ILPP2/443-544/13-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-544/13-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 1 sierpnia 2013 r. (data doręczenia 1 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono w dniu 1 sierpnia 2013 r. o podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka lub Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) zarejestrowanym w Polsce. W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza rozpocząć sprzedaż oferowanych przez siebie towarów za pośrednictwem sklepu internetowego (dalej również: Sklep).

Organizację oraz bieżącą obsługę Sklepu Spółka planuje powierzyć podmiotowi zewnętrznemu, który na podstawie zawartej umowy będzie dokonywał wszelkich czynności koniecznych do sprawnego i efektywnego prowadzenia sprzedaży (m.in. przyjmowanie, realizacja i wysyłka zamówień, wystawianie faktur w imieniu Wnioskodawcy etc.). Dystrybucja sprzedawanych towarów będzie prowadzona w systemie wysyłkowym, wyłącznie za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich.

Nabywcami towarów będą między innymi osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi.

Dokonując zakupu w Sklepie Wnioskodawcy, nabywca będzie miał do wyboru jeden z poniższych sposobów dokonania płatności:

1.

przelewem na rachunek bankowy Spółki (ew. rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej) lub

2.

przelewem na rachunek bankowy Spółki (ew. rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej), z wykorzystaniem systemów i narzędzi płatności internetowych, tj. za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych, w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.

W takim przypadku zapłacona przez nabywcę kwota zostanie najpierw przekazana na rachunek Agenta, który pobierze z niej należną za swoje usługi prowizję. Pozostała część wpłaty będzie pozostawiona do dyspozycji Wnioskodawcy, który okresowo będzie zlecał Agentowi przekazanie zgromadzonych na jego rachunku środków na rachunek Spółki.

1) za pobraniem, w wyniku czego nabywca dokona płatności za pośrednictwem poczty lub kuriera, a następnie poczta lub firma kurierska dokona wpłaty należnej kwoty na rachunek Spółki.

W części przypadków płatność za zakupiony towar będzie następować jeszcze przed jego dostarczeniem (w sposób wskazany w pkt 1 lub 2 powyżej).

Niezależnie od wybranego przez nabywcę sposobu płatności, w odniesieniu do każdej, konkretnej transakcji Wnioskodawca będzie dysponował następującymi danymi:

* unikatowym numerem identyfikacyjnym transakcji,

* danymi pozwalającymi na identyfikację nabywcy (imię, nazwisko i adres, w przypadku zamówień składanych drogą elektroniczną - również adres e-mail),

* danymi dot. transakcji w tym informacjami o: nazwie, rodzaju i ilości zakupionego towaru, jego cenie jednostkowej, wartości ogółem zakupionych towarów, kosztach przesyłki oraz - w przypadku nr 2 - o wysokości opłaty za dokonanie transakcji automatycznie pobieranej przez agenta rozliczeniowego.

Powyższa ewidencja będzie prowadzona w sposób umożliwiający jednoznaczne powiązanie płatności z danymi identyfikującymi transakcję i nabywcę. Dodatkowo, każda transakcja sprzedaży będzie również dokumentowana za pomocą faktury VAT.

W chwili obecnej Spółka nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i nie utraciła wcześniej prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Towary, które Wnioskodawca zamierza sprzedawać, nie zostały wymienione w katalogu zawartym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382) (dalej również: Rozporządzenie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż towarów dokonywana w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, objęta będzie zakresem zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jednocześnie w obowiązującym aktualnie rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących określony został katalog czynności, w odniesieniu do których powyższy obowiązek nie będzie znajdował zastosowania.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. aktu, zwolnione z obowiązku ewidencjonowania są czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W punkcie nr 36 załącznika wyodrębniono natomiast cyt.:

"Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)".

Zgodnie z przywołanym przepisem, skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od spełnienia następujących przesłanek:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i kto jest nabywcą,

* zapłata za towar następuje w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej.

W ocenie Spółki, w stanie faktycznym przedstawionym powyżej, wszystkie ww. przesłanki zostaną zrealizowane. Odnosząc się kolejno do ww. wymogów Wnioskodawca wskazuje, co następuje:

1. Dostawa zbywanych przez Spółkę towarów będzie dokonywana wyłącznie za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich, tj. w systemie wysyłkowym. Pierwszy z ww. wymogów należy zatem uznać za zrealizowany.

2. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie dysponował informacjami, pozwalającymi na:

* identyfikację każdej konkretnej transakcji (za pomocą unikatowego numeru identyfikacyjnego),

* precyzyjne określenie jej przedmiotu (m.in. informacje o rodzaju i ilości zakupionego towaru, jego cenie, kosztach przesyłki i wysokości prowizji agenta rozliczeniowego),

* identyfikację nabywcy (imię, nazwisko i adres, w przypadku zamówień składanych drogą elektroniczną - również adres e-mail).

W oparciu o ww. informacje. Wnioskodawca będzie w stanie każdorazowo przyporządkować otrzymaną płatność do konkretnej transakcji oraz ustalić dane nabywcy.

3. Niezależnie od wybranej przez nabywcę metody płatności, należna Spółce kwota w każdym wypadku zostanie przekazana na jej rachunek bankowy (ew. na rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.

Zdaniem Spółki fakt, że w przypadku niektórych dostaw występować będzie profesjonalny podmiot pośredniczący - tj. agent rozliczeniowy działający na podstawie przepisów ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych - nie wpływa negatywnie na ocenę spełnienia przedmiotowej przesłanki.

Także bowiem w takim przypadku transfer środków pieniężnych na konto Wnioskodawcy zostanie dokonany za pośrednictwem kwalifikowanych podmiotów wskazanych w Rozporządzeniu (tekst jedn.: poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej).

W ocenie Wnioskodawcy, neutralny z punktu widzenia przesłanki sposobu dokonania płatności będzie również fakt potrącenia przez agenta rozliczeniowego z przekazanej przez nabywcę kwoty należnej mu prowizji.

Wskazany w pkt 36 załącznika do Rozporządzenia wymóg, aby zapłata dokonana została cyt.: "w całości" za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej należy bowiem rozumieć jedynie w ten sposób, że wyłącza on możliwość dokonywania płatności choćby częściowo w formie gotówkowej.

Ratio legis przedmiotowego uregulowania jest bowiem zapewnienie pewności obrotu i umożliwienie sprawowania nad nim niezbędnej kontroli w sytuacji, gdy podmiot dokonujący sprzedaży nie jest obowiązany do ewidencji dokonywanych transakcji za pomocą kas fiskalnych.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego - niezależnie od faktu potrącenia prowizji przez agenta - całość przepływów pieniężnych będzie nadal realizowana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.

Taki sposób płatności - powszechny w działalności typu e-commerce i sprzedaży internetowej - nie stoi zatem w sprzeczności z przewidzianym w Rozporządzeniu ws. zwolnień sposobem dokonywania płatności.

Prawidłowość powyższego stanowiska została również potwierdzona m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 lutego 2013 r., sygn. IBPP3/443-20/13/KG czy też w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 sierpnia 2012 r., sygn. ITPP1/443-673/12/AJ.

Zdaniem Wnioskodawcy okoliczność, iż w niektórych przypadkach płatność za zakupione towary będzie następowała jeszcze przed ich dostarczeniem również nie będzie miała wpływu na możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Zarówno bowiem wykładnia językowa, jak i funkcjonalna przewidzianego w Rozporządzeniu wymogu warunkującego skorzystanie ze zwolnienia wskazują jednoznacznie, że dotyczy on wyłącznie formy dokonania płatności, nie zaś jej terminu.

Płatność przed dokonaniem dostawy towarów (ew. przed wykonaniem usługi) jest charakterystyczna dla działalności typu e-commerce, co zostało również dostrzeżone przez Ustawodawcę, który w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących wskazał, że w takich przypadkach, sprzedawca ma obowiązek ewidencjonowania transakcji z chwilą otrzymania całości lub części należności.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie spełniał również przewidziane w Rozporządzeniu wymagania dot. sposobu płatności za zbywany towar.

Podsumowując, zdaniem Spółki, dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata nastąpi zgodnie z jednym z modeli płatności wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka spełni wszelkie przewidziane przepisami warunki i będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

A zatem, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy dostawy towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych można stosować jeżeli:

* zapłata za dostarczony towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Niewystąpienie któregokolwiek z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wskazać w tym miejscu należy, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, że celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Należy również wskazać, że z zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w określonych w nim przypadkach.

W opisie sprawy wskazano, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Polsce. W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza rozpocząć sprzedaż oferowanych przez siebie towarów za pośrednictwem sklepu internetowego (Sklep). Organizację oraz bieżącą obsługę Sklepu Spółka planuje powierzyć podmiotowi zewnętrznemu, który na podstawie zawartej umowy będzie dokonywał wszelkich czynności koniecznych do sprawnego i efektywnego prowadzenia sprzedaży (m.in. przyjmowanie, realizacja i wysyłka zamówień, wystawianie faktur w imieniu Wnioskodawcy etc.). Dystrybucja sprzedawanych towarów będzie prowadzona w systemie wysyłkowym, wyłącznie za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich. Nabywcami towarów będą między innymi osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi. Dokonując zakupu w Sklepie Wnioskodawcy, nabywca będzie miał do wyboru jeden z poniższych sposobów dokonania płatności:

1.

przelewem na rachunek bankowy Spółki (ew. rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej) lub

2.

przelewem na rachunek bankowy Spółki (ew. rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej), z wykorzystaniem systemów i narzędzi płatności internetowych, tj. za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych, w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.

W takim przypadku zapłacona przez nabywcę kwota zostanie najpierw przekazana na rachunek Agenta, który pobierze z niej należną za swoje usługi prowizję. Pozostała część wpłaty będzie pozostawiona do dyspozycji Wnioskodawcy, który okresowo będzie zlecał Agentowi przekazanie zgromadzonych na jego rachunku środków na rachunek Spółki.

1) za pobraniem, w wyniku czego nabywca dokona płatności za pośrednictwem poczty lub kuriera, a następnie poczta lub firma kurierska dokona wpłaty należnej kwoty na rachunek Spółki.

W części przypadków płatność za zakupiony towar będzie następować jeszcze przed jego dostarczeniem (w sposób wskazany w pkt 1 lub 2 powyżej).

Niezależnie od wybranego przez nabywcę sposobu płatności, w odniesieniu do każdej, konkretnej transakcji Wnioskodawca będzie dysponował następującymi danymi:

* unikatowym numerem identyfikacyjnym transakcji,

* danymi pozwalającymi na identyfikację nabywcy (imię, nazwisko i adres, w przypadku zamówień składanych drogą elektroniczną - również adres e-mail),

* danymi dot. transakcji w tym informacjami o: nazwie, rodzaju i ilości zakupionego towaru, jego cenie jednostkowej, wartości ogółem zakupionych towarów, kosztach przesyłki oraz - w przypadku nr 2 - o wysokości opłaty za dokonanie transakcji automatycznie pobieranej przez agenta rozliczeniowego.

Powyższa ewidencja będzie prowadzona w sposób umożliwiający jednoznaczne powiązanie płatności z danymi identyfikującymi transakcję i nabywcę. Dodatkowo, każda transakcja sprzedaży będzie również dokumentowana za pomocą faktury VAT. W chwili obecnej Spółka nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i nie utraciła wcześniej prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Towary, które Wnioskodawca zamierza sprzedawać, nie zostały wymienione w katalogu zawartym w § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, za które zapłata dokonana będzie przelewem na rachunek bankowy Spółki (ew. rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej) lub przelewem na rachunek bankowy Spółki (ew. rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej), z wykorzystaniem systemów i narzędzi płatności internetowych, tj. za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych, w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych lub też za pobraniem, w wyniku czego nabywca dokona płatności za pośrednictwem poczty lub kuriera, a następnie poczta lub firma kurierska dokona wpłaty należnej kwoty na rachunek Spółki, w przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję, z której wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy i na czyją rzecz została dokonana - korzysta do dnia 31 grudnia 2014 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

Reasumując, w ww. sytuacjach Wnioskodawca dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, nie będzie miał obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl