ILPP2/443-58/14-4/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-58/14-4/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 9 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zespołu składników mających być przedmiotem sprzedaży i wyłączenia od podatku tej sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zespołu składników mających być przedmiotem sprzedaży i wyłączenia od podatku tej sprzedaży. Wniosek został uzupełniony w dniu 9 kwietnia 2014 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzi indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, jest czynnym podatnikiem VAT. Z podatku dochodowego od osób fizycznych podatnik rozlicza się na zasadach podatku liniowego. Dla celów rozliczenia podatku prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Od 1998 r. ojciec podatnika prowadził w (...) gospodarstwo rybackie na nieruchomości będącej jego własnością, o powierzchni ok 3,8 ha, w tym ok 2,40 ha powierzchni wody, w ramach którego w 2002 r. utworzył gospodarstwo agroturystyczne i świadczył usługi turystyczne. Nieruchomość zabudowana była 6 budynkami drewnianymi, rekreacyjnymi, przeznaczonymi pod krótkotrwały wynajem, o łącznej pow. 275 m2, budynkiem drewnianym gospodarczym o pow. ok 180 m2 przeznaczonym na wydawanie posiłków oraz organizację spotkań integracyjnych, budynkiem socjalno-sanitarnym o pow. 180 m2, budynkiem magazynowym o pow. 144 m2, budynkiem gospodarczym chata kotta o pow. 120 m2 oraz budynkiem smażalni o pow. ok. 60 m2 i magazynu smażalni o pow. 110 m2, również nabył dwa domki drewniane wykorzystywane na potrzeby socjalno bytowe podatnika. Wszystkie budynki są trwale powiązane z gruntem. Na nieruchomości znajdowały się także budowle wodne trwale z gruntem związane. Nieruchomość jest terenem ogrodzonym, oświetlonym z wieloletnimi nasadzeniami, powiązaną infrastrukturą techniczną umożliwiającą jej funkcjonowanie i prowadzenie działalności gospodarczej.

W dniu 1 stycznia 2004 r. ojciec podatnika zawarł umowę dzierżawy ze spółką jawną działającą pod firmą (...) i na podstawie tej umowy oddał do użytkowania ww. nieruchomość wraz z budynkami, budowlami i rzeczami ruchomymi związanymi z działalnością agroturystyczną i gastronomiczną, z wyłączeniem działki siedliskowej podatnika o powierzchni ok. 490 m2 z dwoma budynkami drewnianymi rekreacyjnymi trwale powiązanymi z gruntem. Spółka jawna na bazie dzierżawionej nieruchomości świadczyła usługi agroturystyczne, turystyczne i gastronomiczne.

W 2005 r. podatnik (...) odziedziczył w formie spadku ww. nieruchomość gruntową w Mysłakowicach wraz z zabudowaniami i rzeczami ruchomymi, obciążoną umową dzierżawy i jako osoba fizyczna wstąpił do umowy dzierżawy jako wydzierżawiający. Podatnik z tytułu świadczenia usług dzierżawy wystawiał faktury wraz z należnym podatkiem VAT, a przychody z tytułu tych usług wykazywał w przychodach zaliczanych do przychodów z działalności gospodarczej. Podatnik prowadzi równolegle w mieście (...) działalność w zakresie agencji promocji reklamy oraz sprzedaży pomostów wodnych firmy Jetfloat, zajmuje się także zarządzaniem nieruchomościami gminnymi na podstawie uzyskanej licencji państwowej, nie zajmuje się pośrednictwem handlowym w obrocie nieruchomościami.

Podatnik w 2008 r., na nieruchomości w (...) wybudował budynek z przeznaczeniem na cele hotelowe i gastronomiczne o łącznej powierzchni użytkowej 1069 m2, w tym część hotelową o powierzchni 557 m2. Część hotelowa wybudowanego budynku nie jest jeszcze zdatna do użytkowania. Budynek ten podatnik w 2008 r. aneksem do umowy dzierżawy przekazał dzierżawcy spółce jawnej do użytkowania.

Podatnik nie korzystał z prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z budową budynku. Od daty nabycia nieruchomości minęło więcej niż 5 lat licząc od końca roku, w którym dokonano nabycia.

Od daty nabycia rzeczy ruchomych związanych z tą nieruchomością minęło więcej niż pół roku licząc od końca miesiąca, w którym dokonano nabycia.

Podatnik do prowadzonej ewidencji środków trwałych wpisał jedynie drewniane budynki rekreacyjne, budynek socjalno-sanitarny oraz budowle wodne związane z nieruchomością w (...) Natomiast nieruchomość gruntowa, budynek drewniany gospodarczy, budynek magazynowy, budynek chata kotta, budynek smażalni, wybudowany w 2008 r. budynek hotelowo-gastronomiczny, jak i rzeczy ruchome znajdujące się na tej nieruchomości nie są wpisane do ewidencji środków trwałych i nie były dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Z dniem 30 czerwca 2013 r. umowa dzierżawy ze spółką jawną została rozwiązana. Od 1 lipca 2013 r. podatnik prowadzi działalność na własny rachunek w zakresie usług gastronomicznych i turystycznych na nieruchomości w (...). Podatnik prowadzi ewidencję podatkową, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa.

Podatnik w 2013 r. dokonał podziału nieruchomości na funkcjonalne działki. Obecnie działka gruntu nr 1213/2 oraz 1228/1 zabudowana jest budynkiem hotelowo-gastronomicznym, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę rekreacyjną. Działka siedliskowa 1213/8 i 1212, zabudowane dwoma drewnianymi siedliskowymi wykorzystywanymi na potrzeby własne podatnika. Działki gruntu nr 1213/6, 1213/7, 1213/9, 1214/8, są zabudowane budynkami, które podatnik nabył w spadku w 2005 r. i wykorzystuje na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Działki nr 1214/6 i 1214/7, 1228/4 nie są zabudowane, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego teren, na którym zlokalizowane są te działki przeznaczone pod zabudowę, są to tereny wykorzystywane pod wody śródlądowe - stawy, łąki i pastwiska.

Pod koniec 2013 lub w pierwszym kwartale 2014 r. podatnik zamierza sprzedać zespół składników materialnych, jak i niematerialnych, związanych z częścią przedsiębiorstwa, prowadzoną na nieruchomości w (...), który obejmuje: nieruchomość składającą się z działek nr 1213/2 oraz 1228/1, zabudowanych budynkiem hotelowo-gastronomicznym, nr 1213/6, 1213/7, 1213/9, 1228/4 (dawna 1213/5) oraz 1214/8, zabudowanych budynkami nabytymi w spadku i budowlami wodnymi (mnichy wodne pomiędzy stawami) oraz nr 1214/6, 1214/7 (dawna 1214/3), działki niezabudowane oraz rzeczy ruchome związane z prowadzoną na tej nieruchomości dotychczasową działalnością gospodarczą a także siedliskową podatnika, a także należności i zobowiązania (spłata kredytów hipotecznych zaciągniętych w bankach (...). zaciągniętych na budowę domu). Podatnik nie będzie posiadał towarów handlowych związanych z działalnością prowadzoną na nieruchomości w Mysłakowicach na dzień sprzedaży.

Nabywca na bazie nabytej nieruchomości i rzeczy ruchomych kontynuował będzie dotychczasową działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych i gastronomicznych w (...) Nabywca według jego oświadczenia jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1.

a.

przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych został wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi on wyodrębniony w sposób faktyczny zespół składników majątkowych prowadzący działalność operacyjną, w której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe, składniki te tworzą cześć przedsiębiorstwa odrębnie zorganizowaną i prowadzącą działalność gospodarczą, pod nazwą własną przystan.eu zlokalizowaną pod adresem (...), połączone wewnętrzną niezależną infrastrukturą techniczną, teren ogrodzony i wyodrębniony funkcjonalnie,

b.

możliwe jest także wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej poprzez użytkowanie pieczęci przystan.eu przy sprzedaży usług oraz księgowanie z literą P części kosztów, która umożliwia finansowe wyodrębnienie części przedsiębiorstwa,

c.

na płaszczyźnie funkcjonalnej też występuje wyodrębnienie części przedsiębiorstwa przystan.eu, które stanowi samodzielnie realizując działania gospodarcze jako przystan.eu w zakresie obsługi imprez plenerowych, wesel i szkoleń w odróżnieniu od agencji citymedia agencji promocji i reklamy oraz działalności związanej ze sprzedażą elementów jetfloat system systemy zabudowy wodnej-rekreacyjnej,

2.

działka 1228/4 nie jest działką zabudowaną, są to tereny rolne łąki pastwiska, w planie przestrzennym uwidocznione jako tereny rolne na których nie można nic budować,

3.

podatnik nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków i budowli zlokalizowanych na terenie, nie przysługiwało mu prawo do odliczania podatku naliczonego, nie ponoszone były także nakłady na ulepszenie budynków, budowli, a budynki i budowle były wykorzystywane przez okres ponad 5 lat,

4.

wśród budynków, budowli oraz rzeczy ruchomych nie ma takich które były przez cały okres prowadzenia działalności gospodarczej wykorzystywane na cele zwolnione z podatku od towarów i usług,

5.

akt wstępny - warunkowa umowa kupna sprzedaży została zawarta w 2013 r., pod warunkiem uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej zostanie podpisany akt właściwy sprzedaży w 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy zespół składników, który ma być przedmiotem sprzedaży, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwaną dalej: Ustawą VAT).

2. Czy opisana transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

3. Jeżeli by uznać, że opisany wyżej zespół składników majątkowych nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to czy sprzedaż budynku hotelowo-gastronomicznego posadowionego na działce gruntu 1213/2 i 1228/1 będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, z uwagi na fakt, że dostawa (sprzedaż) budynku nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT - w całości, czy też w części dotyczącej powierzchni gastronomicznej użytkowanej przez dzierżawcę.

4. Jeżeli by uznać, że opisany wyżej zespół składników majątkowych nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to czy sprzedaż budynków odziedziczonych przez podatnika w 2005 r. posadowionych na działkach gruntu nr 1213/6, 1213/7, 1213/9 oraz 1214/8 będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, z uwagi na fakt, że dostawa (sprzedaż) tych budynków nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT.

5. Jeżeli by uznać, że opisany wyżej zespół składników majątkowych nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to czy sprzedaż niezabudowanych działek gruntu nr 1214/6, 1214/7, 1228/4 będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9.

6. Jeżeli by uznać, że opisany wyżej zespół składników majątkowych nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to czy sprzedaż rzeczy ruchomych używanych, zdefiniowanych w art. 43 ust. 2, nabytych w drodze spadku, będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 i 2

Sprzedaż zespołu składników spełnia wszystkie przesłanki do tego, aby być uznaną w myśl art. 2 pkt 27e ustawy VAT za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów usług na mocy art. 6 pkt 1 tej ustawy.

Zdaniem podatnika opisany stan faktyczny pozwala przyjąć, że przedmiotem sprzedaży jest zorganizowana część przedsiębiorstwa jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie te zadania.

W świetle art. 2 pkt 27e ustawy VAT zorganizowana część przedsiębiorstwa jest:

1.

zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych;

2.

istniejącym w ramach danego przedsiębiorstwa;

3.

wyodrębnionym organizacyjnie;

4.

wyodrębnionym finansowo;

5.

mogącym stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze, które realizuje w ramach przedsiębiorstwa.

Z tych warunków najistotniejszy jest ostatni z nich - przesądzenie czy dany zespół składników majątkowych może stanowić niezależne przedsiębiorstwo - decyduje o tym, czy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powyższe warunki w niniejszej sprawie zostają spełnione.

Ad. 3

Dostawa (sprzedaż) budynku hotelowo-gastronomicznego podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT z uwagi na fakt, iż pierwsze jego zasiedlenie po wybudowaniu nastąpiło w 2008 r. w momencie oddania budynku do użytkowania na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy spółce jawnej. Zatem przyszła sprzedaż budynku nie będzie dostawą w ramach pierwszego zasiedlenia i korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy VAT. Ponieważ między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata, zatem dostawa tego budynku korzystać będzie także z tego zwolnienia, które zostało wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy VAT. Ponieważ pierwsze zasiedlenie, które miało miejsce w 2008 r. dotyczyło całego budynku hotelowo-gastronomicznego, a nie jego jedynie części gastronomicznej, zwolnienie z podatku VAT dotyczyć będzie całego budynku niezależnie od faktu, że część hotelowa budynku nie jest jeszcze zdatna do użytku. Zgodnie z art. 29 ust. 5, w przypadku dostawy budynków trwale z gruntem związanych, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt będący własnością podatnika, na którym posadowiony jest budynek, podlega takim samym zasadom opodatkowania jak zbywany budynek. Skoro dostawa budynku w opisanym stanie faktycznym podlega zwolnieniu z podatku VAT, zatem i grunt, z którym budynek jest trwale związany, jest zwolniony z podatku VAT. Zatem sprzedaż działek 1213/2 i 1228/1 z posadowionym na nich budynkiem hotelowo-gastronomicznym będzie zwolniona z podatku VAT.

Ad. 4

Sprzedaż budynków odziedziczonych przez podatnika w 2005 r. posadowionych na działkach gruntu nr 1213/6, 1213/7, 1213/9 oraz 1214/8 jak i budowli wodnych znajdujących się na działce nr 1213/7 i 1213/9, będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, z uwagi na fakt, że dostawa (sprzedaż) tych budynków i budowli nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT. Pierwsze zasiedlenie tych budynków i budowli nastąpiło w 2005 r. kiedy to podatnik z tytułu praw objętych spadkiem wszedł do umowy dzierżawy jako wydzierżawiający. Zatem przyszła sprzedaż budynków i budowli nie będzie dostawą w ramach pierwszego zasiedlenia i korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy VAT. Ponieważ między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata, zatem dostawa tego budynku korzystać będzie także z tego zwolnienia, które zostało wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy VAT. Zgodnie z art. 29 ust. 5, w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt będący własnością podatnika, na którym posadowiony jest budynek czy też budowla, podlega takim samym zasadom opodatkowania jak zbywany budynek czy budowla. Skoro dostawa budynku i budowli, w opisanym stanie faktycznym podlega zwolnieniu z podatku VAT, zatem i grunt, z którym budynek i budowla jest trwale związany, jest zwolniony z podatku VAT. Zatem sprzedaż powyższych towarów będzie zwolniona z podatku VAT.

Ad. 5

Sprzedaż niezabudowanych działek gruntu nr 1214/6, 1214/7 nie będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9, z uwagi na fakt, że grunty na tych działkach w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie są gruntami innymi niż tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy VAT.

Ad. 6

Sprzedaż rzeczy ruchomych używanych, zdefiniowanych w art. 43 ust. 2, nabytych w drodze spadku, podlegać będzie zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT. Podatnikowi w stosunku do tych towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Podatnik nabył prawo do dysponowania ruchomościami w 2005 r. Okres używania ruchomości jest więc dłuższy niż 6 miesięcy. Spełnione więc zostają przestanki zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

I tak, w świetle art. 6 pkt 1 ustawy - przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że regulacja zawarta w art. 6 pkt 1 ustawy, stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L06.347.1), zwanej dalej Dyrektywą 112.

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 112 w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Wobec tego w niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa określone zostało w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, który stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Podsumowując, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem, wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Podkreślić należy, że interpretacji pojęcia "zorganizowana część przedsiębiorstwa", określonego w art. 2 pkt 27e ustawy, należy dokonywać w ramach wykładni prowspólnotowej z uwzględnieniem cyt. normy art. 19 Dyrektywy 112. Regulacja ta natomiast była przedmiotem orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes (C-497/01) Trybunał stwierdził, że " (...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów". Z orzeczenia tego wynika ponadto, że - w świetle tej normy dyrektywy - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christem Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, jest czynnym podatnikiem VAT.

Od 1998 r. ojciec Zainteresowanego prowadził gospodarstwo rybackie w ramach którego w 2002 r. utworzył gospodarstwo agroturystyczne i świadczył usługi turystyczne. Nieruchomość zabudowana była 6 budynkami drewnianymi, rekreacyjnymi, przeznaczonymi pod krótkotrwały wynajem, budynkiem drewnianym gospodarczym przeznaczonym na wydawanie posiłków oraz organizację spotkań integracyjnych, budynkiem socjalno-sanitarnym, budynkiem magazynowym, budynkiem gospodarczym chata kotta oraz budynkiem smażalni i magazynu smażalni, również nabył dwa domki drewniane wykorzystywane na potrzeby socjalno bytowe podatnika. Wszystkie budynki są trwale powiązane z gruntem. Na nieruchomości znajdowały się także budowle wodne trwale z gruntem związane. Nieruchomość jest terenem ogrodzonym, oświetlonym z wieloletnimi nasadzeniami, powiązaną infrastrukturą techniczną umożliwiającą jej funkcjonowanie i prowadzenie działalności gospodarczej. W dniu 1 stycznia 2004 r. ojciec Wnioskodawcy zawarł umowę dzierżawy ze spółką jawną i na podstawie tej umowy oddał do użytkowania ww. nieruchomość wraz z budynkami, budowlami i rzeczami ruchomymi związanymi z działalnością agroturystyczną i gastronomiczną, z wyłączeniem działki siedliskowej podatnika z dwoma budynkami drewnianymi rekreacyjnymi trwale powiązanymi z gruntem. Spółka jawna na bazie dzierżawionej nieruchomości świadczyła usługi agroturystyczne, turystyczne i gastronomiczne.

W 2005 r. Wnioskodawca odziedziczył w formie spadku ww. nieruchomość gruntową wraz z zabudowaniami i rzeczami ruchomymi, obciążoną umową dzierżawy i jako osoba fizyczna wstąpił do umowy dzierżawy jako wydzierżawiający. Podatnik z tytułu świadczenia usług dzierżawy wystawiał faktury wraz z należnym podatkiem VAT, a przychody z tytułu tych usług wykazywał w przychodach zaliczanych do przychodów z działalności gospodarczej. Podatnik prowadzi równolegle działalność w zakresie agencji promocji reklamy oraz sprzedaży pomostów wodnych, zajmuje się także zarządzaniem nieruchomościami gminnymi na podstawie uzyskanej licencji państwowej, nie zajmuje się pośrednictwem handlowym w obrocie nieruchomościami.

Podatnik w 2008 r., na nieruchomości wybudował budynek z przeznaczeniem na cele hotelowe i gastronomiczne, w tym część hotelową. Część hotelowa wybudowanego budynku nie jest jeszcze zdatna do użytkowania. Budynek ten podatnik w 2008 r. aneksem do umowy dzierżawy przekazał dzierżawcy - spółce jawnej do użytkowania. Wnioskodawca nie korzystał z prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z budową budynku. Od daty nabycia nieruchomości minęło więcej niż 5 lat licząc od końca roku, w którym dokonano nabycia.

Od daty nabycia rzeczy ruchomych związanych z tą nieruchomością minęło więcej niż pół roku licząc od końca miesiąca, w którym dokonano nabycia. Podatnik do prowadzonej ewidencji środków trwałych wpisał jedynie drewniane budynki rekreacyjne, budynek socjalno-sanitarny oraz budowle wodne związane z nieruchomością w (...). Natomiast nieruchomość gruntowa, budynek drewniany gospodarczy, budynek magazynowy, budynek chata kotta, budynek smażalni, wybudowany w 2008 r. budynek hotelowo-gastronomiczny, jak i rzeczy ruchome znajdujące się na tej nieruchomości nie są wpisane do ewidencji środków trwałych i nie były dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Z dniem 30 czerwca 2013 r. umowa dzierżawy ze spółką jawną została rozwiązana. Od 1 lipca 2013 r. podatnik prowadzi działalność na własny rachunek w zakresie usług gastronomicznych i turystycznych na nieruchomości. Podatnik prowadzi ewidencję podatkową, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa.

Podatnik w 2013 r. dokonał podziału nieruchomości na funkcjonalne działki. Obecnie działka gruntu nr 1213/2 oraz 1228/1 zabudowana jest budynkiem hotelowo-gastronomicznym, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę rekreacyjną. Działka siedliskowa 1213/8 i 1212, zabudowane dwoma drewnianymi domkami siedliskowymi wykorzystywanymi na potrzeby własne podatnika. Działki gruntu nr 1213/6, 1213/7, 1213/9, 1214/8, są zabudowane budynkami, które podatnik nabył w spadku w 2005 r. i wykorzystuje na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Działki nr 1214/6 i 1214/7, 1228/4 nie są zabudowane, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego teren, na którym zlokalizowane są te działki przeznaczone pod zabudowę, są to tereny wykorzystywane pod wody śródlądowe - stawy, łąki i pastwiska.

Pod koniec 2013 lub w pierwszym kwartale 2014 r. podatnik zamierza sprzedać zespół składników materialnych, jak i niematerialnych, związanych z częścią przedsiębiorstwa, prowadzoną na nieruchomości, który obejmuje: nieruchomość składającą się z działek nr 1213/2 oraz 1228/1, zabudowanych budynkiem hotelowo-gastronomicznym, nr 1213/6, 1213/7, 1213/9, 1228/4 (dawna 1213/5) oraz 1214/8, zabudowanych budynkami nabytymi w spadku i budowlami wodnymi (mnichy wodne pomiędzy stawami) oraz nr 1214/6, 1214/7 (dawna 1214/3), działki niezabudowane oraz rzeczy ruchome związane z prowadzoną na tej nieruchomości dotychczasową działalnością gospodarczą a także siedliskową podatnika, a także należności i zobowiązania (spłata kredytów hipotecznych zaciągniętych w bankach na budowę domu). Podatnik nie będzie posiadał towarów handlowych związanych z działalnością prowadzoną na nieruchomości w Mysłakowicach na dzień sprzedaży.

Nabywca na bazie nabytej nieruchomości i rzeczy ruchomych kontynuował będzie dotychczasową działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych i gastronomicznych. Nabywca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych został wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi on wyodrębniony w sposób faktyczny zespół składników majątkowych prowadzący działalność operacyjną, w której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe, składniki te tworzą cześć przedsiębiorstwa odrębnie zorganizowaną i prowadzącą działalność gospodarczą, połączone wewnętrzną niezależną infrastrukturą techniczną, teren ogrodzony i wyodrębniony funkcjonalnie. Możliwe jest także wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej poprzez użytkowanie pieczęci przystan.eu przy sprzedaży usług oraz księgowanie z literą P części kosztów, która umożliwia finansowe wyodrębnienie części przedsiębiorstwa. Na płaszczyźnie funkcjonalnej też występuje wyodrębnienie części przedsiębiorstwa przystan.eu, które stanowi samodzielnie realizując działania gospodarcze jako przystan.eu w zakresie obsługi imprez plenerowych, wesel i szkoleń w odróżnieniu od agencji promocji i reklamy oraz działalności związanej ze sprzedażą elementów jetfloat system - systemy zabudowy wodnej-rekreacyjnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy transakcja sprzedaży ww. składników jest transakcją odnosząca się do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) i czy tym samym sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do powyższego, wskazać należy, że nawet fakt wyłączenia niektórych składników materialnych i niematerialnych może pozostać bez wpływu na kwalifikację zbywanych składników jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, podobnie jak formułowanie nazbyt rygorystycznych wymogów w odniesieniu do trzech płaszczyzn wyodrębnienia (organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej) prowadzić może do wniosków niedających pogodzić się z prowspólnotową wykładnią przepisu art. 2 pkt 27e ustawy. Najistotniejszą bowiem w niniejszej sprawie jest okoliczność, czy dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, a tak - zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy - jest w przedmiotowej sprawie.

W rezultacie, zespół składników będący przedmiotem sprzedaży, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

W konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na zawarte we wniosku pytania od nr 3 do nr 6 tutejszy Organ wyjaśnia, że w związku z uznanym za prawidłowe stanowiskiem w zakresie pytania nr 1, nie dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 3-6, ponieważ zagadnienia zawarte w tych pytaniach stały się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie wniosku Zainteresowanego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl