ILPP2/443-514/08-8/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-514/08-8/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2008 r. (data wpływu do Biura KIP 3 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży biletów lotniczych m.in.: na linie na trasach międzynarodowych, unijnych, przy czym zdarzają się także bilety zagraniczne na trasach poza terytorium Polski. Zakup biletu lotniczego następuje na rachunek Spółki, ale na wniosek klienta. Bilet jest wystawiany na nazwisko klienta. Następnie Zainteresowany zamawia bilet za pośrednictwem Internetu. Forma biletu jest różna, raz jest to bilet elektroniczny (tzn. nie ma wydruku papierowego, klient zna tylko numer) lub bilet w formie papierowej drukowany przez Spółkę, ale z logo przewoźnika. Płatność następuje w momencie zamówienia biletu lub przypada na późniejszy okres. Bilety często kupowane są z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Za sprzedaż ww. biletów Spółka wystawia imienną fakturę VAT, która obejmuje następujące operacje gospodarcze: poz. 1 - refakturowanie biletu od przewoźnika wraz z opłatą lotniskową - tzn. taka sama kwota płatności i ta sama stawka VAT 0%, poz. 2 - prowizja należna Spółce (przychód Spółki). Z uzupełnienia wniosku wynika, iż Zainteresowany nie ma podpisanej żadnej umowy agencyjnej ani pośrednictwa z przewoźnikami linii lotniczych, natomiast ma podpisane umowy handlowe w zakresie warunków i odpowiedzialności za dokonywanie rezerwacji. Ponadto posiada w systemach rezerwacyjnych poszczególnych linii lotniczych własny indywidualny, zakodowany sposób dostępu do systemu konkretnej linii (obsługa systemu rezerwacji następuje poprzez specjalny system rezerwacyjny X). Obrotem dla Wnioskodawcy jest całość wykonanej usługi, tj. zarówno sprzedaż samego biletu, opłat lotniskowych oraz opłaty agencyjnej. Na opłatach agencyjnych Spółka zarabia. Zainteresowany, płaci tylko za bilety oraz opłaty lotniskowe na rzecz przewoźników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do podstawy opodatkowania podatkiem VAT Spółka musi przyjąć cały obrót tzn. bilety plus prowizje.

Zdaniem Wnioskodawcy, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług musi przyjąć całą sprzedaż zarówno biletów, opłat lotniskowych jak i prowizji. Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jest obrót rozumiany jako kwota należna pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego (bilet plus opłaty plus prowizja) od nabywcy (kupującego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podstawy opodatkowania. Pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 2 września 2008 r. znak: ILPP2/443-514/08-4/ISN w zakresie stawki podatku dla usług transportu międzynarodowego, ILPP2/443-514/08-5/ISN w zakresie miejsca świadczenia usług transportu lotniczego osób odbywającego się poza terytorium kraju, ILPP2/443-514/08-6/ISN w zakresie dokumentów uprawniających do zastosowania 0% stawki ww. podatku dla usług transportu międzynarodowego osób, ILPP2/443-514/08-7/ISN w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług transportu osób.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl