ILPP2/443-64/08-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-64/08-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie udostępniania powierzchni dla celów reklamy zewnętrznej, w ramach której zajmuje się przede wszystkim udostępnianiem powierzchni na billboardach, tablicach reklamowych, środkach transportu. Działalność Spółki polega więc na sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odpłatnym zamieszczaniu reklam na wskazanych nośnikach reklamy zewnętrznej. Zamieszczanie reklam na nośnikach reklamy zewnętrznej (billboardy, tablice reklamowe, środki transportu, etc.) dokonywane jest przede wszystkim na rzecz agencji reklamowych, które działają na rzecz podmiotów zlecających przygotowanie reklam i przeprowadzenie kampanii reklamowych. Usługi polegające na zamieszczaniu reklam świadczone są więc przez Spółkę na rzecz Agencji, które to Agencje są wobec swoich klientów odpowiedzialne za dobór właściwego nośnika reklamy, nabycie powierzchni reklamowej oraz zapewnienie właściwej ekspozycji reklamy etc. Należy przy tym zaznaczyć, iż w ramach działań podejmowanych przez Agencje mieści się również planowanie w zakresie mediów i nośników, które powinny być użyte dla potrzeb danej reklamy ze względu na jej grupę, a także planowanie w zakresie miejsca i harmonogramu zamieszczenia reklamy.

Agencje są poważnym nabywcą usług świadczonych przez Spółkę. Na podstawie odrębnych umów zawartych z Agencjami, dokonują one zakupów usług polegających na zamieszczaniu reklam w formie właściwej dla danego medium od Spółki oraz innych podmiotów z nią powiązanych. Spółka zobowiązuje się do wypłaty na rzecz Agencji ustalonych proporcjonalnie premii pieniężnych, przy czym, niezależnie od ich wysokości, premie te są zawsze związane z zamieszczaniem reklam na nośnikach reklamy zewnętrznej oferowanych przez Spółkę. Premie pieniężne należne na rzecz Agencji mają charakter warunkowy, stanowią one bowiem określony procent od wartości Zakupów dokonanych przez Agencje w danym okresie rozliczeniowym, należny w przypadku, gdy:

1.

łączna wartość Zakupów dokonanych przez Agencje przekroczy ustalony pułap, oraz

2.

kwoty wynikające z wystawionych faktur dokumentujących Zakupy usług polegających na zamieszczaniu reklam zostaną uiszczone przez Agencje.

Premie należne Agencji:

1.

mają na celu zachęcenie Agencji do zamieszczania reklam na nośnikach oferowanych przez Spółkę,

2.

wypłacane są okresowo, zwykle po zakończeniu danego roku i dotyczą usług zakupionych przez Agencje w tymże okresie,

3.

związane są z:

nbspnbspnbspnbspa) dokonywaniem przez Agencje Zakupów o wartości przekraczającej ustalony pułap, a także

nbspnbspnbspnbspb) faktem uregulowania należności z tytułu dokonanych Zakupów,

4.

są związane z podjęciem przez Agencje zobowiązania do zrealizowania określonego poziomu obrotów w danym okresie czasu,

5.

nie są związane ze spełnieniem przez Agencje dodatkowych świadczeń, takich jak zobowiązanie do niedokonywania zakupów u innych usługodawców (prawo wyłączności).

Podstawową przesłanką do otrzymania przez Agencje premii od Spółki jest nabycie przez Agencje usług zamieszczania reklam o wartości przekraczającej ustalony pułap oraz dokonanie płatności za te usługi.

Agencje, co do zasady, nie zobowiązują się do wykonywania na rzecz Spółki jakichkolwiek dodatkowych czynności, czy też do świadczenia jakichkolwiek dodatkowych usług.

Agencje traktują otrzymywane premie pieniężne jako wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz Spółki, przy czym uznają, iż świadczenie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu podatnikiem VAT według stawki 22% i jest dokumentowane przez Agencje fakturami VAT.

Ponadto, w roku 2008 Spółka przewiduje, iż będzie także otrzymywała premie pieniężne od agencji reklamowych, domów mediowych i podobnych podmiotów, od których nabywać będzie na własne potrzeby, usługi reklamy, zarówno pojedyncze, jak i pakiety takich usług.

Spółka otrzymywać będzie przedmiotowe premie jako wynagrodzenie za dokonanie zakupu usług w określonym czasie o określonej wielkości. Zarówno okres, jak i wysokość zakupów usług uprawniających Spółkę do otrzymania premii, zostaną określone w odrębnych umowach z usługodawcami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Agencji stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez te Agencje usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

W konsekwencji, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez Agencje dla udokumentowania premii pieniężnych i otrzymanych przez Spółkę w okresie po 1 stycznia 2008 r....

3.

Czy premie pieniężne, które będą otrzymywane przez Spółkę od agencji reklamowych, domów mediowych i podobnych podmiotów stanowić będą wynagrodzenie za świadczenie przez Spółkę usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne należne na rzecz Agencji stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez te Agencje usług na rzecz Spółki, co potwierdza pismo Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez Agencje, w celu udokumentowania premii pieniężnych należnych na rzecz Agencji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pojęcie "świadczenie usług" ma bardzo szeroki zakres, gdyż obejmuje każde świadczenie nie będące dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT.

Czynności wykonywane przez Agencje, które Spółka zobowiązuje się wynagrodzić za pomocą premii pieniężnych skutkują niewątpliwie istotnymi korzyściami po stronie Spółki.

Do Agencji należy bowiem dobór mediów wykorzystywanych do prowadzenia kampanii reklamowych konkretnych klientów Agencji, w tym również mediów (nośników) reklamy zewnętrznej takich jak te, oferowane przez Spółkę. W związku z tym, wybór przez Agencje nośników oferowanych przez Spółkę, jako przynoszący Spółce korzyść w postaci sprzedaży usług o wyższej wartości, winien być, w ocenie Spółki, postrzegany jako świadczenie na rzecz Spółki. Spółka wynagradza Agencje z tytułu nabycia usług zamieszczania reklam właśnie od Spółki, przy czym wynagrodzenie to jest tym wyższe, im wyższa była w danym okresie wartość usług nabytych przez Agencje (a tym samym i korzyść osiągnięta przez Spółkę). Biorąc pod uwagę, iż Spółka odnosi korzyści z tytułu nabywania przez Agencje usług oferowanych przez Spółkę, a Spółka decyduje się dokonać wypłaty wynagrodzenia w związku z osiągniętą z tego tytułu korzyścią, spełnione są przesłanki, by uznać czynności wynagradzane przez Spółkę za pomocą premii pieniężnych za odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto, zgodnie z treścią wskazanego powyżej pisma Ministra Finansów, skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp., i tak:

1.

w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeśli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy,

2.

natomiast w przypadkach, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami odbiorcy, a zatem ze świadczeniem przez odbiorcę otrzymującego taką premię usług, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, wypłata premii pieniężnych związana jest z nabyciem przez Agencje szeregu usług od Spółki w ciągu danego okresu.

Premia nie jest związana z nabyciem konkretnej usługi, ale z nabyciem wszelkich świadczonych przez Spółkę usług o uzgodnionym przez strony wolumenie, jak również (dodatkowo) z wykorzystaniem budżetu reklamowego konkretnych klientów Agencji na nabycie usług od Spółki.

Przedmiotowe premie wypłacane są więc z tytułu dokonania przez Agencje w tym okresie nabycia od Spółki usług (z pakietu oferowanego przez Spółkę) o określonej wartości oraz pod warunkiem uiszczenia przez Agencje zapłaty za te usługi - jedynie te przesłanki decydują o otrzymaniu premii przez Agencje. Nie są więc przyporządkowane żadnej konkretnej usłudze, ale są wynikiem dokonania przez Agencje zakupów usług Spółki na ustalonym poziomie i zapłaty za nie.

Premie wypłacane przez Spółkę nie mają przy tym charakteru dobrowolnego, tj. ich wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania Agencji, zaś jej wyliczenie następuje poprzez odniesienie określonego procentu do całkowitej wartości usług nabytych przez Agencje od Spółki w danym okresie. Z tego względu, premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Agencji spełniają kryteria, o których mowa w punkcie 2 powyżej.

Stąd też, w myśl powoływanego pisma Ministra Finansów, premie te stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, przy czym usługi te, tj. konkretne zachowania Agencji, za które wypłacane są premie, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych.

Spółka jest świadoma tego, iż stanowisko przeciwne do zaprezentowanego powyżej zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. I FSK 94/06) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. III SA/Wa 4080/06), w ocenie którego premie pieniężne, takie jak wypłacane przez Spółkę Agencjom, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W ocenie Spółki jednak, wyroki te stanowią rozstrzygnięcie w konkretnych sprawach i w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w przeciwieństwie do pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., które to pismo zostało wydane w trybie art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.)

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej stanowiska, Spółka ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Agencje, a dokumentujących świadczenie przez te Agencje usług, za które Agencje są wynagradzane w formie premii pieniężnych. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż spełnione są wszelkie warunki umożliwiające odliczenie podatku naliczonego, określone w art. 86 ustawy o VAT. Ponadto nie mają zastosowania ograniczenia prawa do odliczenia, określone w przepisach art. 88 ustawy o VAT.

W szczególności do sytuacji Spółki nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając bowiem na uwadze to, iż w ocenie Spółki faktury VAT wystawiane przez Agencje w związku z należnymi na ich rzecz premiami pieniężnymi są fakturami dokumentującymi transakcje podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%, faktury te nie są fakturami, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Konsekwentnie, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na takich fakturach, na zasadach ogólnych.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy, sytuacja ta jest analogiczna do przypadku opisanego w odniesieniu do usług świadczonych przez Agencje na rzecz Spółki. Tym samym, zarówno argumenty jak i wnioski przedstawione w opisie stanowiska Spółki w odniesieniu do pytania 1 mają w pełni zastosowani także do pytania 3.

Spółka uważa tym samym, że premie pieniężne, które w roku 2008 i latach następnych będzie otrzymywała od agencji reklamowych, domów mediowych i podobnych podmiotów, z tytułu dokonywania w określonym czasie zakupów usług w określonej wysokości od tych podmiotów, będą stanowić wynagrodzenie za świadczone przez Spółkę usługi. Świadczenie Spółki spełniać będzie bowiem zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definicję świadczenia usług. Czynności, które będą wykonywane przez Spółkę na rzecz agencji reklamowych, domów mediowych i podobnych podmiotów, będą bowiem stanowiły świadczenie, z tytułu którego wyżej wymienione podmioty uzyskają konkretną korzyść, które będzie miało charakter odpłatny i które ponad wszelką wątpliwość nie będzie stanowiło dostawy towarów.

Tym samym, świadczenie Spółki spełniać będzie definicję świadczenia usług, zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a ponieważ będzie miało charakter odpłatny (premia stanowić będzie wynagrodzenie) w związku z tym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl