ILPP2/443-517/13-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-517/13-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 15 stycznia 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych. Nie zatrudnia pracowników, opłaca zryczałtowany podatek. Jest zwolniony z płacenia podatku VAT.

W roku 2012 Zainteresowany świadczył usługi dla osób prywatnych i sprzedaż przekroczyła 20.000 zł W roku 2013 nie uzyskał przychodów z prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ od dnia 3 stycznia 2013 r. do dnia dzisiejszego przebywa na zwolnieniu lekarskim z powodu poważnej operacji serca. Na wniosek Wnioskodawcy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarocinie odroczył termin ewidencjonowania obrotu (zakupu kasy fiskalnej) do dnia 30 czerwca 2013 r. Niestety Zainteresowany nadal nie może prowadzić działalności z powodu stanu zdrowia. Dnia 28 maja 2013 r. lekarz orzecznik ZUS Oddział w Ostrowie Wlkp. ustalił częściową niezdolność do pracy do dnia 31 maja 2014 r. W związku z tym Wnioskodawca chciałby zawiesić do tego terminu działalność gospodarczą. Jeśli stan jego zdrowia się poprawi to po ww. terminie chciałby dalej kontynuować działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest więc zainteresowany zawieszeniem, a nie zamknięciem działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeśli Wnioskodawca zawiesi działalność gospodarczą jest zobowiązany zakupić kasę fiskalną.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Zainteresowany uważa, że w chwili obecnej nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników i nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i jednocześnie zakupu kasy fiskalnej, bez względu z jakiego powodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia zawieszenia działalności gospodarczej. Kwestia ta uregulowana została m.in. w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy, z zastrzeżeniem ust. 1a. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14a ust. 3 ww. rozporządzenia).

Z kolei zgodnie z ust. 4 tego artykułu, w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

1.

ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;

2.

ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

3.

ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;

4.

ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;

5.

wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;

6.

ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;

7.

może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Artykuł 14a ust. 5 powyższej ustawy wskazuje, że zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika. Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności gospodarczej na pewien czas, nadal pozostaje podatnikiem, z tym że w okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca nie prowadzi aktywnej działalności. Zgłoszenie zawieszenia działalności gospodarczej nie oznacza zatem ustania bytu przedsiębiorcy, a jedynie przerwę w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Treść powołanych przepisów stanowi, że podatnika, który zawiesza, a następnie wznawia działalność gospodarczą, nie należy traktować jako rozpoczynającego działalność gospodarczą. Fakt rozpoczęcia działalności gospodarczej ma charakter niepowtarzalny i może nastąpić tylko raz, w ściśle określonym czasie - jest nim wykonanie przez podatnika pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy o VAT, tj. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju; eksportu towarów; importu towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że od dnia 15 stycznia 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych. Nie zatrudnia pracowników, opłaca zryczałtowany podatek. Jest zwolniony z płacenia podatku VAT.

W roku 2012 Zainteresowany świadczył usługi dla osób prywatnych i sprzedaż przekroczyła 20.000 zł W roku 2013 nie uzyskał przychodów z prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ od dnia 3 stycznia 2013 r. do dnia dzisiejszego przebywa na zwolnieniu lekarskim z powodu poważnej operacji serca. Na wniosek Wnioskodawcy Naczelnik Urzędu Skarbowego odroczył termin ewidencjonowania obrotu (zakupu kasy fiskalnej) do dnia 30 czerwca 2013 r. Aktualnie Zainteresowany nadal nie może prowadzić działalności z powodu stanu zdrowia. Dnia 28 maja 2013 r. lekarz orzecznik ZUS ustalił częściową niezdolność do pracy do dnia 31 maja 2014 r. W związku z tym Wnioskodawca chciałby zawiesić do tego terminu działalność gospodarczą. Jeśli stan jego zdrowia się poprawi to po ww. terminie chciałby dalej kontynuować działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest więc zainteresowany zawieszeniem, a nie zamknięciem działalności.

Jak z powyższego wynika, Wnioskodawca wykonując działalność gospodarczą w 2012 r. przekroczył limit obrotów 20.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych (prywatnych) i w związku z tym ma obowiązek instalacji kasy rejestrującej po upływie dwóch miesięcy, następujących po miesiącu, w którym wystąpiło przekroczenie wyżej wymienionej kwoty. Jednak jak wskazał Zainteresowany, na jego wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego odroczył termin ewidencjonowania obrotu (zakupu kasy fiskalnej) do dnia 30 czerwca 2013 r. Z kolei od dnia 3 stycznia 2013 r. do 31 maja 2014 r. Wnioskodawca przebywa na zwolnieniu lekarskim i w związku z tym chciałby zawiesić prowadzoną działalność gospodarczą.

Odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny, do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, stwierdzić należy, że moment zakupu kasy rejestrującej w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej nie jest uregulowany w powyższych przepisach.

Jednak biorąc pod uwagę ogólne zasady dotyczące ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, uznać należy, że w opisanej sytuacji Podatnik zakupu kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży powinien dokonać przed faktycznym rozpoczęciem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych (przed faktycznym rozpoczęciem ewidencjonowania), tj. po wznowieniu działalności.

W rezultacie należy stwierdzić, że w okresie zawieszenia działalności gospodarczej Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zakupu kasy rejestrującej. Natomiast Zainteresowany ma obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej przed dokonaniem pierwszej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych po wznowieniu działalności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ informuje, że w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej w dniu 11 września 2013 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-517/13 -4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl