ILPP2/443-663/08-7/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-663/08-7/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipiec 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 październik 2008 r.) oraz pismem z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 październik 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 2 październik 2008 r.) o własne stanowisko w sprawie oraz pismem z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 październik 2008 r.) o dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem artykułów wykończenia i dekoracji wnętrz. Odbiorcami Spółki są przede wszystkim markety i hurtownie budowlane (dalej Odbiorcy). Spółka podpisuje z Odbiorcami umowy (dalej Umowy Ramowe), które określają m.in. zasady przyznawania przez Spółkę dla Odbiorców bonusów (premii pieniężnych).

Każda z podpisanych umów określa indywidualnie zasady przyznawania i wysokość bonusów, w zamian za zakup w określonym czasie (np.: miesiąc, kwartał, rok) produktów o łącznej wartości nie niższej niż minimalna wartość określona w umowie. Wysokość bonusu określana jest zazwyczaj w sposób procentowy, w proporcji do łącznej wartości zakupów osiągniętej przez danego Odbiorcę w okresie. Bonusy mogą mieć postać:

* liniową - stawka procentowa jest niezależna od wysokości zakupów, umowa określa jedynie minimalną wartość zakupów w danym okresie, od przekroczenia której uzależnione jest przyznanie bonusu,

* zadaniową - stawka procentowa bonusu rośnie w odniesieniu do kwot wartości zakupów przekraczających określone w umowie progi.

Do tej pory dla celów rozliczeń VAT wskazanych powyżej zdarzeń, Spółka otrzymywała i otrzymuje od Odbiorców faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznanej premii pieniężnej, gdyż zarówno Spółka jak i Odbiorcy traktują wypłacone premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Odbiorców na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy spełnienie przez danego Odbiorcę warunków uprawniających go do otrzymania od Spółki bonusu, będzie stanowiło świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, przy czym bonus stanowił będzie wynagrodzenie należne Odbiorcy od Dostawcy za tak rozumianą usługę.

Zdaniem Wnioskodawcy, skutki podatkowe w zakresie VAT przyznania rożnych rodzajów premii pieniężnych (bonusów) uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie dana premia pieniężna została wypłacona, czy dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie, etc.

W opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym, premia wypłacana jest przez niego w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorcę określonej wartości zakupów towarów handlowych, w danym okresie rozliczeniowym. Przyznanie przez Spółkę premii nie będzie zatem związane z konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Za słusznością tego stanowiska przemawia fakt, że przyznanie premii przez Dostawcę nie wynika z konkretnej dostawy towarów na rzecz Odbiorcy, lecz ma na celu utrwalenie współpracy handlowej między stronami Umowy Ramowej.

Dodatkowo, premia przyznawana będzie Odbiorcy w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że otrzymywane premie stanowić będą wynagrodzenie za określone zachowanie, które to zachowanie należy na gruncie przepisów ustawy o VAT potraktować jako świadczenie usługi, podlegające opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W przedstawionym stanie faktycznym premia przyznawana przez Dostawcę ma charakter płatności wzajemnej, tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowanie za strony Odbiorcy, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki, o określonej przez strony Umowy Ramowej wartości.

W efekcie:

a.

w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia (polegającego na dokonaniu określonych transakcji handlowych ze Spółką), wypłacenie premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Wnioskodawcy,

b.

w przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, z związku z czym Spółka nie ma obowiązku przyznania premii.

Podsumowując, w opisanym zdarzeniu przyszłym wypłacana premia stanowić będzie ekwiwalent określonego świadczenia ze strony Odbiorcy. W efekcie stanowi ona wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez Odbiorcę usługi, podlegającej opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, udzielenie bonusu powinno być każdorazowo udokumentowane fakturą VAT otrzymaną od Odbiorcy, a usługa winna być opodatkowana wg stawki zasadniczej 22%.

Stanowisko Spółki podzielił m.in.: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając interpretację z dnia 31 stycznia 2008 r. nr IP-PP2-443-581/07-2/PS oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - interpretacja z dnia 10 września 2007 r. nr ILPP1/443-88/07-2/TW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie stanu faktycznego - opodatkowania premii pieniężnych została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 17 października 2008 r., nr ILPP2/443-663/08-5/GZ.

W zakresie zagadnienia w stanie faktycznym, dotyczącego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 17 października 2008 r. nr ILPP2/443-663/08-6/GZ.

Natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu DD października 2008 r. nr ILPP2/443-663/08-8/GZ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl