ILPP2/443-534/08-5/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-534/08-5/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 12 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 21 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

stawki podatku na materiały budowlane sprzedawane wraz z montażem dotyczące budownictwa mieszkaniowego oraz faktury dotyczącej sprzedaży - jest prawidłowe,

2.

stawki podatku na materiały budowlane sprzedawane wraz z montażem dotyczące budownictwa przemysłowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na materiały budowlane sprzedawane wraz z montażem dotyczące budownictwa mieszkaniowego i przemysłowego oraz faktury sprzedaży. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 21 sierpnia 2008 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego, własne stanowisko w sprawie oraz podpis Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem materiału z którego wykonuje stropy (płyty stropowe, beton, zbrojenie). Beton na budowę dostarczany jest własnym transportem i przez pracowników firmy układany w szalunkach. Klient dostarcza dokumentację na podstawie, której Zainteresowany wylicza ilość potrzebnego betonu, rodzaj, wymiary i obciążenia stropu. Płyty stropowe dostarczane są również własnym transportem i układane przez pracowników na stropie oraz montowane. Przedmiotem transakcji jest łącznie dostarczenie stropu wraz z montażem.

Zamówienie złożone przez klienta na dostawę materiału np. płyt stropowych dotyczy dostawy i montażu.

Wnioskodawca podał klasyfikacje statystyczną dotyczącą wykonywanych czynności:

* roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem jednorodzinnym lub dwurodzinnym PKWiU 45.21.11-00.00,

* roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem wielorodzinnym PKWiU 45.21.12-00.00,

* roboty ogólnobudowlane związane z wznoszeniem budynków magazynowych i przemysłowych PKWiU 45.21.13-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca może stosować 7% stawkę VAT na ww. materiały budowlane, a także inne materiały budowlane sprzedawane przez niego wraz z montażem.

2.

Czy istotny jest rodzaj inwestycji (budownictwo mieszkaniowe, przemysłowe), jeżeli jest to istotne to jak to określić.

3.

Jak ma być opisana faktura.

Zdaniem Wnioskodawcy ma on możliwość stosowania 7% stawki VAT bez względu na rodzaj inwestycji (budownictwo mieszkalne jednorodzinne lub dwurodzinne, wielorodzinne lub przemysłowe). Spółka uważa, iż na fakturze ma być wpisany montaż stropu wraz z materiałem. Jeżeli jest różnica między budownictwem mieszkalnym, a przemysłowym to klient na zamówieniu oświadcza jaki jest rodzaj inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT na materiały budowlane sprzedawane wraz z montażem dotyczące budownictwa mieszkaniowego oraz wystawiania faktury dotyczącej sprzedaży oraz za nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT na materiały budowlane sprzedawane wraz z montażem dotyczące budownictwa przemysłowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Stosownie do treści przytoczonych wyżej przepisów, z obniżonej stawki podatku VAT korzystają budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy) oraz roboty budowlano-montażowe a także remonty i roboty konserwacyjne dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego nieobjęte społecznym programem mieszkaniowym.

Ponieważ obniżona do 7% stawka podatku przewidziana jest dla usług budowlanych oraz dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części nie dotyczy natomiast materiałów budowlanych, zatem zastosowanie prawidłowej stawki podatku wymaga ustalenia czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługi.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na montażu stropów z materiałów, których jest producentem. Zainteresowany oświadczył, że świadczone przez niego usługi związane z dostawą i montażem stropów, klasyfikowane są do działu 45 PKWiU "Roboty budowlane".

Stosownie do § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

W oparciu o powyższe ustalenia stwierdza się, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, wraz z dostawą materiałów, w zakresie montażu stropów (traktowane jako usługa kompleksowa), zaklasyfikowane przez Zainteresowanego do PKWiU 45, w przypadku, gdy związane będą z obiektami budownictwa mieszkaniowego, będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT.

Jeżeli zatem przedmiotem umowy są roboty budowlane dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego, wykonywane z użyciem własnych materiałów - całość wykonanego świadczenia będzie opodatkowana stawką 7% (łącznie z użytymi do wykonania tej usługi materiałami).

Faktura VAT dokumentująca przedmiotową transakcję powinna zawierać jedną pozycję obejmującą całość wykonywanych robót wraz z wykorzystanymi materiałami oraz ze wskazaniem rodzaju budynku, w którym roboty te były wykonywane, poprzez przywołanie odpowiedniego kodu PKOB, wskazującego na związek z budownictwem mieszkaniowym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należy uznać za prawidłowe.

Natomiast, odnosząc się do stanowiska Zainteresowanego, w kwestii zastosowania 7% stawki podatku VAT bez względu na rodzaj inwestycji (budownictwo mieszkaniowe, przemysłowe), tut. Organ stwierdza, iż jest nieprawidłowe.

Mając na uwadze ww. przepisy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować 7% stawkę podatku VAT, wyłącznie gdy roboty będą wykonywane na rzecz obiektów budownictwa mieszkaniowego, co wyklucza możliwość zastosowania obniżonej do 7% stawki podatku od towarów i usług dla usług wykonanych na rzecz budownictwa przemysłowego.

Należy również zauważyć, iż na Podatniku ciąży obowiązek udokumentowania prawa do stosowania obniżonej stawki podatku jako wyjątku od reguły, m.in. dla świadczonych robót budowlanych w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Ustawodawca nie określił w tym przypadku katalogu dokumentów, które stanowiły by potwierdzenie faktu wykonywania usług w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Zatem, rozwiązanie polegające na wskazaniu w zamówieniu przez klienta jaki jest rodzaj inwestycji, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl