ILPP2/443-575/13-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-575/13-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, która jest płatnikiem podatku VAT. Zainteresowany złożył indywidualny (nie związany z działalnością spółki cywilnej) wniosek o przyznanie pomocy w ramach Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - działania 413 wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Otrzymana przez Wnioskodawcę kwota dotacji stanowić będzie jedynie dofinansowanie do poniesionych wydatków kwalifikowanych w celu realizacji projektu i nie będzie miała wpływu na cenę. Projekt finansowany ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nazywa się "R (...)" i polega na popularyzacji gry autorskiego pomysłu Zainteresowanego o nazwie "R (...)" poprzez przeprowadzenie turniejów kwalifikacyjnych i turnieju finałowego na terenie Gmin: Ż., K., S. i K. Projekt przewiduje również bezpłatny dostęp dla wszystkich dzieci gimnazjalnych uczęszczających do szkół w Ż., K., S. i K. Za otrzymane dofinansowanie zostanie nabyte: wykonanie koszy do gry, wykonanie strony internetowej, wykonanie materiałów promocyjnych, sesje fotograficzne, film promocyjny, wykonanie logotypu, komputer przenośny, wynajęcie autokaru, transport autem osobowym, nagrody dla uczestników, wynagrodzenia z tyt. umów cywilnoprawnych. Wszystkie zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działania Zainteresowanego w ramach przedmiotowego projektu nie będą udostępniane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, otrzymana dotacja na realizację projektu stanowić będzie obrót opodatkowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja na realizację projektu nie będzie obrotem opodatkowanym w myśl art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zauważyć należy, iż cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika. Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Jeśli zatem dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi, o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem, dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (prowadzi jednakże działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, która jest płatnikiem podatku VAT) i złożył indywidualny (nie związany z działalnością spółki cywilnej) wniosek o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - działania 413 wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Jak wskazał Zainteresowany, otrzymana przez niego kwota dotacji stanowić będzie jedynie dofinansowanie do poniesionych wydatków kwalifikowanych w celu realizacji projektu i nie będzie miała wpływu na cenę, bowiem działania Zainteresowanego w ramach przedmiotowego projektu nie będą udostępniane. Projekt finansowany ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej o nazwie "R (...)", polega na popularyzacji gry autorskiego pomysłu Zainteresowanego poprzez przeprowadzenie turniejów kwalifikacyjnych i turnieju finałowego na terenie Gmin: Ż., K., S. i K. Projekt przewiduje również bezpłatny dostęp dla wszystkich dzieci gimnazjalnych uczęszczających do szkół w Ż., K., S. i K. Za otrzymane dofinansowanie zostanie nabyte: wykonanie koszy do gry, wykonanie strony internetowej, wykonanie materiałów promocyjnych, sesje fotograficzne, film promocyjny, wykonanie logotypu, zakup komputera przenośnego, wynajęcie autokaru, transport autem osobowym, nagrody dla uczestników, wynagrodzenia z tyt. umów cywilnoprawnych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano w opisie sprawy, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na realizację projektu, nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę towarów, czy świadczonych usług, a stanowić będzie jedynie dofinansowanie do poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu, to środki te nie będą stanowiły obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a więc nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w świetle art. 29 ust. 1 ustawy, dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów na realizację projektu, nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Natomiast wniosek w części dotyczącej odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej został rozpatrzony wydaną w dniu 9 sierpnia 2013 r. interpretacją indywidualną znak ILPP2/443-575/12-3/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl