ILPP2/443-672/12-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-672/12-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.) udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi szeroko rozumianą działalność kulturalno-sportową na terenie gminy.

W szczególności Spółka oferuje usługi w zakresie udostępniania (wstępu) osobom indywidualnym oraz zorganizowanym grupom wydzielonej części środkowego poziomu Jaskini "A" (dalej: Jaskinia), położonej w rezerwacie przyrody. Przejście trasą podziemną następuje wyłącznie w obecności przewodnika (w tym przypadku osoby pracującej na zlecenie Towarzystwa, posiadającej uprawnienia do przewodnictwa w Jaskini). Zwiedzający mają okazję podziwiać cenny system krasu podziemnego i powierzchniowego wraz z zespołami roślinnymi i faunistycznymi, jak również miło spędzić czas podczas wędrówek korytarzami Jaskini czy korzystając m.in. z położonej w pawilonie wejściowym restauracji. Zwiedzający są uprawnieni do wykonywania zdjęć oraz filmowania obiektu w celach niekomercyjnych. Ponadto Spółka planuje w niedalekiej przyszłości udostępnić kolejną ścieżkę wędrówek po Jaskini, tym razem dla miłośników mocnych wrażeń. Projekt zakłada udostępnianie zainteresowanym niebezpiecznego korytarza, pełnego przewężeń i zacisków, którego pokonanie wymaga użycia sprzętu alpinistycznego. Świadczoną usługę wstępu do Jaskini Spółka dokumentuje paragonami, wykazuje w rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT oraz odprowadza podatek do urzędu skarbowego.

Pismem z dnia 12 stycznia 2012 r. Spółka złożyła wniosek do Urzędu Statystycznego (dalej: US) o wydanie interpretacji w odniesieniu do klasyfikacji statystycznej świadczonej usługi udostępniania Jaskini. W odpowiedzi na wniosek, Urząd Statystyczny stwierdził, że usługi o charakterze przytoczonym powyżej mieszczą się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) 2008 - PKWiU 91.04.12.0 "Usługi związane z działalnością obszarów i obiektów ochrony przyrody, włączając ochronę dzikiej przyrody".

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż:

1.

opłata za wstęp do części Jaskini z niebezpiecznym korytarzem będzie wyższa niż za wstęp do części środkowego poziomu Jaskini, z uwagi na fakt, iż Spółka będzie ponosiła wyższe koszty związane z udostępnieniem tej części obiektu, tj. wydatki na zakup sprzętu alpinistycznego, wynagrodzenie speleologa czy też dodatkowe zabezpieczenie tego odcinka trasy,

2.

zwiedzający będzie mógł dokonać wyboru opcji zwiedzania środkowego poziomu Jaskini lub opcji wędrówki niebezpiecznym korytarzem. Obie opcje będą niezależne od siebie i odrębnie płatne,

3. Spółka przewiduje jedną opłatę, która będzie obejmowała zarówno sam wstęp do tej części Jaskini, jak i udostępnienie sprzętu alpinistycznego,

4. Z uwagi na fakt, iż zwiedzanie Jaskini z niebezpiecznym korytarzem będzie miało charakter edukacyjno-naukowy wszelkie dodatkowe uatrakcyjnienia winny być zatwierdzone przez Radę Naukową przy Regionalnym Konserwatorze Przyrody, wykonującym zadania powierzone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Spółka nie posiada na chwilę obecną opinii przedmiotowego organu w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka prosi o potwierdzenie, czy świadczone usługi wstępu do Jaskini podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką VAT, tj. obecnie 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wstępu do Jaskini stanowią czynności opodatkowane obniżoną stawką VAT, tj. obecnie 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność wstępu do Jaskini nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%" z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku wynosi zasadniczo 23%).

Natomiast w ust. 2 ww. artykułu określono, iż dla towarów i usług wymienionych w Załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 ustawy o VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku wynosi zasadniczo 8%).

Zgodnie z poz. 184 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT "Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu" (bez względu na symbol PKWiU) stanowią czynności opodatkowane obniżoną stawką VAT, tj. obecnie 8%.

Spółka pragnie podkreślić, iż zgodnie z wydaną na jej wniosek klasyfikacją statystyczną Urząd Statystyczny, świadczone przez Spółkę usługi wstępu do Jaskini mieszczą się w grupowaniu PKWiU 2008 - PKWiU 9 1.04.12.0 " Usługi związane z działalnością obszarów i obiektów ochrony przyrody, włączając ochronę dziki ej przyrody".

Zdaniem Spółki, jak wynika z PKWiU 2008, przywołane grupowanie 91.04.12.0 włączone jest do Działu 91 PKWiU 2008 - "Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury". Dział ten natomiast obejmuje:

* usługi bibliotek i archiwów,

* usługi wszystkich rodzajów muzeów,

* usługi ogrodów botanicznych i zoologicznych,

* usługi związane z ochroną miejsc historycznych,

* usługi rezerwatów przyrody,

* usługi związane z utrzymywaniem i ochroną obiektów wystawienniczych, miejsc i cudów natury o znaczeniu historycznym, kulturalnym lub edukacyjnym (np. miejsca na liście światowego dziedzictwa UNESCO itp.).

Skoro oferowane przez Spółkę usługi wchodzą, zgodnie z tą klasyfikacją, w zakres usług bibliotek, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury, zatem należy uznać, iż poz. 184 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT również obejmuje takie usługi.

Spółka ma świadomość, iż poz. 184 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT nie odwołuje się bezpośrednio do konkretnego grupowania PKWiU 2008. Jednakże nie oznacza to, że PKWiU 2008 nie może być pomocne przy identyfikowaniu określonego charakteru usług dla celów VAT. Wręcz przeciwnie, zdaniem Spółki, PKWiU 2008 jest jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł klasyfikowania towarów i usług.

Dodatkowo, z uwagi na fakt, iż w ustawie o VAT nie zdefiniowano pojęcia "wstęp", zdaniem Spółki należy posiłkować się z takim przypadku wykładnią językową. Według " Słownika Języka Polskiego PWJT", (źródło: http://sjp.pwn.pl/slowaik/253 8149/wstęp), "wstęp" to "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś". Udostępnianie Jaskini zwiedzającym jest formą umożliwienia zwiedzającym wejścia do Jaskini i odbycia wędrówki. W konsekwencji, zdaniem Spółki, należy uznać, iż oferowane przez Spółkę usługi wstępu do Jaskini należy uznać usługi w zakresie kultury, które zgodnie z poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, obniżoną stawką podatku.v

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. I ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewriątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. I ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadkach. o których mowa w art. 5a ustawy. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia I stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik sam jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi szeroko rozumianą działalność kulturalno-sportową na terenie gminy. W szczególności Spółka oferuje usługi w zakresie udostępniania (wstępu) osobom indywidualnym oraz zorganizowanym grupom wydzielonej części środkowego poziomu Jaskini położonej w rezerwacie przyrody.

Przejście trasą podziemną następuje wyłącznie w obecności przewodnika (w tym przypadku osoby pracującej na zlecenie Towarzystwa, posiadającej uprawnienia do przewodnictwa w Jaskini). Zwiedzający mają okazję podziwiać cenny system krasu podziemnego i powierzchniowego wraz z zespołami roślinnymi i faunistycznymi, jak również miło spędzić czas podczas wędrówek korytarzami Jaskini czy korzystąjąc m.in. z położonej w pawilonie wejściowym restauracji. Zwiedzający są uprawnieni do wykonywania zdjęć oraz filmowania obiektu w celach niekomercyjnych. Ponadto Spółka planuje w niedalekiej przyszłości udostępnić kolejną ścieżkę wędrówek po Jaskini, tym razem dla miłośników mocnych wrażeń. Projekt zakłada udostępnianie zainteresowanym niebezpiecznego korytarza, pełnego przewężeń i zacisków, którego pokonanie wymaga użycia sprzętu alpinistycznego. Spółka wskazała, iż opłata za wstęp do części jaskini z niebezpiecznym korytarzem będzie wyższa niż za wstęp do części środkowego poziomu Jaskini z uwagi na fakt, iż Spółka będzie ponosiła wyższe koszty związane z udostępnieniem tej części obiektu, tj. wydatki na zakup sprzętu alpinistycznego, wynagrodzenie speleologa czy też dodatkowe zabezpieczenie tego odcinka trasy. Zwiedzający będzie mógł dokonać wyboru opcji zwiedzania środkowego poziomu Jaskini lub opcji wędrówki niebezpiecznym korytarzem. Obie opcje będą niezależne od siebie i odrębnie płatne. Spółka przewiduje jedną opłatę, która będzie obejmowała zarówno sam wstęp do tej części Jaskini, jak i udostępnienie sprzętu alpinistycznego.

Usługi udostępniania Jaskini Spółka zaklasyfikowała do grupowania PKWiU 91.04.12.0 "Usługi związane z działalnością obszarów i obiektów ochrony przyrody, włączając ochronę dzikiej przyrody".

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy świadczone usługi wstępu do Jaskini podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką VAT, tj. obecnie 8%.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c. art. 83. art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności. o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług. jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia I stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku. o której mowa y art. 41 ust. I i 13. art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku. o której mowa w art. 41 ust. 2. art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka ryczałtowego zwrotu podatku. o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu. o której mowa w art. I 14 ust. I. wynosi 4%.

Z powyższego wynika. iż przypadku gdy ani ustawa. ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki. bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia I stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.- 8%), w poz. 184 wymienione zostały "Usługi bibliotek, archiwów. muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż z treści przepisów ustawy o VAT wynika. iż od dnia I stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu, bez względu na symbol PKWiU.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje się pojęcia "wstępu". W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl) pod pojęciem tym należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia "gdzieś".

Obowiązujący od dnia I lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/I 12/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1), wskazuje, iż:

1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/I 12/WE, obejmują świadczenie usług. których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Zatem z ww. przepisów rozporządzenia Rady wynika, że świadczenie usług wstępu, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę obejmuje prawo wstępu na spektakle, występy cyrkowe, koncerty, wystawy, mecze, zawody, konferencje, seminaria, itp. wydarzenia kulturalne.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę odpłatnie (opłata za wstęp) usługi w zakresie udostępniania (wstępu) osobom indywidualnym oraz zorganizowanym grupom wydzielonej części środkowego poziomu Jaskini oraz niebezpiecznego korytarza, pełnego przewężeń i zacisków, którego pokonanie wymaga użycia sprzętu alpinistycznego, podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl