ILPP2/443-599/12-5/SJ - Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji wykonywania przez spółkę usług na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji dokonywania rozliczeń za pośrednictwem systemu przelewów elektronicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-599/12-5/SJ Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji wykonywania przez spółkę usług na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji dokonywania rozliczeń za pośrednictwem systemu przelewów elektronicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji wykonywania przez Spółkę usług na rzecz Partnerów będących osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji wykonywania przez Spółkę usług na rzecz Partnerów będących osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 3 września 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz o opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (dalej jako: Organizator) prowadzi portal usług internetowych (dalej jako: Portal). W oparciu o Portal Organizator świadczy dla przedsiębiorców i dla pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej jako: Partner) usługi polegające na umożliwieniu Partnerowi zlecenia w oparciu o Portal wykonania na jego rzecz przez zarejestrowanych Użytkowników Portalu określonych Aktywności (czyli czynności opisanych w Specyfikacji Kampanii, którą Użytkownik jest obowiązany wykonać w ramach prawidłowej realizacji Kampanii).

Użytkownikiem może być osoba fizyczna w wieku od 16 do 26 lat, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będąca uczniem gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej albo studentem, która prawidłowo zarejestrowała się na Portalu. Użytkownik akceptuje to, iż nie może wykonywać zadań pod prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą.

Kampania polega na wykonaniu przez Użytkowników określonych Aktywności szczegółowo opisanych w Specyfikacji Kampanii. Aktywność Użytkownika w ramach poszczególnych Kampanii będzie mogła polegać m.in. na: zarejestrowaniu się we wskazanym portalu społecznościowym, zapisaniu się jako subskrybent (odbiorca) newslettera dostępnego na określonej stronie internetowej, na napisaniu przez danego Użytkownika na jego koncie założonym na portalu społecznościowym opinii o określonych produktach lub usługach, na napisaniu na wskazanej stronie internetowej komentarza dotyczącego usługi lub produktu lub oceny tego produktu lub usługi lub wypełnieniu ankiety, napisaniu recenzji filmu, książki, programu komputerowego lub gry komputerowej, na głosowaniu na najbardziej pożądany przedmiot, zaproszeniu innych osób do zarejestrowania się jako Użytkownicy Portalu w następstwie którego jakaś osoba zarejestruje się jako Użytkownik, itp. Za wykonanie Aktywności Organizator przyznaje Użytkownikom Punkty. Punkty to obowiązująca na Portalu jednostka rozliczeniowa, oferowana Partnerowi przez Organizatora będąca prawem do przeprowadzenia Kampanii, którą Organizator przekazuje Użytkownikowi za prawidłowo zrealizowane Aktywności w ramach Kampanii. Każdy Użytkownik będzie miał zarejestrowane na Portalu Konto Użytkownika, czyli konto prowadzone przez Organizatora na rzecz Użytkownika, na którym rejestrowane są informacje o Użytkowniku, liczba zebranych Punktów oraz Kampanie w ramach których realizacji określonych w Specyfikacji Kampanii Aktywności podjął się Użytkownik.

Także Partnerzy będą posiadali na Portalu Konto Partnera - konto prowadzone przez Organizatora na rzecz Partnera, na którym rejestrowane są informacje o Partnerze oraz liczba Punktów, które Partner może wykorzystać w ramach przeprowadzenia na Portalu nowej Kampanii.

Specyfikacja Kampanii to szczegółowy opis Kampanii, w którym Partner albo Organizator:

a.

prezentuje instrukcje, według których należy wykonać Aktywność,

b.

wskazuje liczbę Punktów przewidzianych za wykonanie Aktywności przez jednego Użytkownika,

c.

wskazuje na liczbę Użytkowników, którzy mogą wykonać Aktywności w ramach danej Kampanii,

d.

ustala czas trwania Kampanii oraz czas na wykonanie Aktywności w ramach danej Kampanii,

e.

przedstawia inne informacje, które uzna za istotne.

Z chwilą podjęcia się przez Użytkownika wykonania pierwszej Aktywności zostaje zawarta między Organizatorem a Użytkownikiem umowa, zgodnie z którą Użytkownik zobowiązuje się zebrać liczbę 5000 punktów, a Organizator zobowiązuje się wypłacić Użytkownikowi Wynagrodzenie (czyli kwotę 50,00 złotych netto wypłacaną bezpośrednio na rachunek bankowy Użytkownika w następnym dniu roboczym po dniu zebrania przez Użytkownika 5000 Punktów, powiększoną o kwotę należnego podatku dochodowego od osób fizycznych, którą Organizator odprowadza na rzecz właściwego organu podatkowego). W dalszej części wniosku Umowa ta będzie nazywana Umową o Wynagrodzenie.

Każdy Użytkownik może posiadać tylko jedno Konto Użytkownika. Każdy Partner może posiadać tylko jedno Konto Partnera. Uzyskanie statusu Partnera umożliwia Partnerowi przeglądanie aktywnych Kampanii, przygotowanie projektów własnych Kampanii oraz korzystanie z innych funkcji dostępnych dla Partnerów na Portalu. Dostęp do niektórych funkcji, w tym przede wszystkim przeprowadzenia Kampanii wymaga uprzedniego nabycia Punktów, zgodnie z obowiązującym na Portalu przelicznikiem, iż 1 pkt = 0,02 PLN.

Przez "nabycie" Punktów należy rozumieć zapłacenie przez Partnera wynagrodzenia za usługę wykonaną przez Organizatora na rzecz Partnera. Wysokość zapłaconego w złotych polskich wynagrodzenia jest wyrażona w Punktach. "Nabycie" Punktów u Organizatora w powyższym rozumieniu jest niezależne od przeprowadzenia konkretnej Kampanii, Partner może wykorzystać zakupione Punkty na dowolną liczbę Kampanii, aż do całkowitego rozdysponowania zakupionych przez Partnera Punktów, dokonywanego przez Organizatora na rzecz Użytkowników.

Z chwilą nabycia Punktów przez Partnera, Organizator wystawia i przesyła Partnerowi fakturę VAT (faktura elektroniczna). Partner, który dysponuje wystarczającą liczbą Punktów wskazanych w projekcie Kampanii może złożyć wniosek o weryfikację przez Organizatora projektu Kampanii, w tym w szczególności Specyfikacji Kampanii, a następnie złożyć Organizatorowi dyspozycję zamieszczenia Kampanii na Portalu. Niezwłocznie po złożeniu przez Partnera dyspozycji do zamieszczenia Kampanii na Portalu, Organizator zamieszcza i udostępnia Użytkownikom na Portalu Kampanię celem jej realizacji.

Wykonanie przez Użytkownika Aktywności jest weryfikowane (akceptowane albo odrzucane) przez Partnera. W przypadku upływu terminu do weryfikacji przez Partnera przyjmuje się, iż Partner zaakceptował wykonaną Aktywność i w konsekwencji Użytkownik zrealizował Aktywność. Partner nie może odrzucić wykonanej Aktywności, jeżeli Użytkownik wykonał Aktywność zgodnie ze Specyfikacją Kampanii. Partner, który nie zweryfikuje pozytywnie zrealizowanej Aktywności przez danego Użytkownika, zobowiązany jest przedstawić Użytkownikowi przyczynę braku pozytywnej weryfikacji. Z chwilą akceptacji wykonanej Aktywności Użytkownik uzyskuje od Organizatora ustalone za wykonanie danej Aktywności Punkty.

Umowa o Wynagrodzenie zawierana jest pomiędzy Organizatorem a Użytkownikiem z chwilą podjęcia się przez Użytkownika realizacji Aktywności w ramach Kampanii dostępnych na Portalu. Termin wykonania Umowy o Wynagrodzenie przez Użytkownika, czyli zebrania 5000 Punktów jest nieoznaczony, natomiast z góry oznaczone jest wynagrodzenie: za zebranie 5000 Punktów Użytkownik otrzyma wynagrodzenie wynoszące 50,00 zł netto (po potrąceniu należnego zryczałtowanego podatku dochodowego). Z chwilą zebrania przez Użytkownika 5000 Punktów, Organizator w następnym dniu roboczym składa polecenie przelewu kwoty 50,00 złotych netto na rachunek bankowy wskazany przez Użytkownika na formularzu rejestracyjnym Konta Użytkownika. Zebranie 5000 Punktów powoduje wykonanie Umowy o Wynagrodzenie przez Użytkownika.

Użytkownik, który podejmie się realizacji kolejnej Aktywności w ramach Kampanii dostępnych na Portalu po wykonaniu pierwszej Umowy o Wynagrodzenie, zawiera w momencie podjęcia się realizacji kolejnej Aktywności z Organizatorem nową Umowę o Wynagrodzenie. Jeżeli Użytkownik wykonał Aktywność, za której wykonanie uzyskał więcej Punktów niż jest to wymagane do wykonania Umowy o Wynagrodzenie, nadwyżka Punktów uzyskanych podczas realizacji dotychczasowej Umowy zostaje uwzględniona w odniesieniu nowej Umowy o Wynagrodzenie z chwilą jej zawarcia (podjęcia się przez Użytkownika realizacji kolejnej Aktywności). Punkty zebrane na Koncie Użytkownika nie mogą być przekazywane innemu Użytkownikowi.

Każda z Umów o Wynagrodzenie zawarta przez Użytkownika z Organizatorem stanowi odrębną umowę, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 18% przychodu. Wysokość wynagrodzenia będzie z góry określona na poziomie stanowiącym 50,00 zł netto (jest to kwota po odliczeniu należnego zryczałtowanego podatku dochodowego obliczonego według stawki 18%). Organizator będzie pobierał 18% zryczałtowany podatek dochodowym od wszystkich wypłaconych w danym miesiącu wynagrodzeń Użytkowników. Wartość pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego zostanie przez Organizatora pobrana i wpłacona do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu ich pobrania na rachunek właściwy ze względu na siedzibę Organizatora.

Organizator nie posiada kasy rejestrującej, ponieważ nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ani rolników ryczałtowych. W latach poprzednich incydentalnie mogła występować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednak wartość sprzedaży była na tyle niska, że nie rodziła obowiązków ewidencji takiej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Momentem wykonania usług dla danego Partnera będzie moment zawarcia umowy między Organizatorem a Partnerem i "nabycia" przez Partnera Punktów.

Płatności między Organizatorem a Partnerami realizowane będą za pośrednictwem systemu P.

Płatność z wykorzystaniem tego systemu polega na podjęciu przez Partnera następujących działań:

1.

Zalogowania się do portalu I.

2.

Po zalogowaniu istnieje możliwość zakupu Punktów.

3.

Po kliknięciu Partner definiuje kwotę wpłaty.

4.

Następnie system przekierowuje Partnera na stronę internetową firmy P, gdzie wybiera formę płatności (karta kredytowa lub bank).

5.

Po wybraniu formy płatności system przenosi Partnera na stronę internetową wybranego przez niego banku, gdzie musi się zalogować i potwierdzić zlecenie przelewu kwoty wynagrodzenia za Punkty.

6.

Po pozytywnym zweryfikowaniu system przekierowuje Partnera do strony I, gdzie oczekuje na potwierdzenie od P (kilka chwil).

7.

Po odświeżeniu strony I, Punkty zakupione przez Partnera są naliczone i jest możliwość otrzymania faktury wystawionej przez Organizatora.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż:

* Wnioskodawca świadcząc na rzecz przedsiębiorców i pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (czyli na rzecz Partnerów) usługi polegające na umożliwieniu Partnerowi zlecenia w oparciu o Portal wykonania na jego rzecz przez zarejestrowanych Użytkowników Portalu określonych Aktywności otrzymuje od Partnera wynagrodzenie za świadczoną usługę,

* usługę Wnioskodawca wykonuje po otrzymaniu wynagrodzenia,

* po otrzymaniu wynagrodzenia Wnioskodawca wystawia fakturę VAT a następnie wykonuje usługę. Najpierw występuje otrzymanie wynagrodzenia, następnie wystawienie faktury i wykonywanie usługi, przy czym zakres czasowy wykonywania usługi nie jest możliwy do przewidzenia z góry bowiem usługa zostaje wykonana dopiero w momencie rozdysponowania ostatniego Punktu zakupionego przez danego Partnera,

* strony nie ustaliły w umowie ani na wystawionej fakturze, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych. Punkty są miernikiem wynagrodzenia, a więc płacąc wynagrodzenie Partner kupuje usługę Wnioskodawcy na okres aż do dnia całkowitego rozdysponowania przez Wnioskodawcę Punktów zakupionych przez danego Partnera na rzecz Użytkowników. Może to nastąpić w dowolnym momencie po zakupie Punktów i jest uzależnione od tego jak Intensywnie Użytkownicy będą realizowali Aktywności w ramach Kampanii zleconych przez danego Partnera. W żaden sposób nie można stwierdzić, że usługa Wnioskodawcy jest świadczona przez z góry dający się określić okres rozliczeniowy,

* zdaniem Wnioskodawcy, jego usługa na rzecz Partnera ma charakter ciągły bowiem, aż do całkowitego rozdysponowania Punktów zakupionych przez danego Partnera Wnioskodawca w sposób ciągły jest zobowiązany do świadczenia obsługi na rzecz Partnera,

* Wnioskodawca uważa, że wynagrodzenie wypłacone Użytkownikowi przez Wnioskodawcę nie jest wynagrodzeniem związanym z konkretnym przychodem Wnioskodawcy, bowiem nie jest możliwe ani wykonalne ustalenie ile Punktów składających się na zebrane przez danego Użytkownika 5000 Punktów dany Użytkownik zebrał w ramach której Kampanii. Możliwe i najczęstsze będą zapewnie sytuacje, gdy na 5000 zebranych punktów składać się będą Punkty zebrane w ramach kilkunastu Kampanii zleconych przez kilkunastu Partnerów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wykonywanie przez Spółkę usług na rzecz Partnerów będących osobami fizycznymi, które nie prowadzą działalności gospodarczej zaktualizuje obowiązek prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

2.

Czy w sytuacji, gdy wszelkie rozliczenia między Organizatorem a Partnerami będą realizowane za pośrednictwem systemu P, to czy możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących w związku z treścią pozycji nr 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 30 lipca 2010 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Świadczenie usług na rzecz Partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej zaktualizuje obowiązek Spółki do wprowadzenia ewidencji sprzedaży tych usług przy pomocy kas rejestrujących w dniu przekroczenia kwoty 20.000 zł z tytułu sprzedaży Usług na rzecz Partnerów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Wynika to z treści paragrafu 3 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 30 lipca 2010 r.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym. Oznacza to, że przekroczenie w trakcie 2012 r. kwoty 20.000 zł z tytułu wartości sprzedanych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zaktualizuje obowiązek rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej.

Ad. 2

Ze specyfiki realizowania płatności za pośrednictwem systemu P wynika, że płatności takie spełniają warunek objęcia zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących sprzedaży usług przez Organizatora na rzecz Partnerów. Podstawą prawną tego zwolnienia będzie pozycja nr 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 30 lipca 2010 r.).

O realizacji płatności za pomocą systemu P można powiedzieć, że następuje ona za pośrednictwem banku, bowiem dzięki platformie P środki pieniężne będą przechodzić z rachunku bankowego Partnera na rachunek bankowy Organizatora, czyli spełniona będzie przesłanka zapłaty w całości za pośrednictwem banku. Dodatkowo z prowadzonej przez Organizatora ewidencji i posiadanych przez niego dowodów dokumentujących transakcję między Organizatorem a Partnerami będzie wynikać jednoznacznie jakiej transakcji (wynagrodzenia za jaką fakturę wystawioną przez Organizatora) będzie dotyczyć konkretna zapłata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. I tak, w ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 7 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jednakże na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła, przy czym przepis ten nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z objaśnień do załącznika wynika, iż2) nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

A zatem, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Należy również wskazać, iż z zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów, w określonych w nim przypadkach.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka, jako Organizator, prowadzi portal usług internetowych (Portal). W oparciu o Portal Organizator świadczy dla przedsiębiorców i dla pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (Partner) usługi polegające na umożliwieniu Partnerowi zlecenia w oparciu o Portal wykonania na jego rzecz przez zarejestrowanych Użytkowników Portalu określonych Aktywności (czyli czynności opisanych w Specyfikacji Kampanii, którą Użytkownik jest obowiązany wykonać w ramach prawidłowej realizacji Kampanii). Użytkownikiem może być osoba fizyczna w wieku od 16 do 26 lat, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będąca uczniem gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej albo studentem, która prawidłowo zarejestrowała się na Portalu. Użytkownik akceptuje to, iż nie może wykonywać zadań pod prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą.

Jak wskazała Spółka, nie posiada ona kasy rejestrującej, ponieważ nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ani rolników ryczałtowych. W latach poprzednich incydentalnie mogła występować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednak wartość sprzedaży była na tyle niska, że nie rodziła obowiązków ewidencji takiej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej. Płatności między Organizatorem a Partnerami realizowane będą za pośrednictwem systemu P. Płatność z wykorzystaniem tego systemu polega na podjęciu przez Partnera następujących działań: zalogowania się do portalu I, po zalogowaniu istnieje możliwość zakupu Punktów, po kliknięciu Partner definiuje kwotę wpłaty, następnie system przekierowuje Partnera na stronę internetową firmy P, gdzie wybiera formę płatności (karta kredytowa lub bank), po wybraniu formy płatności system przenosi Partnera na stronę internetową wybranego przez niego banku, gdzie musi się zalogować i potwierdzić zlecenie przelewu kwoty wynagrodzenia za Punkty, po pozytywnym zweryfikowaniu system przekierowuje Partnera do strony I, gdzie oczekuje na potwierdzenie od P (kilka chwil), po odświeżeniu strony I, Punkty zakupione przez Partnera są naliczone i jest możliwość otrzymania faktury wystawionej przez Organizatora.

Jak wskazał Wnioskodawca, dzięki platformie P środki pieniężne będą przechodzić z rachunku bankowego Partnera na rachunek bankowy Organizatora, czyli spełniona będzie przesłanka zapłaty w całości za pośrednictwem banku. Dodatkowo z prowadzonej przez Organizatora ewidencji i posiadanych przez niego dowodów dokumentujących transakcję między Organizatorem a Partnerami będzie wynikać jednoznacznie jakiej transakcji (wynagrodzenia za jaką fakturę wystawioną przez Organizatora) będzie dotyczyć konkretna zapłata.

Z przedmiotowej sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania czynności za pomocą kasy rejestrującej, gdyż nie posiada kasy rejestrującej - nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ani rolników ryczałtowych. Spółka podała ponadto, że z prowadzonej ewidencji oraz z posiadanych przez nią dowodów dokumentujących transakcję między Organizatorem a Partnerami będzie jednoznacznie wynikać jakiej transakcji będzie dotyczyć konkretna zapłata.

A zatem, w przedmiotowej sprawie, Spółka do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł będzie mogła korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Natomiast w przypadku przekroczenia ww. kwoty obrotów, Wnioskodawca nadal będzie mógł korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, jednakże na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż:

* Ad. 1 - wykonywanie przez Spółkę usług na rzecz Partnerów będących osobami fizycznymi, które nie prowadzą działalności gospodarczej zaktualizuje obowiązek prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

* Ad. 2 - w sytuacji, gdy wszelkie rozliczenia między Organizatorem a Partnerami będą realizowane za pośrednictwem systemu P, to Wnioskodawca będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wniosek w pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług został rozpatrzony w interpretacjach indywidualnych z dnia 18 września 2012 r. znak: ILPP2/443-599/12-4/SJ, ILPP2/443-599/12-6/SJ. Jednocześnie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl