ILPP2/443-60/13-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-60/13-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest:

* prawidłowe - w części, w której płatność regulowana jest bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki oraz

* nieprawidłowe - w części, w której płatność regulowana jest gotówką w siedzibie Firmy.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca -. Spółka z o.o. (zwane dalej Firmą) prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem działalności jest produkcja leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych (PKWiU 21.20Z), produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42). Głównymi odbiorcami Firmy są podmioty gospodarcze. Od 2006 r. Firma poszerzyła listę swoich odbiorców o osoby fizyczne. Od 2006 r. do końca 2012 r. Firma nie spełniała kryteriów koniecznych do posiadania kasy fiskalnej. Dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży zarówno dla podmiotów gospodarczych, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej każdorazowo jest faktura VAT. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dokonywana jest za pośrednictwem sklepu internetowego na stronie.... Warunkiem wysłania zakupionego towaru oraz wystawienia faktury VAT jest dokonanie zamówienia i wpływ środków bezpośrednio na rachunek bankowy Firmy prowadzony w... o numerze.... Istnieje również możliwość zapłaty za pobraniem, wtedy wpływ środków następuje również na rachunek bankowy, ale za pośrednictwem poczty polskiej. Marginalną wartość sprzedaży stanowią zakupy, gdzie płatność następuje gotówką w siedzibie Firmy, zapłata warunkuje wydanie towarów. Obrót z tytułu sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyniósł za rok 2012 wartość 36.826,83 złotych i stanowi 0,18% wartości sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych, która za 2012 r. wynosiła 20.255.117,12 złotych.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż:

1.

w przypadku sprzedaży wysyłkowej z dowodów wpłat dokonywanych bezpośrednio na rachunek bankowy Firmy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i z wpływów dokonywanych na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty oraz serwisu Dotpay jednoznacznie wynika jakiej transakcji dotyczy zapłata. W momencie zakupów na stronie internetowej generowany jest numer zamówienia oraz wymagane jest uzupełnienie danych kupującego. Po otrzymaniu wpływów na konto jednoznacznie wynika której transakcji dotyczy płatność. Na podstawie podanych danych przy zamówieniu wystawiana jest faktura VAT,

2.

Firma posiada wydzielony magazyn do prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z rozchodów z tego magazynu jednoznacznie wynika na czyją rzecz została dokonana sprzedaż, ponieważ każdorazowo wystawiana jest faktura VAT zarówno przy sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego, jak i sprzedaży za gotówkę. Z ewidencji jednoznacznie wynika jakiej czynności dotyczy zapłata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałej sytuacji Firma musi zakupić i dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej rejestrując kasę fiskalną.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ Firma prowadzi ewidencję zakupów dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w postaci rejestru VAT, a wydanie towarów wraz z fakturą VAT uwarunkowane jest wcześniejszą zapłatą, to nie zachodzi obowiązek dodatkowej rejestracji zakupów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej w części, w której płatność regulowana jest bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki oraz

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej w części, w której płatność regulowana jest gotówką w siedzibie Firmy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W przepisie art. 8 ust. 1 ustawy zdefiniowano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż - art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż zasadą jest dokumentowanie sprzedaży poprzez wystawianie faktur VAT. W przypadku natomiast, gdy sprzedaż jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedawca obowiązany jest wystawić fakturę VAT jedynie w sytuacji, gdy nabywcy tego zażądają.

Natomiast obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

I tak, w art. 111 ust. 1 ustawy postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r., kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 7 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Jak wynika z przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4).

Z objaśnień zawartych w punkcie2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z kolei w objaśnieniu zawartym w punkcie 4) wskazano, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby zatem podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.,

* prowadzona jest szczegółowa ewidencja dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznaczało brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej nowym rozporządzeniem.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 nowego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym, roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z kolei § 3 ust. 2 nowego rozporządzenia stanowi, iż zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowdzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 nowego rozporządzenia).

Na mocy § 7 ust. 2 nowego rozporządzenia, w przypadku podatników rozpoczynających w 2012 r. dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, kwotę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2013 r. stanowi kwota 20.000 zł, bez względu na okres wykonywania tych czynności w 2012 r.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 3 nowego rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy:

1.

nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz

2.

nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

- zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r.

Z opisu sprawy wynika, że od 2006 r. do końca 2012 r. Firma nie spełniała kryteriów koniecznych do posiadania kasy fiskalnej. Obrót z tytułu sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyniósł za rok 2012 wartość 36.826,83 złotych.

Oznacza to, że w 2012 r. Zainteresowany nie utracił zwolnienia podmiotowego, jednakże biorąc pod uwagę przepis § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia oraz fakt, że kwota obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20.000 zł, Wnioskodawca jest zobowiązany z dniem 1 marca 2013 r. rozpocząć ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Jednakże na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 nowego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2014 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłatę za dokonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do tych czynności.

Należy również wskazać, iż z zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów, w określonych w nim przypadkach.

Tut. Organ informuje, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym, uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem działalności jest produkcja leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych, produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych. Głównymi odbiorcami Spółki są podmioty gospodarcze, a od 2006 r. odbiorcami są również osoby fizyczne. Od 2006 r. do końca 2012 r. Zainteresowany nie spełniał kryteriów koniecznych do posiadania kasy fiskalnej. Dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży zarówno dla podmiotów gospodarczych, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej każdorazowo jest faktura VAT. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dokonywana jest za pośrednictwem sklepu internetowego na stronie.... Warunkiem wysłania zakupionego towaru oraz wystawienia faktury VAT jest dokonanie zamówienia i wpływ środków bezpośrednio na rachunek bankowy firmy. Istnieje również możliwość zapłaty za pobraniem, wtedy wpływ środków następuje również na rachunek bankowy, ale za pośrednictwem poczty polskiej. Marginalną wartość sprzedaży stanowią zakupy, gdzie płatność następuje gotówką w siedzibie Firmy, zapłata warunkuje wydanie towarów. Obrót z tytułu sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyniósł za rok 2012 wartość 36.826,83 złotych. Jak wskazał Wnioskodawca, w przypadku sprzedaży wysyłkowej z dowodów wpłat dokonywanych bezpośrednio na rachunek bankowy Firmy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i z wpływów dokonywanych na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty oraz serwisu Dotpay jednoznacznie wynika jakiej transakcji dotyczy zapłata. W momencie zakupów na stronie internetowej generowany jest numer zamówienia oraz wymagane jest uzupełnienie danych kupującego. Po otrzymaniu wpływów na konto jednoznacznie wynika której transakcji dotyczy płatność. Na podstawie podanych danych przy zamówieniu wystawiana jest faktura VAT. Ponadto, Zainteresowany posiada wydzielony magazyn do prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z rozchodów z tego magazynu jednoznacznie wynika na czyją rzecz została dokonana sprzedaż, ponieważ każdorazowo wystawiana jest faktura VAT zarówno przy sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego, jak i sprzedaży za gotówkę. Z ewidencji jednoznacznie wynika jakiej czynności dotyczy zapłata.

A zatem, w przedmiotowej sprawie Spółka nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania w 2013 r., nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., obrotu za pomocą kasy rejestrującej, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 nowego rozporządzenia, bowiem kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku podatkowym (2012 r.) kwotę 20.000 zł - tj. wyniosła 36.826,83 zł. Oznacza to, że z dniem 1 marca 2013 r. Wnioskodawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z uwagi na powyższe należy rozpatrzyć, czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do nowego rozporządzenia.

Wskazać należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za dokonaną czynność w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej czynności. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych czynności świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega czynność, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty lub też, gdy całość zapłaty następuje gotówką. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna czynność została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od tego, czy dana czynność dokumentowania jest fakturami VAT, lecz od formy zapłaty.

Wobec powyższego należy uznać, iż Zainteresowany świadcząc daną czynność (sprzedaż towarów) na rzecz określonego nabywcy (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych), za którą otrzymuje zapłatę gotówką w siedzibie Firmy, nie ma prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem zapłata za przedmiotową czynność w całości nie następuje za pośrednictwem banku. A zatem, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż przedmiotowych towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w sytuacji, gdy zapłata dokonywana jest gotówką w siedzibie Firmy.

W tej części należało uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Natomiast, Zainteresowany z tytułu dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za którą zapłata w całości następuje przelewem na rachunek bankowy m.in. z udziałem pośrednika (poczty oraz serwisu Dotpay), gdzie wpłaty dokonywane są na konto bankowe pośrednika, a następnie przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy i o ile z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, korzysta do dnia 31 grudnia 2014 r. ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W tej części należało uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Jak wskazano wcześniej, z dniem 1 marca 2013 r. Wnioskodawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Tym samym jest on zobowiązany do zakupu i ufiskalizowania kasy rejestrującej przed pierwszą sprzedażą po dniu 1 marca 2013 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za którą to czynność płatność następuje gotówką.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl