ILPP2/443-633/08-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-633/08-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) oraz pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa finansowego oraz usług związanych z pośrednictwem finansowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa finansowego oraz usług związanych z pośrednictwem finansowym. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) oraz pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o doprecyzowanie symboli PKWiU przedmiotowych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Zamierza zawrzeć z kontrahentem niemieckim wewnątrzgrupową umowę dotyczącą zarządzania płynnością środków gotówkowych.

Umowa ta obejmować będzie świadczenie następujących usług:

1.

zarządzania środkami gotówkowymi - kontrahent niemiecki będzie dostarczać Spółce długoterminowych i krótkoterminowych środków finansowych, pochodzących ze środków własnych oraz źródeł zewnętrznych, oprocentowanych według ustalonej stawki. Ponadto, kontrahent niemiecki będzie przyjmować od Zainteresowanego depozyty, w sytuacji, gdy ten będzie wykazywał nadwyżki środków gotówkowych - depozyty będą podlegały oprocentowaniu według ustalonej stawki. Kontrahenci będą zawierali między sobą transakcje kupna i sprzedaży walut po ustalonym przez siebie kursie;

2.

zarządzania ryzykiem - obejmujące doradztwo mające na celu zabezpieczenie dewizowych transakcji handlowych i finansowych oraz przed ryzykiem związanym ze stopą procentową. Doradztwo obejmować będzie dostarczanie informacji dotyczących sytuacji rynkowej, metod zabezpieczenia oraz sporządzanie okresowych sprawozdań i analiz dotyczących ryzyka kursowego i odsetek. Ponadto, usługi te obejmować będą przeprowadzanie pomiędzy kontrahentem niemieckim, a Spółką transakcji zabezpieczających w celu właściwego zarządzania stanem płynności wewnątrz grupy i ryzykiem biznesowym w tym zakresie.

Wynagrodzenie za ww. usługi nie będzie osobno naliczane, kontrahent niemiecki będzie otrzymywał je w postaci różnic kursowych oraz odsetek.

Zgodnie z informacją w zakresie podstawowych standardów klasyfikacyjnych wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w dniu 16 maja 2008 r. (sygn. OK-5...) usługi wymienione w pkt 1 należy uznać za usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalno-rentowych (PKWiU 65.23.10-00.00), natomiast usługi wymienione w pkt 2 należy uznać jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 67.13.10-00.00).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotowe usługi podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwolnieniu od opodatkowania podlegają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym to zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego. Ze zwolnienia od opodatkowania wyłączone są usługi pośrednictwa finansowego polegające na doradztwie finansowym, sklasyfikowane w punkcie PKWiU 67.13.10 -00.20.

Zgodnie z informacją w zakresie podstawowych standardów klasyfikacyjnych wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w dniu 16 maja 2008 r. (sygn. OK-5...), usługi wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 1 (usługi zarządzania środkami gotówkowymi) należy uznać za usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalno-rentowych (PKWiU 65.23.10-00.00), natomiast usługi wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 2 (usługi zarządzania ryzykiem) należy uznać jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 67.13.10 00.00).

Zgodnie z art. 41 ust. 14 ww. ustawy, zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy, nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie. Z dniem 1 stycznia 2008 r. zmianie uległa Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług. Zmiany te nie zostały jednak uwzględnione w ustawie o podatku od towarów i usług (nie została uchwalona nowelizacja, która dostosowywałaby przepisy ustawy do zmienionej klasyfikacji), w związku z czym na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług stosować należy Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Z uwagi na powyższe, usługi wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 2, które zostały sklasyfikowane jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 67.13.10 00.00), na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług traktować należy jako usługi doradztwa finansowego, sklasyfikowane w PKWiU 67.13.00-10.20.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy wiec stwierdzić, że przedmiotowe usługi wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 1 (usługi zarządzania środkami gotówkowymi, sklasyfikowane w PKWiU 65.23.10-00.00), zwolnione są od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mieszczą się bowiem w wyłączeniach od zwolnienia od opodatkowania, o których mowa w załączniku nr 4 do przedmiotowej ustawy.

Natomiast usługi wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 2 (usługi zarządzania ryzykiem, sklasyfikowane w PKWiU 67.13.10-20.00), nie są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie ich od podatku.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W pozycji 3 przedmiotowego załącznika, wymieniono usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU - Sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Objaśnienia zawarte w przedmiotowym załączniku wskazują, iż symbol "ex" oznacza, że następujący po nim symbol PKWiU dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 41 ust. 14 ustawy, zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie.

Na potrzeby podatku od towarów i usług, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do dnia 31 grudnia 2008 r., w kwestii klasyfikacji statystycznej towarów i usług, obowiązują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Mając na uwadze informacje przytoczone we wniosku, zgodnie z którymi Wnioskodawca zaklasyfikował przedmiotowe usługi na podstawie nadal stosowanej w tym zakresie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., za słuszne należy przyjąć jego stanowisko, iż usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU 67.13.10-00.00, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane, traktowane przez Zainteresowanego na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługi doradztwa finansowego sklasyfikowane pod numerem PKWiU 67.13.10-00.20, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Usługi te nie zostały ujęte w pozostałych załącznikach do ustawy, co oznacza, iż nie korzystają z preferencyjnych stawek podatkowych w wysokości 3% i 7%. Podlegać będą zatem opodatkowaniu stawką podatku VAT określoną w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. 22%.

Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej przedmiotowych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii zagadnienia dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie uwzględniania importu usług przy obliczaniu proporcji wydano odrębną interpretację indywidualną z dnia 8 października 2008 r. Nr ILPP2/443-633/08-5/EWW, w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa finansowego oraz usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym wydano odrębną interpretację indywidualną z dnia 8 października 2008 r. Nr ILPP2/443 633/08-6/EWW, podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy dotyczącej zarządzania płynnością środków gotówkowych wydano odrębną interpretację indywidualną z dnia 9 października 2008 r. Nr ILPB2/436-68/08 2/AJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl