ILPP2/443-650/14-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-650/14-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego lub do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego lub do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Parafia) złożył wniosek o dofinansowanie w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi objętego PROW na lata 2007-2013, operacji pn. (...).

Wniosek został oceniony pozytywnie pod względem merytorycznym i formalnym. Tym samym uchwałą Zarządu Województwa X zadanie zostało przyjęte do dofinansowania. Parafia podpisała umowę na współfinansowanie zadania z Samorządem Województwa.

Remont pokrycia dachowego polega na: robotach rozbiórkowych dachowych, robotach naprawczych konstrukcji drewnianych oraz robotach pokrywczych - pokrycie nową dachówką i obróbkami blacharskimi (rynny i rury spustowe).

Wymiana pokrycia dachowego na budynku kościoła parafialnego w (...).

Zakres obejmuje: - naprawa konstrukcji drewnianej dachu - miejsca uszkodzone - wymiana pokrycia dachu z dachówki - w całości - 535,01 m2 - wymiana obróbek blacharskich - w całości.

Zakres robót remontowych.

Prace rozbiórkowe: należy wykonać następujące prace: - rozebrać pokrycie z dachówki - w całości - rozebrać rynny w całości - rozebrać rury spustowe w całości - rozebrać wszystkie obróbki blacharskie - rozebrać jedną warstwę pokrycia z papy.

Remont pokrycia dachu.

Należy wykonać następujące prace: - po rozbiórce pokrycia napotkane uszkodzone elementy więźby dachowej należy wymienić - wymienić wszystkie łaty pod dachówkę na wcześniej wyrównanej powierzchni krokwi za pomocą desek gr. 32 mm przymocowanych pionowo do krokwi na gwoździe - na wszelkie wymiany elementów drewnianych stosować drewno jak w opisie pozycji - elementy więźby dachowej częściowo uszkodzone przez drewnojady należy oczyścić za pomocą strugów i siekierek a następnie zaimpregnować preparatem owadobójczym, grzybobójczym oraz p.poż. - zamontować obróbki blacharskie z blachy miedzianej mocując na gwoździe, obróbki blacharskie łączyć ze sobą na rąbek leżący, lub stojący mocowanie od góry zalutować cyną, obróbki przy murach na stykach z murem uszczelnić silikonem dekarskim - zamontować rynny z blachy miedzianej fi 15 cm leżące w rozwinięciu 45 cm - zamontować rury spustowe z blachy miedzianej fi 12 cm - zamontować wyłazy dachowe typowe z blachy miedzianej 40x60 cm jako kontrolne - doświetlenie - na krokwiach ułożyć membranę paroprzepuszczalną o przepuszczalności pary wodnej min. 1200 g/m2 x h na membranę nad krokwiami przybić kontrłaty a następnie łaty pod dachówkę karpiówkę 380x180 w koronkę, - membranę wprowadzić do rynny - dachówka karpiówka DK-18 układana w koronkę dolna warstwa mocowana do łat za pomocą gwoździ miedziowanych lub wkręty ze stali nierdzewnej - gąsiory mocowane na wkręty do wcześniej przymocowanej łaty drewnianej - wykonać fumigację (gazowanie) konstrukcji i elementów drewnianych celem unieszkodliwienia drewnojadów - część strychowa kościoła oraz wieża.

Po okresie 3 - 14 dni w zależności od wilgotności i temperatury kościół należy odfumigować. Całość operacji należy wykonać bardzo starannie by usunąć wszystkie szkodniki - zamontować instalację odgromową z drutu fi. 8 mm ocynkowanego na wspornikach, wsporniki mocowane do łat pod gąsiorem - zamontować bariery śniegowe jeden rząd nad rynnami i drugi rząd ok 3,50 m wyżej.

Prace zabezpieczające.

Należy wykonać następujące prace: - podczas remontu wygrodzić i oznakować teren przy budynku - nad wejściem do budynku wykonać daszek zabezpieczający.

Zakres robót remontowych do wykonania zgodnie z projektem budowlanym, przedmiarem, decyzjami Konserwatora Zabytków i Starosty.

Realizacja operacji została zakończona w ubiegłym roku. Wykonawcą zadania był określony Zakład Usługowo Produkcyjny za kwotę 249 353,23 zł brutto, który to został wybrany w przetargu nieograniczonym zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.

Numer ogłoszenia: 313294- 2013; data zamieszczenia: z dnia 5 sierpnia 2013 r. oraz ogłoszenia o zmianie ogłoszenia nr 318440 - 2013 z dnia 7 sierpnia 2013 r.

Obecnie Parafia przygotowuje się do wystąpienia z wnioskiem do Samorządu Województwa o refundację poniesionych wydatków zgodnie z zawartą umową. Wykonawcy zadania zapłacono faktury VAT w kwotach brutto przelewem na wskazane konto po stosownych odbiorach robót. Zadanie zostało zakończone 30 listopada 2013 r.

Zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją projektów unijnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.Urz.UE z 2005 r. str. 1).

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundację poniesionych kosztów) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT Parafia jest zobowiązana do uzyskania takiej interpretacji. Dzięki wydaniu interpretacji Wnioskodawca uzyska ponad 34 tys. zł więcej refundacji poniesionych kosztów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego lub do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. (...), objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi".

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Zainteresowany jest zdania, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (faktura VAT), jak również część poniesionych wydatków nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (rachunek). Projekty nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, nie będą generowały zysku dla Parafii. Od adresatów zadania nie będą pobierane opłaty, wskutek czego nie będzie uzyskany dochód z realizacji operacji. Wszystkie zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu są objęte podatkiem od towarów i usług (VAT) i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów.

Zdaniem Parafii nie ma ona prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania budowlanego objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. W związku z tym przepisem Parafia, wykonując wyłącznie czynności zwolnione, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ rezultaty projektu nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych oraz Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, nie ma ona prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym nie przysługuje Parafii z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy (w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r.) stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Parafia) nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi objętego PROW na lata 2007-2013, operacji pn. (...). Wniosek został oceniony pozytywnie pod względem merytorycznym i formalnym.

Remont pokrycia dachowego polega na robotach rozbiórkowych dachowych, robotach naprawczych konstrukcji drewnianych oraz robotach pokrywczych - pokrycie nową dachówką i obróbkami blacharskimi (rynny i rury spustowe). Realizacja operacji została zakończona w ubiegłym roku. Wszystkie zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu są objęte podatkiem od towarów i usług (VAT) i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanej operacji nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) - obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku - w zakresie ww. wydatków - na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) - (obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego lub do uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. (...), objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl