ILPP2/443-680/09-5/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-680/09-5/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 27 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży praw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży praw. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o pełnomocnictwo i doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dnia 10 grudnia 2008 r. zawarł ze Spółką Akcyjną F. umowę inwestycyjną, na mocy której strony zobowiązały się do uzyskania przez Spółkę F. pakietu inwestycyjnego opisanego w umowie, na który składa się:

1.

doprowadzenie do skutecznego przejścia praw i obowiązków z zawartej przez Wnioskodawcę z firmą E. GmbH z siedzibą w Niemczech umowy z dnia 15 czerwca 2007 r. w zakresie dotyczącym wyprodukowania, postawienia i uruchomienia 1 konwertera energii wiatrowej w miejscowości W. (umowa cywilnoprawna),

2.

doprowadzenie do prawomocnego i ostatecznego przejścia prawa z posiadanej przez Zainteresowanego decyzji z dnia 5 sierpnia 2008 r. o pozwoleniu na budowę elektrowni wiatrowej w miejscowości W.,

3.

doprowadzenie do prawomocnego i ostatecznego przejścia prawa z posiadanych przez Wnioskodawcę warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej koncernu energetycznego E. S.A., w odniesieniu do nieruchomości gruntowej w miejscowości W. Cenę określono na 800.000,00 zł. Strony wykonały umowę w całości.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany poinformował, że:

* na mocy umowy z dnia 15 czerwca 2007 r., jaką zawarła Spółka E. GmbH z Wnioskodawcą, Spółka ta zobowiązała się do wyprodukowania, postawienia i uruchomienia 2 konwerterów energii wiatrowej, a Zainteresowany do zapłaty za wskazane konwertery. Na skutek umowy inwestycyjnej z dnia 10 grudnia 2008 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką F., na którą przeniesione zostały prawa żądania wyprodukowania, postawienia i uruchomienia przez E. GmbH jednego ze wskazanych konwerterów, Spółka F. została zobowiązana do zapłaty za ten jeden konwerter,

* umowa zawarta pomiędzy Spółką E. GmbH a Zainteresowanym dotyczyła dwóch konwerterów energii wiatrowej. Na mocy umowy inwestycyjnej z dnia 10 grudnia 2008 r. na Spółkę F. przeszły w całości prawa i obowiązki dotyczące jednego z tych konwerterów. Prawa i obowiązki dotyczące drugiego z konwerterów, nieobjętego umową inwestycyjną, pozostają w dalszym ciągu przy Wnioskodawcy, zgodnie z umową z dnia 15 czerwca 2007 r. pomiędzy nim a E. GmbH,

* w wyniku przejścia praw i obowiązków dotyczących postawienia i uruchomienia konwertera dojdzie do dostawy przedmiotowego konwertera,

* umowa z koncernem energetycznym E. S.A. dotycząca przyłączenia do sieci elektroenergetycznej została zawarta przez Spółkę F.,

* Spółka E. GmbH z siedzibą w Niemczech jest profesjonalnym producentem konwerterów energii wiatrowej, z którą Wnioskodawca zawarł umowę celem dokonania inwestycji dotyczącej wskazanych konwerterów. W toku realizacji inwestycji, Zainteresowany zdecydował o sprzedaży praw i obowiązków z zawartej umowy dotyczących jednego z konwerterów na rzecz kontrahenta - Spółki F.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jak należy zakwalifikować powyższą umowę w świetle opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy od tego rodzaju czynności powinien zostać zapłacony podatek VAT, a jeśli stanowi ona czynność opodatkowaną podatkiem VAT, jaka jest właściwa dla niej stawka podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Obrót wartościami niematerialnymi i prawnymi odbywa się w zasadzie w dwóch formach: przeniesienia do nich praw własności na podstawie umowy, np. sprzedaży czy zamiany, lub w formie umów licencyjnych stanowiących dla licencjobiorcy upoważnienie do korzystania z przekazanych wartości lub prawa na określonych w umowie polach eksploatacji. Opodatkowaniu VAT podlega - jako świadczenie usług - przeniesienie praw do ww. wartości niematerialnych i prawnych w każdej formie prawnej, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych niezbędnych warunków opodatkowania, tzn. gdy jest odpłatne oraz realizowane przez podatnika działającego w takim charakterze.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w wykonaniu wskazanej umowy inwestycyjnej doszło do przejścia na rzecz Spółki F. wskazanych praw, stąd czynność ta podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem uznać doprowadzenie do przeniesienia wskazanych praw za odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji, opodatkowane podatkiem VAT. Jako, że przedmiotowej czynności nie obejmuje żadna ze szczególnych regulacji, jest ona opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Zatem jest czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i jako taka, podlegać będzie opodatkowaniu ww. podatkiem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł ze Spółką E. GmbH z siedzibą w Niemczech umowę, na podstawie której Spółka ta zobowiązała się do wyprodukowania, postawienia i uruchomienia 2 konwerterów energii wiatrowej, a Zainteresowany do zapłaty za wskazane konwertery. Wnioskodawca zawarł także umowę inwestycyjną ze Spółką F, w której strony zobowiązały się do uzyskania przez Spółkę F. pakietu inwestycyjnego opisanego w umowie, na który składa się:

* doprowadzenie do skutecznego przejścia praw i obowiązków z zawartej przez Wnioskodawcę z firmą E. GmbH z siedzibą w Niemczech umowy w zakresie dotyczącym wyprodukowania, postawienia i uruchomienia 1 konwertera energii wiatrowej w miejscowości W. (umowa cywilnoprawna),

* doprowadzenie do prawomocnego i ostatecznego przejścia prawa z posiadanej przez Zainteresowanego decyzji o pozwoleniu na budowę elektrowni wiatrowej,

* doprowadzenie do prawomocnego i ostatecznego przejścia prawa z posiadanych przez Wnioskodawcę warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej koncernu energetycznego E. S.A.

Zawarta umowa pomiędzy Spółka E. GmbH a Zainteresowanym dotyczyła dwóch konwerterów energii wiatrowej. Natomiast na mocy umowy inwestycyjnej na Spółkę F. przeszły w całości prawa i obowiązki dotyczące jednego z tych konwerterów. Prawa i obowiązki dotyczące drugiego z konwerterów, nieobjętego umową inwestycyjną, pozostają w dalszym ciągu przy Wnioskodawcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie sprzedawał prawa dotyczące postawienia i uruchomienia konwertora, pozwolenia na budowę elektrowni wiatrowej oraz przyłączenia do sieci elektroenergetycznej. Sprzedaż tych praw będzie się odbywała w ramach zawartej umowy inwestycyjnej. Jeżeli więc Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, to sprzedaż praw wynikających z zawartej umowy inwestycyjnej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem i od towarów i usług na ogólnych zasadach, jako odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w wyniku podpisania umowy inwestycyjnej między Wnioskodawcą, a Spółką F. doszło do przejścia na tą Spółkę praw i obowiązków dotyczących postawienia i uruchomienia konwertora oraz praw dotyczących pozwolenia na budowę elektrowni wiatrowej i praw dotyczących przyłączenia do sieci elektroenergetycznej. Zatem czynności te stanowią świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Ponadto, tut. Organ informuje, że w kwestii zapytania dotyczącego zakwalifikowania zawartej umowy w świetle opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zwrócić należy uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Dodatkowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, co może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl