ILPP2/443-531/09-4/AD - Stawka podatku VAT na usługi transportu oraz spedycji międzynarodowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-531/09-4/AD Stawka podatku VAT na usługi transportu oraz spedycji międzynarodowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie międzynarodowego ciężarowego transportu drogowego oraz spedycji międzynarodowej. W ramach międzynarodowego ciężarowego transportu drogowego samochodami, których jest właścicielem, przewozi towary po całej Europie. W ramach spedycji międzynarodowej kupuje usługi transportowe od innych podmiotów bezpośrednio świadczących usługi, które następnie odsprzedaje kontrahentom krajowym, jak i zagranicznym.

Zainteresowany prowadzi działalność jako przewoźnik lub spedytor i jest w posiadaniu dokumentu określonego w art. 83 ust. 5 pkt 1 - tj. listu przewozowego, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania (Szwajcaria) do miejsca przeznaczenia (np. Polska) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Wnioskodawca nie jest bezpośrednim importerem towarów, dlatego nie posiada dokumentów celnych potwierdzonych przez urząd celny, z których wynika, że do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów doliczono wartość usługi transportowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa transportu oraz spedycji międzynarodowej, której świadczenie rozpoczyna się w kraju poza terytorium Wspólnoty (Szwajcaria) i kończy na terytorium naszego kraju opodatkowana jest stawką 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest to usługa opodatkowana stawką 0%. W oparciu o przepis art. 83 ust. 1 pkt 23, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, a przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b - przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3, przez transport międzynarodowy rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami wymienionymi w pkt 1 i 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy).

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca mający siedzibę na terytorium Polski świadczy usługę transportu oraz spedycji międzynarodowej, której świadczenie rozpoczyna się w kraju poza terytorium Wspólnoty (Szwajcaria) i kończy na terytorium Polski.

W związku z wyżej powołanym art. 27 ust. 1 ustawy, świadczona usługa spedycji opodatkowana będzie na zasadach ogólnych, w miejscu gdzie usługodawca posiada siedzibę. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, miejscem opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi spedycji będzie terytorium kraju.

Natomiast art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy stanowi, że dla usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Należy zaznaczyć, że w tym przypadku stawką podatku od towarów i usług objęty będzie odcinek przebiegający na terytorium Polski. Natomiast pozostała część tej usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek dotyczy według zasad tam obowiązujących.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, na mocy art. 83 ust. 3 ustawy, rozumie się:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a)

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b)

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c)

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany świadczy usługę transportu międzynarodowego oraz usługę spedycji międzynarodowej, związane z importem towarów, zdefiniowanym w art. 2 pkt 7 ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, Wnioskodawca może opodatkować świadczoną usługę stawką 0%, pod warunkiem jednak posiadania dokumentów, o których mowa w cyt. powyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany jest w posiadaniu dokumentu określonego w art. 83 ust. 5 pkt 1 - tj. listu przewozowego, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania (Szwajcaria) do miejsca przeznaczenia (np. Polska) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Wnioskodawca nie jest bezpośrednim importerem towarów, dlatego nie posiada dokumentów celnych potwierdzonych przez urząd celny, z których wynika, że do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów doliczono wartość usługi transportowej.

Reasumując, należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie posiada dokumentu wymienionego w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, wystawiając fakturę VAT na świadczoną usługę transportu międzynarodowego oraz usługę spedycyjną związaną z międzynarodowym transportem towarów nie ma prawa do zastosowania stawki 0%. Podkreślić należy, że w przypadku transportu stawka ta nie ma zastosowania jedynie do odcinka na terytorium kraju, a nie do całości usługi, gdyż w pozostałej części usługa podlega opodatkowaniu na zasadach obowiązujących w krajach, przez które przebiega ten transport.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl