ILPP2/443-621/11-6/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-621/11-6/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia wyposażenia oraz mebli do lokali mieszkalnych następnie wynajmowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia wyposażenia oraz mebli do lokali mieszkalnych następnie wynajmowanych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2011 r., w którym przedstawiono własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w najbliższym czasie zostanie komplementariuszem w spółce komandytowej (dalej SK). SK będzie czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności przyszłej SK będzie w szczególności wynajem lokali biurowych oraz mieszkalnych, na podstawie umów najmu, w których treści zostaną zastrzeżone postanowienia dotyczące konieczności ponoszenia przez najemców następujących opłat: czynszu oraz osobno opłat z tytułu dostawy mediów i usług. Opłaty za media (energia elektryczna, woda) będą rozliczane na podstawie faktycznego zużycia na podstawie odczytów z podliczników. Opłaty za łącze RTV, Internet oraz wywóz nieczystości stałych będą stanowić opłatę zryczałtowaną, określoną w umowie.

Ponadto, lokale mieszkalne zostaną wyposażone w meble oraz wyposażenie, za eksploatację których najemcy będą również obciążeni dodatkową opłatą. Najemca mieszkania będzie mógł wybrać wariant wyposażenia. Wartość usługi polegającej na wynajmie mebli oraz wyposażenia mieszkania będzie uzależniona od wyboru wariantu wyposażenia.

W chwili złożenia wniosku Zainteresowany nie ma jeszcze nadanego numeru NIP.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż w dniu 2 marca 2011 r. sporządzono akt założycielski, a w dniu 31 marca 2011 r. została wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS spółka komandytowa, w której Wnioskodawca jest Komplementariuszem. Zgodnie z art. 109 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037), spółka komandytowa powstaje z chwilą wpisu do rejestru. Z uwagi na przedłużający się proces rejestracji spółki komandytowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został złożony przez komplementariusza w czasie, kiedy spółka komandytowa jeszcze nie została zarejestrowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie miała prawo pomniejszyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie nabycia wyposażenia oraz mebli w lokalach mieszkalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze stanowiskiem, iż usługa najmu mebli i wyposażenia lokalu mieszkalnego będzie opodatkowana podstawową stawką VAT, a nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, to Spółka komandytowa będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabycia wyposażenia oraz mebli do lokali mieszkalnych. Powyższe wynika z brzmienia art. 86 ust. 1 - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W wydanej w dniu 30 czerwca 2011 r. interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-621/11-5/SJ wskazano, iż usługa wynajmu mebli i wyposażenia lokalu mieszkalnego będzie częścią składową świadczenia głównego, tj. usługi najmu lokalu mieszkalnego, zatem stanowić będzie obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z tytułu świadczenia usługi najmu i będzie opodatkowana w sposób właściwy dla usługi najmu lokali mieszkalnych, tj. będzie korzystać ze zwolnienia, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji powyższego, nie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, gdyż świadczona przez Wnioskodawcę usługa najmu lokali mieszkalnych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, przy czym korzystać będzie ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. Zatem, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabycia wyposażenia oraz mebli do lokali mieszkalnych następnie wynajmowanych.

Z uwagi zatem na dokonane ustalenia, iż przedmiotowa usługa najmu mebli i wyposażenia lokalu mieszkalnego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia, Spółka nie będzie miała możliwości odliczenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie nabycia wyposażenia oraz mebli do lokali mieszkalnych następnie wynajmowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia wyposażenia oraz mebli do lokali mieszkalnych następnie wynajmowanych. Natomiast wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla kosztów, którymi obciążany jest najemca oraz w zakresie stawki podatku dla usługi wynajmu mebli i wyposażenia lokalu mieszkalnego został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach z dnia 30 czerwca 2011 r. nr ILPP2/443-621/11-4/SJ oraz ILPP2/443-621/11-5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl