ILPP2/443-603/13-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-603/13-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, czy Wnioskodawca wykonując czynności będące przedmiotem wniosku będzie płatnikiem podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, czy Wnioskodawca wykonując czynności będące przedmiotem wniosku będzie płatnikiem podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony 12 września 2013 r. o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 5,5 ha. Ponadto prowadzi działalność w formie działów specjalnych produkcji rolnej. Działalność ta obejmuje hodowlę drobiu rzeźnego (poz. 51 Wykazu działów specjalnych produkcji rolnej i stosowanych jednostek miar PIT-6/PIT6L) oraz na własne potrzeby odchów kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do momentu uzyskania dojrzałości reprodukcyjnej i następnie produkcję i sprzedaż jaj wylęgowych (poz. 56 Wykazu działów specjalnych produkcji rolnej i stosowanych jednostek miar PIT-6/PIT6L). Działalność tę Zainteresowany rozlicza według norm szacunkowych zgodnie z art. 24 ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pkt 5 i 6 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1272). W jednym z kurników Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność polegającą na zakupie kurek mięsnych reprodukcyjnych i odchowie od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia, po czym kurki te zostaną sprzedane innym hodowcom i osiągną zdolność reprodukcyjną nieśną w wieku 26 tygodni. Działalność ta nie będzie hodowlą (chowem) drobiu rzeźnego, ani też drobiu nieśnego, gdyż w chwili sprzedaży kurki nie znoszą jaj (nie osiągnęły dojrzałości reprodukcyjnej). Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie prowadzi ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług wykonując działalność polegająca na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) względnie wykonując usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) i uzyskując obrót przekraczający kwotę 150.000,00 także z tej działalności, Zainteresowany będzie płatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, niezależnie od uzyskanego obrotu z działalności polegającej na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) względnie wykonując usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej), także z tej działalności, Zainteresowany będzie płatnikiem podatku od towarów i usług.

Uznając, że działalność polegająca na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) względnie wykonanie usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) jest działalnością rolniczą ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 15 stanowi, że przez działalność rolniczą: "rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych".

Jak wskazał Zainteresowany, w roku 2009 jako rolnik ryczałtowy dokonując dostawy produktów rolnych na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o VAT zrezygnował ze zwolnienia i dokonał zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) należy uznać, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei art. 15 ust. 4 ustawy stanowi, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy - przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne - art. 2 pkt 20 ustawy - rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Wcześniej przepis ten brzmiał: "Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

1.

dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz

2.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz

3.

prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3".

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej - art. 113 ust. 3 ustawy.

Z art. 113 ust. 4 ustawy wynika natomiast, że podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 5,5 ha. Ponadto prowadzi działalność w formie działów specjalnych produkcji rolnej. Działalność ta obejmuje hodowlę drobiu rzeźnego oraz na własne potrzeby odchów kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do momentu uzyskania dojrzałości reprodukcyjnej i następnie produkcję i sprzedaż jaj wylęgowych. W jednym z kurników Zainteresowany zamierza rozpocząć działalność polegającą na zakupie kurek mięsnych reprodukcyjnych i odchowie od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia, po czym kurki te zostaną sprzedane innym hodowcom i osiągną zdolność reprodukcyjną nieśną w wieku 26 tygodni. Działalność ta nie będzie hodowlą (chowem) drobiu rzeźnego, ani też drobiu nieśnego, gdyż w chwili sprzedaży kurki nie znoszą jaj (nie osiągnęły dojrzałości reprodukcyjnej). Wnioskodawca w 2009 r. jako rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o VAT zrezygnował ze zwolnienia i dokonał zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie prowadzi ksiąg rachunkowych.

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionej we wniosku sytuacji należy stwierdzić, że przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług nie stoją na przeszkodzie rezygnacji ze zwolnienia rolnika ryczałtowego prowadzącego własne gospodarstwo rolne. W tej sytuacji, całokształt czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę, zarówno w zakresie prowadzonej działalności w formie działów specjalnych (działalność polegająca na odchowie kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej), jak i usług odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej), stanowi prowadzenie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, Zainteresowany dokonując rejestracji jako podatnik VAT czynny, dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonując działalność polegająca na odchowie kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej) oraz wykonując usługi odchowu powierzonych kurek mięsnych reprodukcyjnych od pierwszego dnia życia do 20 tygodnia życia (sprzedaż odchowanych kurek przed osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej), będzie podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług, niezależnie od wielkości obrotu osiągniętego z tytułu ww. działalności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wniosek w pozostałym zakresie rozpatrzony został odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl