ILPP2/443-668/08-2/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-668/08-2/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania wydatków związanych ze zorganizowaniem imprezy integracyjno-okolicznościowej dla pracowników oraz wydania prezentów - jest prawidłowe.

* opodatkowania czynności zużycia towarów przez pracowników w trakcie imprezy integracyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zorganizowanej imprezy integracyjnej dla pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje imprezy integracyjno - okolicznościowe dla własnych pracowników jak również dla pracowników z grupy X nie będących pracownikami Spółki:

* imprezy integracyjne, w związku z którymi ponosi koszty zakupu artykułów spożywczych (słodycze, napoje, owoce itp.), usług cateringowych i nagród,

* imprezy okolicznościowe typu "spotkanie....", w związku z którymi ponosi koszty wynajmu sali, oprawy muzyczno - wokalnej, zakupu prezentów dla jubilatów oraz zakupu usług cateringowych.

W stosunku do ww. kosztów przypadających na pracowników Spółki, podatek naliczony przy ich zakupie jest w całości odliczany, natomiast należny podatek od towarów i usług naliczany jest wyłącznie od nagród i prezentów przekazywanych w ramach spotkań konkretnym pracownikom Spółki. Przekazanie to dokumentowane jest fakturą wewnętrzną. Część kosztów związana z wydatkami poniesionymi na rzecz osób nie będących pracownikami Spółki jest refakturowana na właściwy podmiot. W stosunku do tej części przy zakupie Spółka odlicza naliczony podatek VAT i jednocześnie nalicza należny podatek VAT przy ich dalszej odsprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wszystkie wydatki związane z zakupem towarów i usług z przeznaczeniem na organizację imprez integracyjno-okolicznościowych, w części przypadającej na rzecz własnych pracowników, należy opodatkować należnym podatkiem od towarów i usług odpowiednio: w świetle art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 545, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wskazują, że jako odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy traktować odpowiednio: przekazanie lub zużycie na rzecz pracowników towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług. Wydatki związane z organizacją ww. imprez, należy traktować całościowo jako koszt organizacji spotkań. Organizacja imprez integracyjno-okolicznościowych w części przypadającej własnym pracownikom przekłada się na kreowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, wpływa na zacieśnienie więzi pracowników z firmą, tworzenie dobrej atmosfery w pracy. Integracja pracowników poprzez budowę dobrych relacji interpersonalnych, poprawia motywację pracowników do pracy, zwiększa wydajność i efektywność pracy, a w konsekwencji ma przyczynić się do osiągania lub zwiększania przez Spółkę przychodów. A więc wydatki takie mają lub mogą mieć wpływ na osiągane przychody oraz mają związek z prowadzoną działalnością, służą celom związanym z prowadzonym przedsiębiorstwem, stąd zdaniem Spółki w stosunku do nich, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części odpowiadającej wydatkom poniesionym na rzecz pracowników Spółki. W zakresie przekazania nagród i prezentów konkretnym pracownikom, powstaje stosownie do art. 7 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy, obowiązek naliczenia należnego podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że czynność ta nie jest związana z prowadzonym przedsiębiorstwem, stanowi ona realizację celów osobistych pracowników i jednocześnie w stosunku do niej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Natomiast w pozostałej części nieodpłatne przekazanie pracownikom towarów i nieodpłatne świadczenie usług nie podlega w świetle art. 7 ust. 2 oraz 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na wskazany wyżej związek z prowadzonym przedsiębiorstwem. Stąd w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego i prawnego, zdaniem Wnioskodawcy opodatkowaniu należnym podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., będzie podlegała tylko czynność przekazania pracownikom (w ramach organizowanych spotkań) nagród i prezentów, zaś pozostałe czynności przekazania/zużycia i nieodpłatnego świadczenia nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem w świetle odpowiednio: art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego

* opodatkowania wydatków związanych ze zorganizowaniem imprezy integracyjno-okolicznościowej dla pracowników oraz wydania prezentów - uznaje się za prawidłowe.

* opodatkowania czynności zużycia towarów przez pracowników w trakcie imprezy integracyjnej - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do zapisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Czynnością zrównaną z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

nbspnbsp - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki, wynikające z ww. przepisu:

1.

nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć, zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z kolei regulacje prawne wynikające z ustawy wskazują, iż na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z brzmieniem powyższego przepisu podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Jednak - stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy - przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. Oznacza to, że ustawodawca dopuszcza możliwość opodatkowania ww. czynności oraz przyznaje podatnikowi w takiej sytuacji prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, pomimo niemożliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca organizuje imprezy integracyjne i okolicznościowe dla swoich pracowników jak i pracowników z grupy nie będących pracownikami Spółki. W związku z organizacją tych spotkań Zainteresowany ponosi koszty: zakupu towarów, które są zużyte w trakcie spotkań (art. spożywcze), usług niezbędnych w celu organizacji imprez (usługi cateringowe, najem sali, oprawa muzyczno-wokalna) oraz zakupu nagród i prezentów.

W świetle wyżej dokonanej analizy przepisów prawa, z uwzględnieniem przytoczonego we wniosku opisu stanu faktycznego, stwierdza się, że nieodpłatne wydanie nagród w trakcie imprez integracyjnych oraz prezentów w trakcie imprez okolicznościowych będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast czynność nieodpłatnego świadczenia usług wcześniej zakupionych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Powołany wyżej przepis art. 7 ust. 2 ustawy należałoby interpretować w ten sposób, iż każde przekazanie należących do przedsiębiorstwa podatnika towarów bez wynagrodzenia (w szczególności darowizny), niezależnie od tego, czy następują one na cele prowadzonej działalności gospodarczej czy też nie, uznać należy za opodatkowaną dostawę towarów, z wyjątkiem czynności wymienionych w art. 7 ust. 3 - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jak wynika z ust. 2 pkt 1 ustawy, powołanego artykułu, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest przekazanie lub zużycie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, przy zakupie których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

W świetle wyżej wskazanego stanu prawnego, zużycie przez pracowników towarów (słodycze, napoje, owoce itp.), zakupionych wcześniej przez Wnioskodawcę na potrzeby organizowanej imprezy integracyjnej - jeżeli przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w tym zakresie stanowisko Zainteresowanego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl