ILPP2/443-64/10-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-64/10-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podwyższenia wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podwyższenia wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca współpracuje z czeską firmą, od której kupuje produkty RTV i AGD w celu dalszej dystrybucji w Polsce.

Zgodnie z zapisami w umowie dystrybucyjnej cena nabywanych towarów, począwszy od cennika z dnia 2 lutego 2009 r., nie będzie zawierała kosztów własnych Producenta, związanych z doborem linii asortymentowej, przystosowania produktów do rynku polskiego oraz kosztów importu na terytorium Unii Europejskiej, a także kosztów serwisowania produktów w Polsce.

Kosztami tymi, w wysokości 7% ceny sprzedaży znajdującej się na fakturze zakupu na nabywane produkty, Zainteresowany zostanie obciążony w grudniu 2009 r. Kwoty obciążenia będą oparte o wzajemnie uzgodnioną wartość zakupów. Terminem płatności będzie termin 30 dni od daty wystawienia faktury.

Począwszy od stycznia 2010 r. ceny produktów będą już zawierały wyżej wymienione koszty, w związku z czym, żadne dotychczasowe opłaty dotyczące tych kosztów nie będą naliczane w ciągu tego roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji faktury obciążające (faktury korygujące) będą traktowane na równi z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w zakresie naliczania i odliczania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane faktury korygujące będą traktowane tak samo jak zakup towaru od kontrahenta unijnego, czyli będą dla niego wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany w celu dalszej dystrybucji w Polsce, dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów RTV i AGD od firmy czeskiej.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...).

Z powyższego przepisu wynika, iż Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zobowiązany z tego tytułu do wystawienia faktury wewnętrznej.

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści art. 31 ustawy wynika, iż podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zgodnie z zapisami w umowie dystrybucyjnej, cena nabywanych towarów począwszy od cennika z dnia 2 lutego 2009 r., nie zawierała kosztów własnych Producenta, związanych z doborem linii asortymentowej, przystosowania produktów do rynku polskiego oraz kosztów importu na terytorium Unii Europejskiej, a także kosztów serwisowania produktów w Polsce. Kosztami tymi, w wysokości 7% ceny sprzedaży znajdującej się na fakturze zakupu na nabywane produkty, Wnioskodawca został obciążony w miesiącu grudniu 2009 r. Kwoty obciążenia są oparte o wzajemnie uzgodnioną wartość zakupów. Terminem płatności był termin 30 dni od daty wystawienia faktury.

Treść zawartej umowy wskazuje więc, iż w momencie dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zarówno Spółka, jak i sprzedawca (firma czeska) wiedzieli, że faktura wystawiona z tego tytułu nie zawiera całej kwoty należnej sprzedawcy. Obie strony uzgodniły w umowie, iż pozostała należność obejmująca koszty własne kontrahenta czeskiego oraz koszty serwisowania w Polsce, rozliczone zostaną w miesiącu grudniu 2009 r. i z tego tytułu wystawione zostaną faktury korygujące. Zatem, należności wynikające z faktur korygujących wpływają na cenę zakupionych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów RTV i AGD, podwyższając ich cenę. Tym samym, wpłynie to na obowiązek dokonania korekty dokonanego wcześniej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przepisy dotyczące rozliczenia faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 23 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w jednym egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku (§ 23 ust. 2 rozporządzenia).

W myśl postanowień § 14 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego (§ 14 ust. 2 rozporządzenia).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż wystawione faktury korygujące nie dokumentują zakupu towarów, a jedynie stanowią korektę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. w wyniku wystawienia tych faktur korygujących, podwyższeniu ulegnie wartość obrotu i kwoty podatku należnego dokonanego wcześniej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zatem, Spółka jest zobowiązana z tego tytułu do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących, zgodnie z przepisami rozporządzenia.

Jak wskazuje przepis art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy).

W przedmiotowej sprawie przyczyną korekty nie są okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, gdyż Wnioskodawca i kontrahent czeski zdawali sobie sprawę z faktu, że faktura pierwotna dotycząca zakupu towaru nie obejmuje wszystkich należności jakie nabywca jest obowiązany zapłacić z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i że z tego tytułu wystawione zostaną faktury korygujące.

Wewnętrzna faktura korygująca wystawiona z powodu podwyższenia ceny, powinna zatem zostać uwzględniona w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania nabycia - poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT-7 za wcześniejsze miesiące. Wystawienie bowiem faktur korygujących ma na celu doprowadzenie do dokonania rozliczenia w prawidłowej postaci, a skoro w momencie rozliczenia faktury pierwotnej wartość obrotu była zaniżona w stosunku do stanu rzeczywistego - wewnętrzna faktura korygująca winna zostać rozliczona w miesiącu rozliczenia faktury pierwotnej.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Jak stanowi art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

W niniejszym przypadku, Zainteresowany zobowiązany jest więc do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czyli w miesiącu rozliczenia faktury pierwotnej.

Zatem stwierdzić należy, iż faktury obciążające (faktury korygujące) będące przedmiotem pytania, nie dokumentują zakupu towarów od kontrahenta czeskiego, lecz korygują ceny towarów wcześniej nabytych. Zainteresowany jest zobowiązany do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących oraz dokonania stosownych korekt wcześniej wykazanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, zgodnie z powołanymi przepisami ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej stanu faktycznego w kwestii podwyższenia wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl