ILPP2/443-599/11-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-599/11-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkoły i Przedszkola w X prowadzony przez Gminę X planuje utworzenie przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach opracowanego programu edukacyjnego "Ogród...". W pobliżu budynku szkolnego i przyszkolnego kompleksu sportowo-rekreacyjnego w miejscowości X, znajduje się niezagospodarowany teren o powierzchni 2890 m kw., będący własnością Gminy. Teren ten graniczy bezpośrednio z drogą powiatową: X - X oraz kompleksem sportowo - rekreacyjnym i budynkiem szkoły i przedszkola. Od wielu lat teren ten jest niezagospodarowany i stanowi odpowiednie miejsce do stworzenia przyszkolnego ogródka dydaktycznego. Zgodnie z opracowanym programem edukacyjnym i projektem, planowany ogród został podzielony na trzy zasadnicze strefy, z których każda pełni określoną funkcję. Część wschodnią zajmuje "park jurajski", który nawiązuje do środowiska naturalnego..., na krańcu której leży X. We wnętrzu tym znajdują się ścieżki zbudowane ze skał wapiennych, murki oporowe z wapienia i trawertynu. Przy murkach skarpy z roślinnością kalcyfilną (wapieniolubną). W części południowej zaprojektowano "letnią klasę". Jest to wybrukowany kamieniem polnym okrąg, wewnątrz którego znajdują się murki oporowe wykończone drewnem z katalpą - drzewem w środku. "Letnia klasa" służyć będzie prowadzeniu zajęć dydaktycznych w terenie.

W centralnej części ogródka wyznaczono ścieżkę dydaktyczną w kształcie pętli. Część zewnętrznej ścieżki stanowią odmiany krzewów i drzew liściastych oraz iglastych, kolekcja rododendronów, bylin cieniolubnych i wrzosowisko. Natomiast po jej wewnętrznej stronie znajdują się rumowiska, rabata irysowa, kolekcja roślin cebulkowych i wspomniany "park jurajski". Wszystkie rośliny i skały będą oznaczone tabliczkami zawierającymi ich przynależność systematyczną, nazwę oraz pochodzenie geograficzne.

Opracowany przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X Program edukacyjny "Ogród..." stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo-ekologicznej", regionalnej oraz z wybranymi zagadnieniami z dziedziny sztuki i kultury.

Jego celem jest przybliżenie uczniom i wychowankom znajomości własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, uwrażliwienie ich na piękno otoczenia w jakim żyją, nabycie takiego myślenia o otaczającym ich świecie, jak również zachowań proekologicznych w życiu codziennym, które pozwolą na ukształtowanie człowieka świadomego ekologicznie.

Program edukacyjny skierowany jest do wychowanków i uczniów Zespołu Szkoły i Przedszkola w X. Uwzględnia podstawę programową przedszkola oraz pierwszego i drugiego etapu kształcenia, jak również treści wykraczające poza podstawę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie jako podatnikowi podatku VAT, przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego "Ogród..." opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego "Ogród..." opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X, Wnioskodawca nie nabędzie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszłego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego "Ogród..." opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X czynności opodatkowane nie wystąpią, bowiem nie wystąpi żaden podatek należny związany bezpośrednio z utworzeniem ogródka dydaktycznego. Opracowany przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X Program edukacyjny "Ogród..." stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo - ekologicznej, regionalnej oraz z wybranymi zagadnieniami z dziedziny sztuki i kultury.

Jego celem jest przybliżenie uczniom i wychowankom znajomości własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, uwrażliwienie ich na piękno otoczenia w jakim żyją, nabycie takiego myślenia o otaczającym ich świecie, jak również zachowań proekologicznych w życiu codziennym, które pozwolą na ukształtowanie człowieka świadomego ekologicznie.

Program edukacyjny skierowany jest do wychowanków i uczniów Zespołu Szkoły i Przedszkola w X. Uwzględnia podstawę programową przedszkola oraz pierwszego i drugiego etapu kształcenia, jak również treści wykraczające poza podstawę.

Jak wynika z powyższego, utworzenie przyszkolnego ogródka dydaktycznego ściśle wiąże się z edukacją publiczną prowadzoną na terenie Gminy, gdyż wszystkie ww. działania stanowią wsparcie dla realizacji zadań Zespołu Szkoły i Przedszkola w X.

Ponadto zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień. Tak więc utworzenie przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego "Ogród..." związane jest z wykonywaniem zadań własnych gminy.

Mimo iż Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonując określone w Ustawie o samorządzie gminnym zadania własne jest objęta zwolnieniem od podatku.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem wydatki związane z utworzeniem przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego "Ogród..." opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z ust. 6 art. 15 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych. Z tego względu nie korzystają one z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 9, 12 i 14 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* zieleni gminnej i zadrzewień,

* porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego

* edukacji publicznej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zespół Szkoły i Przedszkola w X prowadzony przez Gminę planuje utworzenie przyszkolnego ogrodu dydaktycznego w ramach opracowanego programu edukacyjnego "Ogród...".

Opracowany przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X Program edukacyjny "Ogród..." stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo - ekologicznej", regionalnej oraz z wybranymi zagadnieniami z dziedziny sztuki i kultury.

Jego celem jest przybliżenie uczniom i wychowankom znajomości własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, uwrażliwienie ich na piękno otoczenia w jakim żyją, nabycie takiego myślenia o otaczającym ich świecie, jak również zachowań proekologicznych w życiu codziennym, które pozwolą na ukształtowanie człowieka świadomego ekologicznie.

Program edukacyjny skierowany jest do wychowanków i uczniów Zespołu Szkoły i Przedszkola w X. Uwzględnia podstawę programową przedszkola oraz pierwszego i drugiego etapu kształcenia, jak również treści wykraczające poza podstawę.

Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia, jak zaznaczył Wnioskodawca nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Utworzenie przyszkolnego ogródka dydaktycznego, związane będzie z edukacją publiczną na terenie Gminy, czyli z realizacją zadań własnych Gminy.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawcy w związku z realizacją ww. projektu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT. W przedmiotowej sprawie brak jest bowiem wypełnienia obligatoryjnej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, to jest związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowy projekt jest inwestycją należącą do zadań własnych Gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji brak jest podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie ww. wydatków Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Reasumując, Wnioskodawca Gmina w przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszłego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego "Ogród..." nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

Końcowo należy nadmienić, iż powołane przez Wnioskodawcę we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), utraciło moc obowiązującą. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zwolnienie, o którym mowa w cytowanym § 13 ust. 1 pkt 11 reguluje obecnie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl