ILPP2/443-641/12-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-641/12-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2012 r. (data doręczenia 20 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu rolnika ryczałtowego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu rolnika ryczałtowego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, rolnik ryczałtowy to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3. Od 2000 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowana jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W 2008 r. nabyła gospodarstwo rolne i rozpoczęła inwestycje związane z przyszłą działalnością - hodowlą ryb. Zainteresowana planuje rozpocząć sprzedaż produktów rolnych pochodzących z jej gospodarstwa nie wcześniej niż za rok. W związku z prowadzoną inwestycją w gospodarstwie rolnym dokonuje zakupów i - jako podatnik czynny VAT - dokonuje odliczenia VAT naliczonego. Przed dokonaniem pierwszej sprzedaży produktów rolnych Wnioskodawczyni złoży zgłoszenie aktualizujące VAT-R, w którym zrezygnuje ze zwolnienia (statusu rolnika ryczałtowego), zatem dokonywana przez nią sprzedaż produktów rolnych będzie opodatkowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Status rolnika ryczałtowego uzyskuje się w momencie dokonania dostawy produktów rolnych. W związku z tym, jeśli Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i z tego tytułu jest podatnikiem czynnym podatku VAT, status podatnika VAT czynnego i prawo do odliczenia VAT od dokonanych zakupów obowiązują ją do momentu dokonania pierwszej dostawy produktów rolnych, a fakt nabycia gospodarstwa rolnego i rozpoczęcia w nim inwestycji nie nadaje Zainteresowanej statusu rolnika ryczałtowego.

2.

Czy, jako podatnik czynny VAT prowadzący działalność gospodarczą, Wnioskodawczyni musi złożyć zgłoszenie aktualizujące VAT-R, w którym rezygnuje ze statusu rolnika ryczałtowego już w momencie rozpoczęcia inwestycji w gospodarstwie rolnym, a nie przed dokonaniem pierwszej dostawy produktów rolnych, aby mieć prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonywanych dla gospodarstwa zakupów inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1. Tak, status rolnika ryczałtowego obowiązuje Zainteresowaną od momentu dokonania pierwszej dostawy produktów rolnych, a fakt nabycia gospodarstwa rolnego i rozpoczęcia w nim inwestycji nie nadaje jej statusu rolnika ryczałtowego. Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, rolnik ryczałtowy to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3. Dlatego, dopóki Zainteresowana nie dokona dostawy produktów rolnych, nie uzyskuje statusu rolnika ryczałtowego. Nie ma bowiem regulacji określających, że sam fakt nabycia gospodarstwa rolnego i rozpoczęcia w nim inwestycji oznacza nabycie statusu rolnika ryczałtowego. Dlatego, jeśli Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i z tego tytułu jest podatnikiem czynnym podatku VAT, status ten obowiązuje ją w każdej działalności.

Ad. 2. Nie, zgłoszenie aktualizujące VAT-R, w którym Wnioskodawczyni rezygnuje ze statusu rolnika ryczałtowego, powinna złożyć przed dokonaniem pierwszej dostawy produktów rolnych, gdyż dopiero wtedy uzyskałaby status rolnika ryczałtowego. Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą i z tego tytułu jest podatnikiem VAT czynnym. Nie dokonała dostawy produktów rolnych, więc nie zaistniała okoliczność powodująca nadanie statusu rolnika ryczałtowego. Będąc podatnikiem czynnym VAT Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonywanych przez nią zakupów, jeśli będą one służyć sprzedaży opodatkowanej. Przed dokonaniem pierwszej sprzedaży produktów rolnych Zainteresowana dokona rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego, a cała jej sprzedaż produktów rolnych, która rozpocznie się nie wcześniej niż za rok, będzie opodatkowana VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Według art. 2 pkt 15 ustawy, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Dla potrzeb szczególnych uregulowań w zakresie opodatkowania działalności rolnej, do której - zgodnie z wyżej cyt. definicją - zaliczono również chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, wprowadzono autonomiczną definicję gospodarstwa rybackiego. Przez takie gospodarstwo - w świetle art. 2 pkt 18 ustawy - rozumie się prowadzenie działalności w zakresie chowu i hodowli ryb oraz innych organizmów żyjących w wodzie.

Zatem uznać należy, iż samo podjęcie działalności polegającej na chowie lub hodowli ryb (i innych organizmów żyjących w wodzie), przesądza o posiadaniu gospodarstwa rybackiego, a tym samym wykonywaniu działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez rolnika ryczałtowego - według definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Mając na względzie definicję działalności rolniczej zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, uznać należy, że podmioty prowadzące taką działalność, są z mocy ustawy rolnikami ryczałtowymi w zakresie sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności.

Przez produkty rolne - zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy - rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), ustawa ma zastosowanie w stosunku do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółdzielni socjalnych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Z zapisu art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, iż zwolnienie od podatku rolnika ryczałtowego ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Tak więc dotyczy ono tylko tych rolników, którzy posiadają status rolnika ryczałtowego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz tych czynności, które zostały wymienione w tym przepisie.

W myśl art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na mocy art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Należy podkreślić, iż w świetle powołanych przepisów, tj. art. 2 pkt 19 i art. 43 ust. 3 ustawy, status rolnika ryczałtowego posiada tylko ten rolnik, który nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zrezygnował z przysługującego zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż od 2000 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowana jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W 2008 r. nabyła gospodarstwo rolne i rozpoczęła inwestycje związane z przyszłą działalnością - hodowlą ryb. Zainteresowana planuje rozpocząć sprzedaż produktów rolnych pochodzących z jej gospodarstwa nie wcześniej niż za rok. W związku z prowadzoną inwestycją w gospodarstwie rolnym dokonuje zakupów i - jako podatnik czynny VAT - dokonuje odliczenia podatku naliczonego. Przed dokonaniem pierwszej sprzedaży produktów rolnych Wnioskodawczyni złoży zgłoszenie aktualizujące VAT-R, w którym zrezygnuje ze zwolnienia (statusu rolnika ryczałtowego), zatem dokonywana przez nią sprzedaż produktów rolnych będzie opodatkowana.

Zainteresowana ma wątpliwości, kiedy w przedmiotowej sprawie uzyska status rolnika ryczałtowego oraz w którym momencie należy złożyć zgłoszenie aktualizujące VAT-R, w którym zrezygnuje ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 2 pkt 18 ustawy, należy stwierdzić, że jako osoba fizyczna, która zamierza prowadzić działalność rolniczą, w rozumieniu ww. ustawy, Wnioskodawczyni będzie z mocy prawa rolnikiem ryczałtowym. Taki status sprawia, iż sprzedaż produktów rolnych wytworzonych we własnym zakresie (hodowla ryb) - mimo, że wchodzi w zakres działania ustawy o podatku od towarów i usług - korzysta ze zwolnienia od podatku. Jednakże, Zainteresowana może zrezygnować z tego zwolnienia - na mocy art. 43 ust. 3 ustawy - dokonując aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy.

Tym samym, odpowiadając na zadane we wniosku pytania stwierdzić należy, że status rolnika ryczałtowego Wnioskodawczyni uzyska w momencie dokonywania dostaw produktów rolnych wytworzonych we własnym zakresie. Sam fakt nabycia gospodarstwa rolnego i rozpoczęcia w nim inwestycji nie nadaje Zainteresowanej statusu rolnika ryczałtowego. Ponadto, należy wskazać, iż uzyskanie statusu rolnika ryczałtowego lub rezygnacja ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy, nie wpływa na posiadany status podatnika czynnego podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia pozostałej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje, w którym momencie podatnik winien złożyć zgłoszenie aktualizujące VAT-R w przypadku rezygnacji ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednakże wskazać należy, iż jak już podkreślono, uzyskanie statusu rolnika ryczałtowego związane jest z dostawą produktów rolnych, a nie nabyciem gospodarstwa rolnego. Zatem, w analizowanym przypadku Wnioskodawczyni - rezygnując z przedmiotowego zwolnienia od podatku - winna złożyć zgłoszenie aktualizujące VAT-R, w którym rezygnuje ze statusu rolnika ryczałtowego przed dokonaniem pierwszej dostawy produktów rolnych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną oraz spełniają inne warunki określone w przepisach ustawy.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Zainteresowana zrezygnuje ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zatem mając na uwadze, że Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, a przed dokonaniem pierwszej sprzedaży zrezygnuje ze zwolnienia od podatku z tytułu sprzedaży produktów rolnych - przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w nabytym gospodarstwie rolnym. Bowiem, wydatki te związane będą z przyszłą sprzedażą opodatkowaną, a tym samym spełnione będą wymogi określone w art. 86 ust. 1 ustawy, umożliwiające dokonanie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl