota) oraz cenę nabycia. Wnioskodawca nie jest natomiast zobowiązany do dokumentowania każdej transakcji poprzez sporządzenie (drukowanie) pisemnego potwierdzenia transakcji (de facto pisemne potwierdzenie zawarcia umowy cywilnoprawnej) zawierającego dane osobowe osoby sprzedającej złoto, jej adres i podpis.

Podobnie ustawa o podatku od towarów i usług nie nakłada na podatników prowadzenia innych niż wymienione w art. 109 ustawy, ewidencji. Zgodnie z ust. 3 wskazanego art. 109, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134,138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. W przypadku podatników dokonujących dostaw złota inwestycyjnego, o którym mowa w art. 121 ustawy, ewidencja powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację - art. 125 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Chodzi tu jednak o dane osobowe nabywcy złota inwestycyjnego, tj. dane osoby, której Wnioskodawca sprzedaje złoto inwestycyjne. Podsumowując, również przepisy ustawy o VAT nie przewidują obowiązku prowadzenia ewidencji obejmującej dane osobowe osób fizycznych, od których Wnioskodawca kupuje złom złota.

To samo dotyczy aktualnie obowiązującej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W tym zakresie zaszła zmiana, zgodnie z którą od dnia 1 stycznia 2007 r. wnioskodawca nie ma już obowiązku prowadzenia rejestru obejmującego dane osobowe osób, od których wnioskodawca dokonuje zakupu złomu złota.

Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 2 ustawy o p.c.c. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. płatnikami podatku byli:

1.

notariusze - od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego

2.

nabywcy rzeczy - od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje te rzeczy do przerobu lub sprzedaży. Obowiązki płatników podatku od czynności cywilnoprawnych w sposób szczegółowy regulowały zaś przepisy

Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przepis § 4 ust. 1 pkt 1 powołanego aktu prawnego, nakładał na płatników tego podatku obowiązek założenia i prowadzenia osobnego rejestru podatku o ponumerowanych kartach, na każdy rok podatkowy. W razie niepobrania podatku płatnik zobowiązany był zamieszczać w treści aktów notarialnych i innych dokumentów stwierdzających dokonanie czynności cywilnoprawnej adnotacje stwierdzające fakt niepobrania podatku z podaniem podstawy prawnej bądź wskazaniem decyzji organu podatkowego o zwolnieniu płatnika z obowiązku pobrania podatku (pkt 2). Jeżeli czynność cywilnoprawna była zwolniona od podatku, płatnik zobowiązany był wypełnić następujące rubryki rejestru: liczbę porządkową, datę wpisania do rejestru aktu notarialnego lub innego dokumentu stwierdzającego dokonanie czynności cywilnoprawnej, datę i numer dokumentu, imię i nazwisko albo nazwę lub firmę strony (stron) czynności cywilnoprawnej, numer identyfikacji podatkowej oraz miejsce zamieszkania (siedzibę) strony (stron) czynności cywilnoprawnej, a w rubryce "uwagi" - podstawę prawną niepobrania podatku (pkt 3). Zgodnie zaś z pkt 6 płatnik zobowiązany był odnotowywać w rejestrze w rubryce "uwagi" kwotę podatku przekazanego na rachunek bankowy organu podatkowego, datę wpłaty i okres którego wpłata dotyczy, oraz wskazywać podatnika, od którego podatek został pobrany.

Również zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia:

* nabywcy rzeczy przeznaczonych do przerobu lub sprzedaży jako płatnicy pobierali, przy wypłacie należności za nabyte rzeczy, podatek gotówką lub bezgotówkowo,

* płatnicy obowiązani byli zamieszczać na dokumentach stwierdzających dokonanie czynności cywilnoprawnej adnotację o pobraniu podatku, ze wskazaniem kwoty podatku i pozycji rejestru, pod którą kwota ta została wpisana,

* rejestr powinien zawierać następujące rubryki: liczbę porządkową, datę wpisania do rejestru dokumentu stwierdzającego dokonanie czynności cywilnoprawnej, datę i numer dokumentu, imię i nazwisko albo nazwę lub firmę, numer identyfikacji podatkowej oraz miejsce zamieszkania (siedzibę) sprzedawcy, kwotę należności, stawkę podatku, kwotę pobranego podatku oraz uwagi.

Tym samym, na podstawie przepisów ustawy i rozporządzenia dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. wnioskodawca dokonujący zakupu złomu złota od osób fizycznych (a więc będący nabywcą rzeczy w celu ich przerobu lub sprzedaży) zobowiązany był jako płatnik podatku p.c.c. do prowadzenia rejestru obejmującego m.in. dane osobowe osób, od których kupował złom złota. Przepisy, o których mowa powyżej uległy jednak zmianie z dniem 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z art. 4 obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym, a w art. 10 ust. 2 mowa jest już tylko o notariuszach jako płatnikach podatku p.c.c. Również w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie sposobu pobierania i zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych mowa jest tylko o obowiązkach notariusza jako płatnika podatku p.c.c.

Podsumowując, od dnia 1 stycznia 2007 r. również ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie przewiduje obowiązku prowadzenia ewidencji obejmującej dane osobowe osób, od których wnioskodawca kupuje złom złota. Tym samym, w ocenie wnioskodawcy brak jest w obowiązującym stanie prawnym przepisów prawa podatkowego, które nakładałyby na podatnika obowiązek prowadzenia ewidencji (rejestru) obejmującego dane osobowe osób, od których wnioskodawca kupuje złom złota, czy też dokumentowania każdej transakcji pisemną umową cywilnoprawną (potwierdzenie zawarcia umowy z podpisem osoby sprzedającej złom złota).

Ad. 2

Skoro obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na Wnioskodawcę obowiązku dokumentowania transakcji zakupu złomu złota dokumentem zawierającym dane osobowe sprzedającego oraz jego podpis, przeto wystarczające będzie prowadzenie wewnętrznego rejestru w formie elektronicznej (np. w pliku X), który obejmować będzie następujące dane: kolejne numery rejestru, datę transakcji zakupu złota, opis przedmiotu zakupu (próba i waga złota) oraz cenę nabycia. Taki rejestr (wykaz wszystkich transakcji) - prowadzony komputerowo - będzie drukowany raz w miesiącu i podpisany przez Wnioskodawcę. Wykaz ten stanowić będzie podstawę wpisów w księgach rachunkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarami w rozumieniu ww. ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ustawa o podatku od towarów i usług definiuje wprost jakie wymogi ma spełniać ewidencja prowadzona przez Wnioskodawcę dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Obowiązek prowadzenia ewidencji to jeden z podstawowych wymogów, jakie ustawodawca nałożył na podatników VAT, a dane, jakie powinny zawierać ewidencje prowadzone przez podatników, mają przede wszystkim umożliwić prawidłowe sporządzenie przez nich deklaracji dla podatku od towarów i usług. Podatnik winien prowadzić przede wszystkim ewidencję sprzedaży i ewidencję zakupów, a ponieważ ustawodawca nie określił wymogów, co do formy prowadzenia ewidencji, podatnik sam powinien zaplanować taki sposób jej prowadzenia, który ułatwi terminowe sporządzenie deklaracji podatkowej na podstawie zgromadzonych w ewidencjach danych. Dane, które podatnik wpisuje do deklaracji składanej w urzędzie skarbowym, stanowią odzwierciedlenie danych wynikających z prowadzonych przez niego ewidencji. Całość ewidencji powinna być dostosowana do potrzeb podatnika.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy, podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei art. 109 ust. 3 ustawy stanowi, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Przytoczona regulacja wskazuje zatem, na konieczność prowadzenia przez podatnika ewidencji, służącej prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej.

W deklaracji podatkowej - w zależności od jej rodzaju - ujmuje się albo podatek należny od tych czynności, względem których powstał obowiązek podatkowy w okresie rozliczeniowym, którego dotyczy deklaracja, albo też podatek związany z konkretną czynnością, ale również kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z powyższej analizy wystawione faktury dokumentują transakcje sprzedaży wskazując na wysokość podatku należnego.

Rozdział 5 działu XII ustawy reguluje kwestie szczególnych procedur dotyczących złota inwestycyjnego.

W myśl art. 125 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący dostaw złota inwestycyjnego są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Ewidencja powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikacje (art. 125 ust. 2).

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany skupuje złom złota od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pierścionki, kolczyki, łańcuszki, itp.), które następnie jest przez niego (lub podmiot trzeci za zlecenie wnioskodawcy) przetapiane (m.in. przetwarzane na złoto inwestycyjne) i sprzedawane przez Wnioskodawcę osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz podmiotom gospodarczym.

Zatem przepisy ww. rozdziału 5 dotyczą Wnioskodawcy w zakresie w jakim dokonuje on dostawy złota inwestycyjnego. Nie dotyczą one natomiast zakupu złomu złota.

Nie ma określonego wzoru ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, zgodnie z ustawą powinna ona jednak gwarantować prawidłowe ustalenie wartości podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zwrotu, z uwzględnieniem zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną.

Podobnie jak w przypadku innych ewidencji podatnik musi pamiętać o tym, iż powinna ona zawierać wszystkie dane, które niezbędne będą do prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT. Koniecznie zatem trzeba dbać o to, by zawierała ona numer kolejny w ewidencji, a także poszczególne daty wpływu faktury oraz jej numer. Koniecznie musi zawierać dane, które będą dotyczyć sprzedawcy oraz jego NIP-u, a także wartość brutto oraz kwoty podatku naliczonego.

W zasadzie w takiej ewidencji nie trzeba wykazywać zakupów, które są nieopodatkowane, a także tych, które nie uprawniają do odliczania VAT. Takie informacje nie wywierają żadnego wpływu na prawidłowość rozliczenia podatku VAT. Nie mają także znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Warto jednak je w niej zawrzeć. Wpisy nieopodatkowane i opodatkowane stawką 0% wpisuje się w oddzielną rubrykę.

Forma prowadzenia ewidencji VAT oraz jej urzędowy wzór nie zostały określone ani w ustawie o VAT, ani w aktach wykonawczy. Podatnik ma więc prawo do dowolnego ustalenia wzoru takiej ewidencji, w jakikolwiek sposób, byle ewidencja zawierała dane niezbędne do określenia:

* przedmiotu i podstawy opodatkowania;

* wysokość podatku należnego;

* kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego;

* kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu;

* inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a także

* kwoty podatku naliczonego przy częściowym odliczeniu podatku VAT.

Całość ewidencji powinna być dostosowana do potrzeb podatnika. To od sytuacji podatnika zależy, jak bardzo będzie rozbudowana ewidencja VAT.

Nie jest już wymagane wpisywanie wszelkich danych z faktury, wraz z adresem i NIP-em, ale należy uznać to za przydatne na wypadek zaginięcia dokumentacji - zawsze możliwe będzie uzyskanie duplikatu na podstawie danych zawartych w ewidencji VAT.

Z powyższego wynika, iż ewidencje zarówno zakupów jak i sprzedaży (zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy) prowadzą tylko czynni podatnicy podatku VAT, forma prowadzenia ewidencji oraz jej wzór nie są określone w żadnej ustawie ani innych przepisach. Ewidencja ta powinna być dostosowana do potrzeb podatnika. Jest ona prowadzona przez podatnika w celu określenia wysokości podatku naliczonego, jaki będzie podlegał odliczeniu za dany okres rozliczeniowy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie skupu złomu złota od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pierścionki, kolczyki, łańcuszki, itp.), które następnie jest przez Wnioskodawcę (lub podmiot trzeci za zlecenie Wnioskodawcy) przetapiane (m.in. przetwarzane na złoto inwestycyjne) i sprzedawane przez Wnioskodawcę osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz podmiotom gospodarczym.

Zainteresowany dokumentuje transakcje zakupu złota sporządzając - niejako w zastępstwie osoby, która sprzedaje złoto, a która nie prowadzi działalności gospodarczej więc nie wystawia rachunku - dokument potwierdzający transakcję obejmujący następujące dane: datę transakcji, imię i nazwisko sprzedającego i jego adres zamieszkania, dane Wnioskodawcy, opis przedmiotu zakupu (próba i waga złota) oraz cenę nabycia. Taki dokument (rachunek) podpisuje osoba, która sprzedaje złoto oraz pracownik Wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podatnik prowadzi również w formie elektronicznej rejestr transakcji skupu złota (zapis w pliku typu: X, Y lub innym), w którym pod kolejnymi numerami wpisywane są wszystkie transakcje z danymi analogicznymi do danych zawartych na drukowanym rachunku.

Powyższe dokumenty stanowią dla niego podstawę wpisów w księgach rachunkowych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na Wnioskodawcę obowiązku dokumentowania transakcji zakupu złomu złota dokumentem zawierającym dane osobowe sprzedającego.

W związku z faktem, iż złom złota skupowany jest od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, transakcja ta nie generuje dla Wnioskodawcy podatku naliczonego. Tym samym dla celów podatku VAT Zainteresowany nie ma obowiązku prowadzenia szczególnej ewidencji związanej z zakupem złota od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym pytanie numer dwa stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego odnośnie zwolnienia z podatku VAT działalności polegającej na udzielaniu pożyczek pod zastaw została wydana odrębna interpretacja z dnia 15 lipca 2011 r. nr ILPP2/443-638/11-3/AK.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl