ILPP2/443-514/14-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-514/14-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Radcę Prawnego, przedstawione we wniosku z 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i nieskorzystania ze zwolnienia czynności wykonywanych na rzecz sponsorów oraz innych podmiotów zewnętrznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i nieskorzystania ze zwolnienia czynności wykonywanych na rzecz sponsorów oraz innych podmiotów zewnętrznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina T. (dalej: Gmina) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Gmina corocznie organizuje imprezy gminne, w szczególności Dni T., dożynki gminne etc. (dalej: Imprezy lub Projekty).

Są to przedsięwzięcia o charakterze kulturalno-rozrywkowym. W ramach przedmiotowych Projektów na terenie Gminy organizowane są w szczególności:

* przeglądy orkiestr dętych,

* występy artystyczne lokalnych grup ludowych,

* występy zespołów artystycznych,

* różnego rodzaju zawody sportowe np.: zawody strzeleckie, turniej tenisowy, turniej piłki nożnej dla szkół, młodzieży i dorosłych,

* występy młodzieży i dzieci szkolnych.

Podczas Imprez organizowane są różne konkursy i wręczone drobne nagrody promujące Gminę.

Projekty kierowane są do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy i sąsiednich gmin, przedstawicieli sołectw Gminy i okolic, przedstawicieli miast/gmin partnerskich, przedstawicieli organizacji pozarządowych, lokalnych przedsiębiorców, lokalnych samorządowych działaczy etc. W ramach Projektu organizowane są liczne atrakcje, tj. m.in. konkurs wieńców dożynkowych, wystawa arcydzieł dożynkowych, degustacja produktów lokalnych, pokaz sztucznych ogni, koncerty, konkursy blok dla dzieci - w programie m.in.: clown - baloniarz, malowanie twarzy, gry i zabawy sprawnościowe etc.

Gmina nie pobiera opłat za wstęp na Imprezy. Niemniej jednak, m.in. w celu pozyskania środków na realizację Imprez, podpisuje umowy sponsoringowe, na podstawie których świadczy na rzecz sponsorów szeroko rozumiane usługi reklamowe.

Świadczone przez Gminę usługi w powyższym zakresie polegają w szczególności na:

1.

zamieszczeniu informacji o fakcie sponsoringu przez sponsora na afiszu z programem Imprezy oraz na stronie internetowej Gminy,

2.

informacjach spikerskich dotyczących sponsora, wygłaszanych publicznie w trakcie Imprez, w sposób zwyczajowo przyjęty i przy użyciu aparatury nagłaśniającej,

3.

umożliwienie ekspozycji materiałów reklamowych (balony, ulotki, banery),

4.

umożliwienie przeprowadzenia niekonwencjonalnej akcji promocyjno-reklamowej po wcześniejszym uzgodnieniu z Gminą,

5.

udostępnieniu sponsorowi możliwości uruchomienia punktu informacyjnego sponsora podczas Imprez, w dniu trwania poszczególnej Imprezy.

Ponadto, w miejscu organizacji Imprez Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe - przede wszystkim pod stoiska gastronomiczne.

Udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz świadczenie usług reklamowych, o których mowa we wniosku, wynika z zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych. W związku z wykonywaniem wskazanych powyżej świadczeń, tj. zawieraniem umów sponsoringowych oraz umów dzierżawy, Gmina wystawia faktury VAT, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7.

W związku z organizacją Imprez Gmina ponosi szereg wydatków m.in. na:

a.

wynagrodzenie dla zespołówgwiazd uświetniających Projekty,

b.

wynajem sceny,

c.

wynajem nagłośnienia,

d.

usługi transportowe,

e.

obsługę energetyczną,

f.

zakup artykułów papierniczych,

g.

zapewnienie zaplecza sanitarnego.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji Imprez są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Gminy nie ma ona obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego od powyższych wydatków do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydatki te mają bowiem charakter ogólny i są związane z całokształtem Imprez.

Gmina podkreśla, iż organizacja Imprez, należy do zadań własnych Gminy, do których należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty w szczególności w zakresie kultury oraz kultury fizycznej, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Gminę usługi reklamowe oraz dzierżawa miejsc pod stoiska handlowe stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Gminę usługi reklamowe oraz dzierżawa powierzchni pod stoiska handlowe stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, tj. z późn. zm.: dalej ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że świadczenia Gminy dokonywane na rzecz sponsorów oraz wydzierżawiających powierzchnię pod stoiska handlowe nie stanowią dostawy towarów, zdaniem Gminy należy je zaklasyfikować jako usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. w analizowanym przypadku umów ze sponsorami na świadczenie usług reklamowych oraz umów dzierżawy powierzchni pod stoiska handlowe Gmina występuje w roli podatnika VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w analogicznym stanie faktycznym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 marca 2013 r., sygn. IPTPP4/443 -826/12-4/UNr, w której organ stwierdził, że "Wnioskodawca świadcząc usługi reklamowo-sponsoringowe oraz usługi udostępniania miejsc pod stoiska handlowe (na podstawie umów cywilnoprawnych) jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym); kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy); promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy).

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Gmina corocznie organizuje imprezy gminne, w szczególności Dni T., dożynki gminne etc. (dalej: Imprezy lub Projekty).

Są to przedsięwzięcia o charakterze kulturalno-rozrywkowym. W ramach przedmiotowych Projektów na terenie Gminy organizowane są w szczególności:

* przeglądy orkiestr dętych,

* występy artystyczne lokalnych grup ludowych,

* występy zespołów artystycznych,

* różnego rodzaju zawody sportowe np.: zawody strzeleckie, turniej tenisowy, turniej piłki nożnej dla szkół, młodzieży i dorosłych,

* występy młodzieży i dzieci szkolnych.

Podczas Imprez organizowane są różne konkursy i wręczone drobne nagrody promujące Gminę.

Projekty kierowane są do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy i sąsiednich gmin, przedstawicieli sołectw Gminy i okolic, przedstawicieli miast/gmin partnerskich, przedstawicieli organizacji pozarządowych, lokalnych przedsiębiorców, lokalnych samorządowych działaczy etc. W ramach Projektu organizowane są liczne atrakcje, tj. m.in. konkurs wieńców dożynkowych, wystawa arcydzieł dożynkowych, degustacja produktów lokalnych, pokaz sztucznych ogni, koncerty, konkursy blok dla dzieci - w programie m.in.: clown - baloniarz, malowanie twarzy, gry i zabawy sprawnościowe etc.

Gmina nie pobiera opłat za wstęp na Imprezy. Niemniej jednak, m.in. w celu pozyskania środków na realizację Imprez, podpisuje umowy sponsoringowe, na podstawie których świadczy na rzecz sponsorów szeroko rozumiane usługi reklamowe.

Świadczone przez Gminę usługi w powyższym zakresie polegają w szczególności na:

1.

zamieszczeniu informacji o fakcie sponsoringu przez sponsora na afiszu z programem Imprezy oraz na stronie internetowej Gminy,

2.

informacjach spikerskich dotyczących sponsora, wygłaszanych publicznie w trakcie Imprez, w sposób zwyczajowo przyjęty i przy użyciu aparatury nagłaśniającej,

3.

umożliwienie ekspozycji materiałów reklamowych (balony, ulotki, banery),

4.

umożliwienie przeprowadzenia niekonwencjonalnej akcji promocyjno-reklamowej po wcześniejszym uzgodnieniu z Gminą,

5.

udostępnieniu sponsorowi możliwości uruchomienia punktu informacyjnego sponsora podczas Imprez, w dniu trwania poszczególnej Imprezy.

Ponadto, w miejscu organizacji Imprez Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe - przede wszystkim pod stoiska gastronomiczne.

Udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe oraz świadczenie usług reklamowych, o których mowa we wniosku, wynika z zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych. W związku z wykonywaniem wskazanych powyżej świadczeń, tj. zawieraniem umów sponsoringowych oraz umów dzierżawy, Gmina wystawia faktury VAT, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy świadczone przez niego usługi reklamowe oraz dzierżawa miejsc pod stoiska handlowe stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

W analizowanej sprawie świadczenie na rzecz sponsorów szeroko rozumianych usług reklamowych jak również udostępnianie odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe są czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych z zainteresowanymi podmiotami umów cywilnoprawnych, z których wynika że w celu pozyskania środków na realizację Imprez Gmina świadczy na rzecz sponsorów szeroko rozumiane usługi reklamowe oraz udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe. Innymi słowy Gmina otrzymuje od tych podmiotów określone kwoty, a w zamian jest zobowiązana do wykonania na ich rzecz określonych czynności. Tym samym otrzymane od sponsorów i podmiotów wynajmujących stoiska handlowe kwoty są wynagrodzeniem za określone świadczenie. Z uwagi zatem na fakt, że ww. świadczenia wykonywane przez Gminę są czynnościami cywilnoprawnymi (nie zaś publicznoprawnymi), w odniesieniu do tychże świadczeń Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że odpłatne wykonywanie przez Gminę podczas Imprez szeroko rozumianych usług reklamowych na rzecz sponsorów jak również odpłatne udostępnianie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe, stanowi usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, które na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać przy tym należy, że w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obok zwolnień podmiotowych (dotyczących podatnika) również zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do niektórych czynności, a także obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie art. 146a ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zatem zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Usługi, o których mowa w analizowanej sprawie, nie zostały przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji należy stwierdzić, że ich świadczenie jest czynnością opodatkowaną VAT.

Reasumując, wykonywanie przez Gminę podczas Imprez szeroko rozumianych usług reklamowych na rzecz sponsorów jak również odpłatne udostępnianie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia z VAT.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl