ILPP2/443-515/12-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-515/12-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data doręczenia 21 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu wraz z fundamentami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu wraz z fundamentami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest aktywnym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie budowy i sprzedaży domów. Jest także właścicielem nieruchomości niezabudowanej, od wartości której przy zakupie odliczyła określony w fakturze VAT podatek VAT w wysokości 23%. Nieruchomość nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych spółki. Nieruchomość objęta jest aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego zezwalającym na posadowienie na niej budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Zainteresowany na opisanej nieruchomości zamierza zbudować budynek mieszkalny jednorodzinny w celu jego sprzedaży. Budynek będzie sprzedany razem z działką, na której będzie posadowiony. W zależności od aktualnej sytuacji rynkowej budynek mieszkalny może być sprzedany przed całkowitym zakończeniem budowy, również po wykonaniu samych fundamentów. Rozpoczęcie i prowadzenie budowy będzie następowało w oparciu o ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę budynku mieszkalnego. Spółka zbuduje i sprzeda budynek mieszkalny jednorodzinny (także w trakcie budowy) objęty społecznym programem mieszkaniowym, którego powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, sklasyfikowany w PKOB w dziale 11, sekcji 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne. Po sprzedaży budowa takiego budynku będzie kontynuowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż budynku mieszkalnego jednorodzinnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, sekcji 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne, będącego w trakcie budowy - to jest po wykonaniu jego fundamentów wraz z nieruchomością, na której zostały one posadowione w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a w szczególności przepisu art. 41 ust. 12 ustawy, będzie stanowiła sprzedaż budynku mieszkalnego, a w związku z tym czy ich sprzedaż wraz z działką będzie objęta 8% stawką VAT.

2.

Czy w analogiczny sposób pod względem zastosowania 8% stawki VAT należy potraktować ewentualną sprzedaż takiego budynku, będącego w trakcie budowy - to jest po wykonaniu jego fundamentów wraz z nieruchomością, na której zostały one posadowione, dokonaną na rzecz jednego ze wspólników Spółki do wspólności majątkowej z małżonką.

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie odpłatna dostawa towarów, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Towarem w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy są miedzy innymi budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowany wskazuje na fakt, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć: budynek, budowla, część budynku lub budowli. Przywołuje on definicję budynku zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, wg której budynkiem jest obiekt budowlany, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach oraz definicję budowli, którą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury. Wskazuje również, że żadna z definicji nie wyjaśnia znaczenia pojęcia części budynku ani części budowli, jak również pojęcia budynku w trakcie budowy; co więcej, nie precyzuje tych pojęć żaden z przepisów ustawy - Prawo budowlane ani Ustawy podatkowej.

Spółka podkreśla, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wymagają dla zastosowania 8% stawki podatku VAT, aby budynek lub budowla, w chwili sprzedaży były już wzniesione, ani nie precyzują stanu zaawansowania ich budowy. Wobec tego brak jest podstaw do wskazania etapu budowy, którego ukończenie uzasadnia uznanie budynku w trakcie budowy za budynek w rozumieniu przepisów podatkowych, co oznacza, iż każdy etap inwestycji budowlanej po rozpoczęciu budowy, której celem jest wzniesienie budynku mieszkalnego uzasadnia zastosowanie przy jego sprzedaży stawki podatku VAT 8%.

Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, iż zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia X r. nr X (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

Przedmiot dostawy - wykonane fundamenty wraz z nieruchomością, na której zostały posadowione uznać należy za budynek mieszkalny w budowie, który stanowić będzie obiekt budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ostatecznym pozwoleniem na budowę, będącym podstawą prawną prowadzonej inwestycji opodatkowany winien być stawką 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2, w związku z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wraz z częściami budynku zbywany jest grunt, na którym posadowione są części budynku. Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, wartości gruntu nie wyodrębnia się z podstawy opodatkowania.

Podsumowując Spółka uważa, że sprzedaż fundamentów domu mieszkalnego wraz z nieruchomością opodatkowana będzie 8% podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie 8% stawki VAT dotyczyć będzie również transakcji, w której sprzedaż fundamentów domu mieszkalnego wraz z nieruchomością nastąpi na rzecz wspólnika Spółki z małżonką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Podkreślić należy, iż zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Na mocy art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy, zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W związku z powyższym należy wskazać, iż prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie uznana za obiekt budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Na podstawie ww. rozporządzenia przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W świetle art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 2 ww. ustawy, budynkiem w rozumieniu tej ustawy jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr SRI-4-WSK -12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W związku z powyższym, jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, którego budowa po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowana, może być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga natomiast przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie budowy i sprzedaży domów. Jest także właścicielem nieruchomości niezabudowanej, od wartości której przy zakupie odliczyła określony w fakturze VAT podatek VAT w wysokości 23%. Nieruchomość nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych spółki. Nieruchomość objęta jest aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego zezwalającym na posadowienie na niej budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Zainteresowany na opisanej nieruchomości zamierza zbudować budynek mieszkalny jednorodzinny w celu jego sprzedaży. Budynek będzie sprzedany razem z działką, na której będzie posadowiony. W zależności od aktualnej sytuacji rynkowej budynek mieszkalny może być sprzedany przed całkowitym zakończeniem budowy, również po wykonaniu samych fundamentów. Rozpoczęcie i prowadzenie budowy będzie następowało w oparciu o ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę budynku mieszkalnego. Spółka zbuduje i sprzeda budynek mieszkalny jednorodzinny (także w trakcie budowy) objęty społecznym programem mieszkaniowym, którego powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, sklasyfikowany w PKOB w dziale 11, sekcji 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne. Po sprzedaży budowa takiego budynku będzie kontynuowana. Nabywcą może być również wspólnik Spółki.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, iż dostawa gruntu wraz z budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 11 - na wskazanym we wniosku etapie budowy-fundamenty budynku, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 8%, o ile roboty dotyczą bryły budowanego budynku, a nie elementów znajdujących się poza nim.

Ponadto zaznaczyć należy, że okoliczności tej nie zmienia fakt, że wskazane czynności dotyczą obiektu znajdującego się w początkowym etapie prac budowlanych. Jak również fakt, iż planowana sprzedaż budynku mieszkalnego jednorodzinnego zostanie dokonana na rzecz wspólnika Spółki dokonującej zbycia.

O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W analizowanej sprawie przedmiotem dostawy będzie rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spełniającego definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, co przesądza o zastosowaniu 8% stawki podatku. Preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% opodatkowany będzie, stosownie do zapisu art. 29 ust. 5 ustawy, również grunt, z którym trwale związany jest budowany budynek mieszkalny jednorodzinny.

Reasumując, mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy, należy uznać, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę osobom trzecim lub jednemu ze wspólników Spółki, gruntu wraz z fundamentami (budynku mieszkalnego jednorodzinnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, będącego w trakcie budowy), będzie opodatkowana 8% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Tut. Organ zwraca uwagę na zapis art. 32 ust. 1, 2 i 3 ustawy, w przypadku przedmiotowej sprzedaży na rzecz wspólnika Spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl