ILPP2/443-589/12-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-589/12-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 6 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 22 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi polegającej na gotowości do wykonywania określonych czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi polegającej na gotowości do wykonywania określonych czynności. W dniu 22 sierpnia 2012 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu spawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym oraz zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność szkoleniową w ramach certyfikowanego przez Wojewodę Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy na zasadach określonych w ustawie - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz przepisami wykonawczymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy.

Spółka jest uprawniona do prowadzenia następujących szkoleń:

* kwalifikacja wstępna i kwalifikacja wstępna przyspieszona,

* kwalifikacja wstępna uzupełniająca i kwalifikacja wstępna uzupełniająca przyspieszona,

* szkolenie okresowe prowadzone w formie kursu okresowego lub w formie cyklu zajęć.

Spółka dostała interpretację potwierdzającą, że powyższe usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Spółka obecnie nie świadczy powyższych usług, ale wystawia faktury za gotowość do ich przeprowadzenia dla kilku podmiotów.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż:

* Spółka obciążała kontrahentów opłatami za gotowość do końca marca 2012 r.,

* Spółka nie wykonywała usług podstawowych, tj. szkoleń w zakresie kwalifikacji wstępnej i kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej i kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, ani szkoleń okresowych prowadzonych w formie kursu okresowego lub w formie cyklu na rzecz podmiotów, które były obciążane za gotowość do świadczenia tych usług,

* usługi podstawowe wymienione powyżej nie były, ani nie są również wykonywane na rzecz innych podmiotów niż tych, które były obciążane za gotowość,

* płatność za gotowość świadczenia usług podstawowych wynikała z zawartych z tymi podmiotami umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługę polegającą na gotowości Spółki do przeprowadzenia powyżej wymienionych usług Spółka powinna opodatkować podstawową stawką podatku VAT, czy też uznać ją za usługę zwolnioną od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na gotowości do wykonywania usług wymienionych w opisie stanu faktycznego objętych umową, nie jest usługą zwolnioną od podatku od towarów i usług. Wobec tego, zdaniem Spółki, należy do kwoty wynagrodzenia naliczać podatek od towarów i usług według stawki podstawowej.

Spółka prowadzi działalność szkoleniową w ramach certyfikowanego przez Wojewodę Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy na zasadach określonych w ustawie - Prawo o ruchu drogowym oraz przepisami wykonawczymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy oraz w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy. Kwalifikacja wstępna i kwalifikacja wstępna przyspieszona, a także kwalifikacja wstępna uzupełniająca i kwalifikacja wstępna uzupełniająca przyspieszona oraz szkolenia okresowe są obowiązkowymi szkoleniami dla kierowców zajmujących się przewozem drogowym rzeczy i osób. Szkolenie to ma na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego i bezpieczeństwa kierowcy, podczas czynności wykonywanych przez niego zarówno w trakcie jazdy, jak i postoju pojazdu po niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Ponadto Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie z dnia 10 kwietnia 2008 r. (Dz. U. Nr 77, poz. 458), w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy, egzaminowania kandydatów na instruktorów techniki jazdy, postępowania z dokumentacją związaną z prowadzeniem szkoleń oraz wzorów stosowanych dokumentów, a także rozporządzenie w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy z dnia 1 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2010.53.314).

Spółka twierdzi, iż usługę polegającą na gotowości do wykonania powyżej opisanych usług w przypadku, gdy zleceniodawca nie zleci ich wykonania nie można zakwalifikować jako kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, dlatego też nie są one zwolnione od podatku VAT.

Jak wynika z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługa jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie, czy jest to usługa ściśle związana z usługami opisanymi powyżej.

Zdaniem Spółki, usługa polegająca na gotowości do wykonania określonych czynności nie jest ściśle związana z usługą podstawową. Usługa ta nie jest również niezbędna do wykonania usługi podstawowej, która jest zwolniona od podatku na podstawie ww. przepisu.

Podobne stanowisko przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydając interpretację indywidualną o nr ITPP1/443-17/11/AJ z dnia 29 marca 2011 r.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż odpłatne świadczenie usługi polegającej na gotowości udzielenia świadczenia objętego zwartą umową, podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej, stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W przepisie art. 8 ust. 1 ustawy zdefiniowano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepis art. 41 ust. 13 ustawy stanowi, iż towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Natomiast na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Artykuł 43 ust. 17 ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność szkoleniową w ramach certyfikowanego przez Wojewodę Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy na zasadach określonych w ustawie - Prawo o ruchu drogowym oraz przepisami wykonawczymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Spółka jest uprawniona do prowadzenia szkoleń, które zgodnie z otrzymaną przez nią interpretacją, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, tj.:

* kwalifikacja wstępna i kwalifikacja wstępna przyspieszona,

* kwalifikacja wstępna uzupełniająca i kwalifikacja wstępna uzupełniająca przyspieszona,

* szkolenie okresowe prowadzone w formie kursu okresowego lub w formie cyklu zajęć.

Zainteresowany obecnie nie świadczy powyższych usług, ale wystawia faktury za gotowość do ich przeprowadzenia dla kilku podmiotów. Spółka nie wykonywała usług podstawowych, tj. szkoleń w zakresie kwalifikacji wstępnej i kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej i kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, ani szkoleń okresowych prowadzonych w formie kursu okresowego lub w formie cyklu na rzecz podmiotów, które były obciążane za gotowość do świadczenia tych usług. Ponadto, usługi podstawowe wymienione powyżej nie były, ani nie są również wykonywane na rzecz innych podmiotów niż tych, które były obciążane za gotowość. Płatność za gotowość świadczenia usług podstawowych wynikała z zawartych z tymi podmiotami umów.

Jak wskazała Spółka, usługę polegającą na gotowości do wykonania wymienionych we wniosku usług w przypadku, gdy zleceniodawca nie zleci ich wykonania nie można zakwalifikować jako kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto, usługa polegająca na gotowości do wykonania określonych czynności nie jest ściśle związana z usługą podstawową. Usługa ta nie jest również niezbędna do wykonania usługi podstawowej, która jest zwolniona od podatku.

Analizując zatem przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż usługa polegająca na gotowości Spółki do wykonywania określonych czynności, nie jest ściśle związana z usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Nie jest również usługą niezbędną do wykonywania usługi podstawowej jaką jest usługa szkoleniowa w zakresie: kwalifikacja wstępna i kwalifikacja wstępna przyspieszona, kwalifikacja wstępna uzupełniająca i kwalifikacja wstępna uzupełniająca, jak również szkolenie okresowe prowadzone w formie kursu okresowego lub w formie cyklu zajęć. W przedmiotowej sprawie podkreślić należy, iż usługa polegająca na gotowości Spółki do wykonywania określonych świadczeń na rzecz odbiorców jest usługą "samoistną", niezwiązaną ściśle z wykonywaniem usług podstawowych (szkoleniowych), bowiem obecnie na rzecz jakichkolwiek odbiorców usługi podstawowe w ogóle nie są wykonywane. A zatem, usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Reasumując, odpłatna usługa polegająca na gotowości Spółki do wykonywania określonych czynności, tj.: szkoleń w zakresie kwalifikacji wstępnej i kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej i kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej oraz szkoleń okresowych prowadzonych w formie kursu okresowego lub w formie cyklu zajęć, podlega opodatkowaniu według stawki w wysokości 23%, stosowanie do treści art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl