ILPP2/443-523/12-3/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-523/12-3/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 22 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 13 lipca 2012 r. o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która opiera się na sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Internet. Do tej pory kwota przesyłki, która wpływała na jej konto doliczana była do dochodu, nabijana na kasę fiskalną, od tej kwoty odprowadzany był podatek dochodowy i VAT 23%.

Zdarzenie przyszłe opierać się będzie na tym, że Zainteresowana chciałaby wysyłać towar do kupującego na podstawie udzielonego jej przez klienta pełnomocnictwa. Na każdej aukcji będzie informacja o tym, że biorąc udział w aukcjach kupujący akceptuje regulamin znajdujący się na stronie internetowej sklepu Wnioskodawczyni. W tym regulaminie zawarta będzie informacja o następującej treści "Kupujący na naszych aukcjach akceptuje regulamin sklepu i udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z Pocztą na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego. Przy udzielonym pełnomocnictwie kwota opłaty pocztowej nie będzie uwzględniona na paragonie lub fakturze VAT, ponieważ przekazane na ten cel środki nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego".

Treść takiego pełnomocnictwa znajdzie się w regulaminie sklepu Zainteresowanej na (...), który klient zaakceptuje automatycznie dokonując zakupów.

Zgodnie z taką umową nabywca towaru przekaże pieniądze Wnioskodawczyni, aby mogła w jego imieniu i na jego rachunek jako pełnomocnik opłacić należność względem Poczty.

W związku z tym dochodem będą należności uzyskane za towar i one zostaną zarejestrowane na kasie fiskalnej, natomiast koszt wysyłki potraktowany będzie jako koszt wykonania usługi pełnomocnictwa w imieniu klienta i przekazany w całości Poczcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w nowej sytuacji, w której sprzedawca posiada stosowne pełnomocnictwo od kupującego (zaakceptowane w regulaminie podczas dokonywania zakupów) i działa w imieniu i na rzecz kupującego - podjęte przez sprzedawcę w tym zakresie działania (wysyłka towaru za pośrednictwem Poczty) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ są wykonywane przez Pocztę na rzecz nabywcy, działającego przez pełnomocnika, zaś pobrana przez sprzedawcę opłata wysyłkowa byłaby wyłącznie zwrotem kosztów usługi wykonanej w imieniu nabywcy (kupującego) i zwolniona byłaby z rejestracji na kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanej sytuacji, w przypadku kwot za wysyłkę, które wpływają na jej konto, nie powstaje przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, ponieważ kwoty otrzymane od usługobiorcy nie są kwotami należnymi z tytułu sprzedaży towarów lub usług.

Zainteresowana działać będzie bowiem na zasadzie pełnomocnictwa, które klient zaakceptuje w czasie dokonywania zakupów w jej sklepie. Działając jako pełnomocnik klienta, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do przekazania otrzymanych kwot za wysyłkę na rzecz Poczty. Kwoty przekazane na jej konto bankowe przez kupującego na uiszczenie zobowiązań wobec Poczty nie będą stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Kwota ta nie jest obrotem Zainteresowanej, ponieważ nie jest wynagrodzeniem za towar czy świadczoną usługę, a pieniądze te nie są jej przekazywane na własność. Wynagrodzenie zawarte jest wyłącznie w cenie towaru. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest całość świadczenia należnego od nabywcy towaru czy usługi. W tym przypadku kwota przekazywana na pokrycie długu kupującego względem Poczty nie jest świadczeniem należnym Wnioskodawczyni, ale świadczeniem należnym Poczcie, wobec której występować będzie jako pełnomocnik kupującego.

Zdaniem Zainteresowanej, jej dochód stanowi wyłącznie zapłata za zakupiony towar i ona zostanie zarejestrowana na kasie fiskalnej/ujęta na fakturze VAT, od niej zostanie zapłacony podatek dochodowy i VAT 23%. Kwotę za wysyłkę zaś, przekaże Poczcie w imieniu mojego klienta jako jego pełnomocnik.

W ocenie Wnioskodawczyni, opłata, która pobierana jest od klienta za usługę wysyłkową nie podlega opodatkowaniu od towarów i usług, w związku z tym nie musi być ona rejestrowana na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Wskazać należy jednak, iż stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Powyższe zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez powołaną do tego instytucję (operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych).

Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98-109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 Kodeksu cywilnego stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo nie może być jednak domniemane.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która opiera się na sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Internet. Do tej pory kwota przesyłki, która wpływała na jej konto doliczana była do dochodu, nabijana na kasę fiskalną, od tej kwoty odprowadzany był podatek dochodowy i VAT 23%. Zainteresowana chciałaby wysyłać towar do kupującego na podstawie udzielonego jej przez klienta pełnomocnictwa. Na każdej aukcji będzie informacja o tym, że biorąc udział w aukcjach kupujący akceptuje regulamin znajdujący się na stronie internetowej sklepu Wnioskodawczyni. W tym regulaminie zawarta będzie informacja o następującej treści "Kupujący na naszych aukcjach akceptuje regulamin sklepu i udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z Pocztą na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego. Przy udzielonym pełnomocnictwie kwota opłaty pocztowej nie będzie uwzględniona na paragonie lub fakturze VAT, ponieważ przekazane na ten cel środki nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego". Treść takiego pełnomocnictwa znajdzie się w regulaminie sklepu Zainteresowanej na (...), który klient zaakceptuje automatycznie dokonując zakupów. Zgodnie z taką umową nabywca towaru przekaże pieniądze Wnioskodawczyni, aby mogła w jego imieniu i na jego rachunek jako pełnomocnik opłacić należność względem Poczty. W związku z tym dochodem będą należności uzyskane za towar i one zostaną zarejestrowane na kasie fiskalnej, natomiast koszt wysyłki potraktowany będzie jako koszt wykonania usługi pełnomocnictwa w imieniu klienta i przekazany w całości Poczcie.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że jeżeli, jak wskazano we wniosku, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa kupujący przekaże pieniądze Wnioskodawczyni, a Zainteresowana w imieniu i na rachunek kupującego zawrze umowę o świadczenie usług z Pocztą i opłaci należność względem Poczty, otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota na poczet zawarcia przez nią w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Zainteresowanej podstawy opodatkowania, gdyż nie stanowi dla niej obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Tym samym, kwota ta nie będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że w przypadku gdy Wnioskodawczyni pobiera jakąkolwiek odpłatność za usługę wysyłania sprzedanego towaru w imieniu i na rzecz swoich klientów (pełnomocnictwo) za pośrednictwem Poczty to usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak stwierdzono powyżej, kwota stanowiąca opłatę wysyłkową nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej opłaty na kasie rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl